2012-11-02, 10:02
Medlem
Jag har ett kraftigt problem. Jag har diagnos bipolär sjukdom och går varje dag till psykiatrimottagningen för att hämta medicin och jag har gjort det i ett år och lite till. Anledningen till att jag hämtar varje dag är för att de är rädda för att jag ska göra en intox med mina mediciner.

Idag sa jag att jag ville komma en gång i vveckan och hämta mina mediciner, men blir nekad det eftersom sjuksköterskan och min psykiatrikontakt (psykolog) anser det olämpligt. Jag bad att få prata med läkaren men det fick jag dessvärre inte då han var upptagen och jag acceptera naturligtvis att han har andra patienter.

Men frågan är ju om de egentligen kan tvinga mig till detta utan ett beslut om tvångsmedicinering? Jag menar på allvar att det är ett slags tvång då dom tvingar mig till att hämta medicin varje dag.

Om jag nu skulle be dom ta sig i brasan och att jag ska ha mina mediciner själv så kommer nog läkaren att ställa sig på kanten och vägra skriva ut tabbletter.

Hur ska jag göra? Jag är så jävla trött på att bli behandlad som om jag vore utvecklingstörd.

Mvh Bundari
Citera
2012-11-02, 10:30
Medlem
Medicinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bundari
.
Jag tror inte att du kan vägra delar av vården. T ex att du inte tar läkemedel, men vill han annan typ av vård (för samma sjukdom) t ex KBT.
Däremot kan du väl vägra all typ av vård. då är ju deras alternativ att LPT:a dig. Är du LPT:ad kan de ju tvinga i dig läkemedel. Man kan ju behandals enligt LPT utan att vara inlåst. Dvs i öppenvård.
Citera
2012-11-02, 10:45
Medlem
Jag är inte på lpt och dom har absolut ingen grund till att sätta mig på lpt iheller. KBT har jag anänt mig av i 7 månader på ett behandlingshem.

Frågan är ju om de verkligen kan kräva att jag ska komma varje dag och hämta medicin på mottagningen utan ett beslut om lpt.

Och, om jag säger att "nu kommer jag endast 1 gång i veckan och ämtar min medicin" har läkarn rätt att neka mig medicinering då?
Citera
2012-11-02, 10:49
Medlem
hatchets avatar
Citat:
Jag har ett kraftigt problem. Jag har diagnos bipolär sjukdom och går varje dag till psykiatrimottagningen för att hämta medicin och jag har gjort det i ett år och lite till. Anledningen till att jag hämtar varje dag är för att de är rädda för att jag ska göra en intox med mina mediciner.

Idag sa jag att jag ville komma en gång i vveckan och hämta mina mediciner, men blir nekad det eftersom sjuksköterskan och min psykiatrikontakt (psykolog) anser det olämpligt. Jag bad att få prata med läkaren men det fick jag dessvärre inte då han var upptagen och jag acceptera naturligtvis att han har andra patienter.

Men frågan är ju om de egentligen kan tvinga mig till detta utan ett beslut om tvångsmedicinering? Jag menar på allvar att det är ett slags tvång då dom tvingar mig till att hämta medicin varje dag.

Om jag nu skulle be dom ta sig i brasan och att jag ska ha mina mediciner själv så kommer nog läkaren att ställa sig på kanten och vägra skriva ut tabbletter.

Hur ska jag göra? Jag är så jävla trött på att bli behandlad som om jag vore utvecklingstörd.

Mvh Bundari

Nej det är ingen tvångsvård.
Läkaren har skrivit ut en tablett om dagen till dig och du fick då en begränsning att hämta max en tablett om dagen på grund av risk för att du skadar dig själv (antar att det är det du menar).

Det står dig fritt att inte hämta tabletten.

Först om du blir tvingad att ta tabletterna är det tal om tvångsvård.

Du blir inte behandlad som en utvecklingsstörd utan som en person vars sjukdom gör dig farlig för sig själv. Ger dom dig då tillgång till en massa stark medicin finns risken att du skadar dig själv med den.
Citera
2012-11-02, 10:52
Medlem
hatchets avatar
Citat:
Jag är inte på lpt och dom har absolut ingen grund till att sätta mig på lpt iheller. KBT har jag anänt mig av i 7 månader på ett behandlingshem.

Frågan är ju om de verkligen kan kräva att jag ska komma varje dag och hämta medicin på mottagningen utan ett beslut om lpt.

Och, om jag säger att "nu kommer jag endast 1 gång i veckan och ämtar min medicin" har läkarn rätt att neka mig medicinering då?

Bruakar du komma månd, tis, ons, tors, fre, lörd, sönd och hämta en tablett var dag och du nu bara dyker upp på söndagen lär du ju inte få 7 tabletter i handen utan en, söndagens.
Citera
2012-11-02, 10:59
Medlem
Jo, jag förstår att dom gör det för tt de är oroliga för mig. Men det finns inget att vara orolig för då jag absolut inte kommer överdosera mina mediciner..

Tycker bara att det är löjligt att vi inte kan komma överens..Det finns inga grunder att tillta sådana typer av tvång som dom gör mot mig. Det riskerar bara vår kommunikation och kontakt samt att vården blir lidande då jag tycker att de är några satans muppar allihopa.
Citera
2012-11-02, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hatchet
Bruakar du komma månd, tis, ons, tors, fre, lörd, sönd och hämta en tablett var dag och du nu bara dyker upp på söndagen lär du ju inte få 7 tabletter i handen utan en, söndagens.
Exakt, och TS riskerar dessutom LPT eftersom vederbörande avbryter en behandling som antagligen ses som nödvändig.
Citera
2012-11-02, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hatchet

Helt rätt!

Men dom nekar ju mig isåfall vård på det sättet att jag inte får mina mediciner som ajg enligt läkaren ska ha varje dag. Jag vägrar hämta varje dag, antingen blir jag utan medicin eller så skriver dom bara ut mina tabbletter som vanligt, fast det kanske läkaren nekar mig, men då vägrar ju dom mig vård enligt vad jag anseer mig själv behöva, det är trots allt jag som bestämmer om mitt liv så länge det inte finns något beslut om lpt.
Citera
2012-11-02, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av discord
Exakt, och TS riskerar dessutom LPT eftersom vederbörande avbryter en behandling som antagligen ses som nödvändig.

Jag pratade med en chefsöverläkare som jag har haft konakt med tidigare och han tycker såklart att jag ska hämta mediciner varje dag men dom kan inte tvinga mig till det men läkaren kan sätta sig på tvären och vägra skriva ut tabletter. Någon LPT kan dom absolt inte sätta på mig då jag inte har uttalat någon fara ör mig själv eller någon annan och det finns inget som tyder på det iheller.

Det hade ju varit annorlunda om jag kommit ner på mottagningen och sagt att thomas quick sa att jag inte skulle ta mina mediciner
Citera
2012-11-02, 11:08
Medlem
hatchets avatar
Citat:
Helt rätt!

Men dom nekar ju mig isåfall vård på det sättet att jag inte får mina mediciner som ajg enligt läkaren ska ha varje dag. Jag vägrar hämta varje dag, antingen blir jag utan medicin eller så skriver dom bara ut mina tabbletter som vanligt, fast det kanske läkaren nekar mig, men då vägrar ju dom mig vård enligt vad jag anseer mig själv behöva, det är trots allt jag som bestämmer om mitt liv så länge det inte finns något beslut om lpt.

Vad du anser att du behöver i medicinväg är inte relevant. Läkarens bedömning gäller.

Nej det är fortfarande inte ett tvångsbeslut att inte ge dig mer medicin om dagen än vad du har rätt till (en om dagen). Att du inte tog din medicin på lördagen inverkar inte på hur mycket medicin du ska ha på söndagen.

Tvångsbeslutet kan dock bli aktuellt om du vägrar komma varje dag enligt överenskommelsen.

Man torde t.ex. kunna ta ett beslut om LPT där du kvarstannar i ditt hem. Någon form av hemtjänst kommer istället hem till dig och ger dig tabletter var dag (i värsta fall tvångsvis).
Citera
2012-11-02, 11:15
Medlem
Medicinens avatar
Citat:

De kräver väl inte att du ska komma 7 dar i veckan. Det är väl deras erbjudande om du vill ha medicin. Jag antar att du vill ha dessa läkemedel, annars hade du väl inte gått dit. Att de bara erbjuder dagsdoser ingår väl så att säga i dealen.

De kan neka dig att hämta en gång i veckan. Du måste acceptera hela deras koncept, eller avstå helt från det.
Citera
2012-11-02, 11:20
Medlem
Spyrrans avatar
Men om det inte finns någon vettig anledning till att tycka att det är olämpligt att du får sköta dina mediciner själv (tex stor risk för självmord, överdos eller något annat) så måste de ändå grunda sitt beslut på något? Kan du inte försöka ha en vettig diskussion med läkaren? Det är bättre än att komma dit och säga: "Får jag inte hämta mina mediciner en gång i veckan, så ska jag inte ha någon medicin överhuvudtaget. Tack och hej".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in