En läkare kan inte missa att folk fejkar så pass allvarliga skador att de kan få ut så höga belopp pga dem. Om så är fallet så ska man inte vara läkare.
Självfallet ska beslutsfattande läkare som skriver ut intyg till såna här simulanter få en kraftig varning med vite som följd, alternativt fråntas sina läkarlegitimationer.
Simulanter ska aldrig via sina lögner kompromissa människor med verkliga behovs chans att få ta del av assistansbudgeten.
Kan bara hålla med dig.
En läkare ska inte skriva ut några intyg utan mer tillförlitliga grunder.
Tyvärr ser det inte ut så.
En nära släkting till mig möter många "sjuka" människor som begärt assistanshjälp där anhöriga ska anställas som assistenter.
Ett scenario kan se ut så här (kortfattat men relativt vanligt):
De kommer hem till en äldre kvinna/man som inte kan ett ord svenska. Personen är sängliggande och har anhöriga där som tolkar. Läkaren och min släkting försöker skapa sig en sjukdomsbild, vilket är svårt då personen ligger orörlig i sin säng och kan absolut inte röra sig, än mindre sitta eller stå upp. Om läkaren försöker känna på den sjuke så skriker personen högt av "smärta". Personen kan inte berätta om sina problem och släktingarna påpekar att "det ser ni väl? mamma/pappa kan ju inte ens prata, inte röra sig, ingenting!!"
Eftersom de inte kan bevisa att personen KAN sitta, gå eller stå och egentligen är frisk så kan de heller inte neka assistans. Alltså är läkaren bunden till att intyga att personen är sängliggande och har ont.
Nu finns där mer fakta bakom och en drös regler såklart, inget jag är insatt i. Men jag får allt för ofta höra liknande historier.
Sen finns där historier om personer som blivit påkommna.
Ett exempel från i somras.
Jag var ute på joggingtur i ett skogsspår med min släkting. Plötsligt möter vi en man med hund och min släkting utbrister personens namn som genast känner igen henne.
Han slänger sig upp mot ett träd och pressar baksidan av kroppen mot det och börjar ojja sig och ajja sig. När hon frågar hur kan kom dit, han som inte ens kunde röra sig när hon sist träffade honom, så hävdade han att en kompis pallat upp honom mot trädet och bett honom vakta hunden.
Ja ni hör ju.
Jag var där, såg honom promenera med hunden för att sedan dra denna löjliga vals.
Han friades av högre instanser, det fanns tydligen visst en chans att någon hade fraktat dit honom och pallat upp honom mot trädet.
Sånt här är väldigt vanligt. Tyvärr mest bland invandrare och det är INTE jag som tycker det är kul att svart måla dom.
Jag sätter 10000 spänn på att det handlar om MENA-folk. Vem sätter emot?
Det här började på nittiotalet och det fanns inte så mycket MENA-folk här då, så jag är frestad att sätta emot. Jag misstänker att det är white trash det handlar om den här gången
Det här började på nittiotalet och det fanns inte så mycket MENA-folk här då, så jag är frestad att sätta emot. Jag misstänker att det är white trash det handlar om den här gången
Är inte assistansfusk en specialitet bland ziggisar?
Fyfan. Som anhörig till två handikappade människor så blir jag extremt förbannad av sånt här. Hade jag varit en mer impulsiv människa hade jag fan krossat jävelns ryggrad med en tegelsten så att denne får se hur livet som handikappad faktiskt är. Så jävla vidrigt, nackskott dirr.
Jag har också en sjuk person i familjen som får sjukersättning, med korrekta läkarintyg och helt rättmätigt givetvis. Verkligen vidriga djävlar som är friska och myglar till sig dessa pengar.
Jag förstår inte varför det ska finnas privat assistans? Om kommunen handhar tillsättning av personal och håller i pengapåsen,ja då går det tusan inte att fejka ett handikapp.
Satan att det jämt ska behövas kontrollinstanser i Sverige för att hålla "marknaden" i skinnet
Bjud ut någon från Försäkringskassan på krogen! De första, jättestora assistansersättningsbedrägerierna upptäcktes i Göteborg för några år sedan. Det var en gentleman från Chile, anställd på FK, som betalade ut miljoner till sina kompisar. Det hade hunnit bli både lyxbilar och lyxvillor på stans gräddhyllor. Att kontroll saknas beror på, att man på FK 1: inte trodde att någon kunde "vara så gemen" att han utnyttjade handikappstöd, och 2: drabbas av politikers klåfingrighet.
Någon halvfigur i regeringen som mitt i en tal om att Sverige är ett så rikt land, får en övertygelse om att vi måste spara på FK:s tjänstemän. Så hugger man till med 10%, och går sedan ut i tidningen och lovar att ärendena ska handläggas lika fort som förut, utan att kvaliteten blir lidande.
(På vilken grund? Med vad rätt? Är det inte en spark i skrevet på handläggarna? Kan inte politikerna effektivisera och spara på sig själva? Varför ska lilla Sverige ha i förhållande till sin folkmängd en av världens största mängd politiker? Som dessutom hör till i alla fall västvärldens sämst utbildade.)
Så cheferna säger till handläggarna, att ni får lägga ner kontrollen, för vi måste hinna med utbetalningarna och ärendetiderna. Därför är det under långa tider noll koll.
Jag tittar i min spåkula: Nästa glödheta ämne är fusket med TFP - tillfällig föräldrapenning - av medborgarna kallat VAB. Här skapas inte jättesummorna av att de utbetalda beloppen i varje enskilt fall är stora - utan att det är så oerhört många fall! Och inga bevis i form av läkarintyg för barnets sjukdom krävs, hur ofta barnet än blir TFP-anmält. Och snart försvinner kravet på intyg från dagis att barnet ha varit hemma, efter förslag från FK. Så när mamma eller pappa har supit till mitt i veckan, så behöver de bara ringa jobbet och säga att jag stannar hemma idag, för lille Olle har feber. Som ett exempel. Ett annat: En lärare på Göteborgs universitet tog gång på gång ut TFP, men jobbade i verkligheten extra på en krog.
Men nu vill FK själv ta bort dagisintyget. Det tar ju dagbarnvårdaren en hel minut att fylla i, om hon skriver långsamt.
Så - alla som undrar vart skattepengarna tar vägen - här är det en förklaring!
Bilagor: Om barnet blir sjukt // Anmäl tillfällig föräldrapenning (från FK:s hemsida)
Du måste anmäla att du ska vara hemma för att ditt barn är sjukt. Det ska du göra redan första dagen du stannar hemma från ditt arbete. Om du är arbetslös anmäler du första dagen du förlorar a-kassa för att du vårdar ditt barn. Det räcker med en anmälan om samma förälder vårdar det sjuka barnet under hela sjukperioden. Däremot krävs det en anmälan per förälder om föräldrarna vårdar det sjuka barnet omväxlande.
Du kan anmäla på olika sätt. Du kan sms:a TFP och ditt personnummer följt av barnets personnummer till 71020, du kan också anmäla via vår Servicetelefon på 020-524 524. Det snabbaste och enklaste sättet är att anmäla via vår självbetjäning här på webben eller på den mobila webbplatsen.
Utdrag ur FK:s förslag:
Ta bort kravet på anmälan om föräldrapenning och tillfällig föräldrapenning (VAB)
En av de allra vanligaste synpunkterna som Försäkringskassan får är att det är
svårt att komma ihåg att anmäla tillfällig föräldrapenning (VAB) första dagen
man är hemma med sitt sjuka barn. Dessutom förstår man inte varför man först
måste anmäla och sedan ansöka om ersättning. Samma synpunkt kommer från
de som har föräldrapenning.
För att underlätta för föräldrarna föreslår Försäkringskassan därför att kravet på
anmälan tas bort för tillfällig föräldrapenning och föräldrapenning. I stället ska
det räcka med en ansökan. Se vidare förslag 2.4.1.
Ta bort intyget om barns frånvaro från förskola eller skola
En annan vanlig synpunkt från föräldrar gäller kravet på intyg från förskola
eller skola om att barnet har varit frånvarande när man söker tillfällig
föräldrapenning. Det upplevs som mycket krångligt, faktiskt till den grad att
det finns de som helt avstår från att ansöka om tillfällig föräldrapenning och i
stället tar ut komptid eller semester. Dessutom innebär intyget merarbete för
förskole- och skolpersonal.
Försäkringskassan föreslår att intyget för barns frånvaro tas bort och att det
istället genomförs preventiva åtgärder och riktade kontroller baserade på
riskanalyser. Att kontrollera varje ärende gällande tillfällig föräldrapenning är
inte motiverat utifrån vare sig risk-, kostnads- eller kundperspektiv. Se vidare
förslag 2.4.2.
Förenkla föräldraförsäkringen
Många föräldrar har svårt att överblicka alla olika typer av dagar som finns
inom föräldraförsäkringen. Sedan jämställdhetsbonusen kom är det också svårt
att förstå vilka av dagarna som ger rätt till bonus. Att föräldraförsäkringen är
komplicerad beror på att den har byggts ut för att möta föräldrars behov av stöd
i olika situationer, men Försäkringskassan ser möjligheter till förenklingar som
skulle underlätta avsevärt för föräldrarna utan att för den skull försämra stödet.
Försäkringskassan föreslår att man
- tar bort kravet på gemensam ansökan för samtidigt uttag av
föräldrapenning (så kallade dubbeldagar)
- gör det möjligt att ta ut även de reserverade dagarna som dubbeldagar,
så att föräldrarna inte behöver hålla reda på vilka dagar som kan tas ut
som dubbeldagar
- låter även dubbeldagar grunda jämställdhetsbonus när föräldrarna tar ut
andra dagar än de reserverade dagarna, så att föräldrarna enklare kan
förstå konsekvensen av att ta ut föräldrapenning för att vara hemma
samtidigt. Se vidare förslag 2.4.3
Lästips: Åtgärder mot fusk och felaktigheter med assistansersättning (SOU 2012:6)
Det är ingen uppmuntrande läsning.
Citat:
Omfattningen av fusk och andra orsaker till felaktiga utbetalningar
av assistansersättning bedöms ligga i intervallet 9–15
procent av totalt utbetalt belopp år 2010.
Omfattningen av överutnyttjande av assistansersättning bedöms
ligga i intervallet 13–18 procent av totalt utbetalt belopp år
2010. I detta kan även ligga effekter av övervältring mellan
huvudmännen. Uppskattningarna är behäftade med betydande
osäkerhet.