2012-11-02, 09:07
Medlem
spoilers avatar
"Sveriges mest omfattande assistansbluff har avslöjats i Sundsvall.

Det hela kom till Försäkringskassans kännedom efter ett tips i januari i år.

– Man kan säga att vi fick viss information, säger Thomas Sterner, kontrollutredare vid Försäkringskassan.

Enligt tipset hade en person under flera år lurat till sig assistansersättning genom ett fejkat rörelsehandikapp.

Innan ärendet polisanmäldes, gjorde Försäkringskassan en egen utredning.

Tipset visade sig stämma, och personen misstänks ha tillskansat sig 20 miljoner kronor från Försäkringskassan.

/.../

Via spaning och förhör med vittnen anser sig polisen ha bevis för att Sundsvallsbons handkapp är fejkat.

– Personen kommer att delges misstanke om grovt bidragsbrott inom kort, förklarar Petter Källman, som för övrigt är mycket förtegen om fallet."

http://dagbladet.se/nyheter/sundsvall/1.5252959-fejkade-handikapp-fick-20-miljoner
Citera
2012-11-02, 10:00
Medlem
sanctissimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Repentant
http://dagbladet.se/nyheter/sundsvall/1.5252959-fejkade-handikapp-fick-20-miljoner

i Dagbladet kan man läsa att f-kassan i januari i år efter tips uppdagade en bluff rörande assistansersättningar. det har pågått under flera år och ekoroteln i Sundsvall leder utredningen.

polisen har spanat på mannen och konstaterat att inget handikapp föreligger.

mannen kommer att delges misstanke om grovt bidragsbrott.
Citera
2012-11-02, 10:04
Medlem
Tycker det verkar vara enkelt att tillskanska sig ersättningar utan grund...det handlar om miljontalskronor, hur ska den skyldige klara av att betala tillbaks? fy
Citera
2012-11-02, 10:05
Medlem
Eftersom att han har lurat till sig bidragen i form av assistansersättning så antar jag rent spontant att det är fler än en person inblandad. Troligen har hans familj tillsammans "hjälpt" denne med sitt "handikapp".

Då det skett under en oerhört lång tid så rör det sig egentligen om mer än 20 miljoner.
Citat:
– Även om man räknar bort den tid som redan är preskriberad handlar det om miljontals kronor, säger Petter Källman.

Någon Sundsvallsbo måste ha mer insiderinformation?
Citera
2012-11-02, 10:38
Medlem
Någon av dessa kanske? http://avpixlat.info/2012/10/16/assistansfusk-for-miljardbelopp-visar-forsakringskassans-utredningar/ Eller är det ännu ett nytt?

Och politiker tycker att det är ska vara häftigt att betala skatt. Yeah
Citera
Medlem
sanctissimuss avatar

fu-ledare åklagare Lo Jonsson
Citera
Medlem
Raggdoll3s avatar
Citat:
Frågan om den misstänkte fuskaren är en man eller kvinna, och vilket sorts handikapp som ska ha fejkats besvaras varken av polisen eller förundersökningsledaren, kammaråklagare Lo Jonsson i Sundsvall.
– Jag tänker inte uttala mig över huvud taget om den här utredningen. Jag tycker att det är oerhört olyckligt att det läckt ut uppgifter om den i medierna, säger hon till TT.

Jag tycker att det är oerhört olyckligt att detta bedrägeri får förekomma överhuvudtaget

Troligen är det som det skrivits på tråden att en hel familj/släkt är inblandad. De drivit bedrägeriet genom företag som fakturerat försäkringskassan därav de höga beloppen.

Vågar man sätta en peng på att det kommer att behövas tolk vid rättegången
Citera
2012-11-02, 10:49
Medlem
spoilers avatar
"Frågan om den misstänkte fuskaren är en man eller kvinna, och vilket sorts handikapp som ska ha fejkats besvaras varken av polisen eller förundersökningsledaren, kammaråklagare Lo Jonsson i Sundsvall.

– Jag tänker inte uttala mig över huvud taget om den här utredningen. Jag tycker att det är oerhört olyckligt att det läckt ut uppgifter om den i medierna, säger hon till TT.

Lo Jonsson säger att "en hel del" arbete återstår innan förundersökningen är klar och eventuellt leder till åtal."

http://www.metro.se/nyheter/fick-20-miljoner-genom-fejkhandikapp/Hdzlkb!ihMplSly46q5CBFK98I2w/
Citera
2012-11-02, 10:49
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggdoll3
Jag tycker att det är oerhört olyckligt att detta bedrägeri får förekomma överhuvudtaget

Troligen är det som det skrivits på tråden att en hel familj/släkt är inblandad. De drivit bedrägeriet genom företag som fakturerat försäkringskassan därav de höga beloppen.

Vågar man sätta en peng på att det kommer att behövas tolk vid rättegången
Det är ju lite svårförståeligt varför åklagaren är så skitnödig med att inget borde läcka om hon inte är rädd för att de misstänkta flyr landet om de får reda på att det börjar osa katt.
Citera
2012-11-02, 11:03
Moderator
Hamilkars avatar
Två trådar om samma brott sammanfogade.
/Hälpmod.
Citera
2012-11-02, 11:10
Medlem
Psycho-Killers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanctissimus

fu-ledare åklagare Lo Jonsson

Sanctissimus, stort tack för din närvaro o det du förser oss andra med.

Måste bara fråga: Är förundersökningen sekretessbelagd?

Och varför är åklagaren så orolig för att detta kommit ut? Förstår nada?
Citera
2012-11-02, 11:31
Medlem
Gestalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psycho-Killer
Och varför är åklagaren så orolig för att detta kommit ut? Förstår nada?

Antagligen på grund av detta:

Citat:
– Personen kommer att delges misstanke om grovt bidragsbrott inom kort, förklarar Petter Källman, som för övrigt är mycket förtegen om fallet.

Nu har ju assistansbedragaren fått beskedet genom medierna i förtid. Myndigheterna kanske behövde lite mer tid för att säkerställa bevisning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in