• 1
  • 2
2012-11-03, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smurfeh
AppleCare förlänger bara garantin, så det är ingen försäkring om man säger så. När det kommer till batterier är det som sagt olika från fall till fall, handlar om cyclecount osv.. Ibland kan det ses som att kunden själv sabbat batteriet, eller att det är helt normalt att batteriet räcker Y timmar efter X månader.

Det är väldigt olika, men Apple har, liksom många andra tillverkare, en policy kring batterier - det är en förbrukningsvara och ett batteri tar slut förr eller senare, så är det bara.

Varför ett batteri blir dåligt kan bero på många saker, så vad som är orsaken kan få bedömas från fall till fall.

Dock ska man kunna begära att en ca 6 månader gammal MBP ska hålla fullgod batterikapacitet om inte batteriet är defekt. Och Apple själva uppger ju att batterierna i deras bärbara ska hålla 80% av sin uppgivna kapacitet efter 1000 laddcykler. Samtidigt säger de i sina rekommendationer för hur dessa batterier bör skötas att de mår bäst av att få "arbeta" lite hela tiden så man inte enbart kör på nätström typ.

Som jag ser det så bör det vara ganska svårt som brukare att själv sabba batteriet på 6 månader.

Min egen MBP 15" mid -09 bytte jag batteri på bara för ca 1 månad sedan. Då hade originalbatteriet gått dryga 1000 laddcykler under ca 3,5 år, och höll fortfarande ca 74-78% (hälsa) av full kapacitet.

Bytet kostade 1799 kr (fast monterat på denna modell) hos auktoriserad Mac Support. Man uppgav på min direkta fråga att det var 1 års garanti av Apple på det nya batteriet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in