2012-11-02, 03:58
Medlem
God Morgon

det är Så jag är nu sjukskriven Pga av En gruvolycka i augusti detta år.

Bröt 3 Revben. Krossade höger njure och slet sönder musklerna i ryggen rätt hårt.
är på vårdcentralen och lämnar urinprov både morgon och kväll pga att jag pissar blod.
Är i överlag trasig i hela kroppen. Och inte minst så tär det rätt hårt psykiskt pga att framtiden ser lite mörk ut för jag vet inte hur min arbetsförmåga kommer vara.

Var 1280Meter underjord och arbetade när det rasade från taket.

Min fråga är riktigt man kan tänka sig kräva både företaget och Förvänta sig för ersättning av AFA försäkring och en Privat jag har i Förenade Liv.

Är fortfarande sjukskriven och pissar blod och har kraftiga smärtor.

Varför det känns som jag ska kräva skadestånd är att denna olycka är rätt handhavande av företaget. När jag arbetade så Anropade jag Förmännen vid 2 Tillfällen att det var oroligt i berget och att det rasade omkring maskinen jag arbetade med. När dom kom till maskinen och kikade runt så sa dom bara att det är lungt fortsätt jobba på. Vid andra besöket dom kom och skulle inspektera så gick det 30 Minuter sen rasade det över mig.

Jag vet att Ingen kan lämna Garantier att det inte ska rasa i gruvan. Men Om det rasar kring maskinen flera 100tals kilon och man Tillkalla arbetsledare som ska tydligen ha spetskompetens
och dom gör bedömningen 2x att det är lugnt.

http://norran.se/2012/08/boliden/tva-farliga-fall-inom-gruvnaringen/

Thats me Olyckan 7 Augusti.
känns verkligen som Olyckan tystas ner en aning.

Trevlig Helg alla flashbackare.
Och hoppas ni kanske kan komma med någon rolig Kommentar.

Mvh jeppe

Tillägga att jag är 25 år och helt frisk sen tidigare.

Mvh Jeppe
Citera
2012-11-02, 04:45
Medlem
BaldiNs avatar
Snacka med facket eller alt. en advokat för att kolla om det är möjligt att driva en civilrättsliga process mot företaget.

Bara att kolla med försäkringsbolaget, se bara till att dokumentera ALLT, (Förmodligen redan gjort av sjukhuset)
Citera
2012-11-02, 05:18
Medlem
Napis avatar
Du lär väl få/ha fått en fin liten summa från försäkringsbolaget?

Jag skulle tagit bort det här inlägget om jag var du, eller åtminstånde skriva om det så att det inte går att identifiera dig.
Senast redigerad av Napi 2012-11-02 kl. 05:22.
Citera
2012-11-02, 05:25
Medlem
Hej.

Jo Jag ska kontakta facket i morgon få höra vad dom säger.

Är det någon som ar erfarenhet gällande hur skadestånd fungerar.
Citera
2012-11-02, 09:28
Medlem
Du har drabbats av en så kallad arbetsskada. Det är, jämfört med andra skador förutom trafikskador, väldigt förmånlig när det kommer till ersättning. Du har troligen ett kollektivavtal som säger att du inte får kräva företaget på ersättning men att företaget ska ha en försäkring för sina anställda som täcker skador enligt skadeståndsrättsliga principer (AFA TFA), d v s full ersättning för bl.a. inkomstbortfall. Detta är normalt fördelaktigare än en rätt till skadestånd då du inte behöver bevisa att arbetsledningen har varit vårdslös. Möjligen skulle du kunna kräva arbetsgivarens på skadestånd för kränkning, men det blir svårt.
Citera
2012-11-02, 09:40
Medlem
Okey.
Jo vi ingår i kollektivavtalet.
Men bara för vi är försäkrade via afa så säger väl inte det att dom får ett kvitto att dom ej kan bli skadeståndsskyldiga ?

http://www.forsakradviajobbet.se/Faktabanken/Arbetsskada/Vallande/
Citera
2012-11-02, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J3ppo

Varför det känns som jag ska kräva skadestånd är att denna olycka är rätt handhavande av företaget. När jag arbetade så Anropade jag Förmännen vid 2 Tillfällen att det var oroligt i berget och att det rasade omkring maskinen jag arbetade med. När dom kom till maskinen och kikade runt så sa dom bara att det är lungt fortsätt jobba på. Vid andra besöket dom kom och skulle inspektera så gick det 30 Minuter sen rasade det över mig.

Jag vet att Ingen kan lämna Garantier att det inte ska rasa i gruvan. Men Om det rasar kring maskinen flera 100tals kilon och man Tillkalla arbetsledare som ska tydligen ha spetskompetens
och dom gör bedömningen 2x att det är lugnt.

Mvh Jeppe

Jag vet alldeles för lite om det här för att svara på dina frågor men jag vill bara säga att du absolut inte borde behöva försvara dig. Klart som sjutton du ska ha skadestånd!
Citera
2012-11-02, 23:40
Medlem
oviktigts avatar
Citat:
Okey.
Men bara för vi är försäkrade via afa så säger väl inte det att dom får ett kvitto att dom ej kan bli skadeståndsskyldiga ?

Som jag har förstått det fungerar det ungefär såhär. När du drabbas av en arbetsskada utgår ersättning för dig enligt socialförsäkringsbalkens regelverk. Det innebär att arbetsgivaren betalar ut ersättning för sjuklön under dina första 14 dagar minus 1 karensdag. Efter det får du antingen sjukpenning eller sjuk och aktivitetserättning (tidigare förtidspension) från staten efter särskilda förutsättningar. Sjukpenning utgår vid tillfällig arbetsoförmåga och aktivitetsersättning mm. vid stadigvarande arbetsoförmåga.

Sjukpenningen är 80 % av din lön upp till ditt SGI (sjukdomsgrundande inkomst) dock max 7,5 prisbasbelopp enligt lagen om allmän försäkring (dvs. max 330 000 kr). Överstigande inkomst du skulle tjäna får du inte ersättning för som sjukpenning enligt SFB.

Du kan därefter få ytterligare 10 % ersättning enligt om du är ansluten till AGS (Avtalsgrupp sjukförsäkring) som gäller LO-kollektivet. Sen kan du givetvis ha tecknat försäkringar som berättigar dig ersättning.

Det som står ovan är vad du får enligt SFB. Eftersom din arbetsgivare har slutit kollektivavtal är denne skyldig att teckna AFA försäkring. AFA har samma arbetsskadebegrepp som SFB och går också på försäkringskassans bedömning.

Det som AFA berättigar dig till är det som SFB inte betalar ut. Dvs. Full lön för första karensdagen, 20 % av din lön under den 13 dagarnas sjuklönetiden och 20 % av din inkomstförlust under sjukpenningtiden plus allt som ligger över 7,5 PBB. Du får dessutom ideell ersättning och sjukvårdskostnaderna betalda.

I gengäld får du dock inte väcka skadeståndstalan mot arbetsgivaren. Men det har du ingen nytta av att göra i alla fall. Avräkning enligt SKL 5:3 sker på samma sätt som jag visat ovan. Skadeståndet enligt skadeståndslagen motsvarar alltså det som du inte kan få ut enligt SFB mm. Skadestånd är alltså precis samma sak som du får ut av AFA. Skillnaden ligger i att AFA är en no-fault försäkring vilket innebär att så fort ett konstaterat skadefall föreligger ska ersättning utgå oavsett vållande. Enligt skadeståndslagen måste du visa oaktsamhet/culpa hos arbetsgivaren mm. vilket är onödigt.
Senast redigerad av oviktigt 2012-11-02 kl. 23:44.
Citera
2012-11-02, 23:41
Medlem
namgrebs avatar
Rubrik justerad.

/MOD
Citera
2012-11-03, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oviktigt
Som jag har förstått det fungerar det ungefär såhär. När du drabbas av en arbetsskada utgår ersättning för dig enligt socialförsäkringsbalkens regelverk. Det innebär att arbetsgivaren betalar ut ersättning för sjuklön under dina första 14 dagar minus 1 karensdag. Efter det får du antingen sjukpenning eller sjuk och aktivitetserättning (tidigare förtidspension) från staten efter särskilda förutsättningar. Sjukpenning utgår vid tillfällig arbetsoförmåga och aktivitetsersättning mm. vid stadigvarande arbetsoförmåga.

Sjukpenningen är 80 % av din lön upp till ditt SGI (sjukdomsgrundande inkomst) dock max 7,5 prisbasbelopp enligt lagen om allmän försäkring (dvs. max 330 000 kr). Överstigande inkomst du skulle tjäna får du inte ersättning för som sjukpenning enligt SFB.

Du kan därefter få ytterligare 10 % ersättning enligt om du är ansluten till AGS (Avtalsgrupp sjukförsäkring) som gäller LO-kollektivet. Sen kan du givetvis ha tecknat försäkringar som berättigar dig ersättning.

Det som står ovan är vad du får enligt SFB. Eftersom din arbetsgivare har slutit kollektivavtal är denne skyldig att teckna AFA försäkring. AFA har samma arbetsskadebegrepp som SFB och går också på försäkringskassans bedömning.

Det som AFA berättigar dig till är det som SFB inte betalar ut. Dvs. Full lön för första karensdagen, 20 % av din lön under den 13 dagarnas sjuklönetiden och 20 % av din inkomstförlust under sjukpenningtiden plus allt som ligger över 7,5 PBB. Du får dessutom ideell ersättning och sjukvårdskostnaderna betalda.

I gengäld får du dock inte väcka skadeståndstalan mot arbetsgivaren. Men det har du ingen nytta av att göra i alla fall. Avräkning enligt SKL 5:3 sker på samma sätt som jag visat ovan. Skadeståndet enligt skadeståndslagen motsvarar alltså det som du inte kan få ut enligt SFB mm. Skadestånd är alltså precis samma sak som du får ut av AFA. Skillnaden ligger i att AFA är en no-fault försäkring vilket innebär att så fort ett konstaterat skadefall föreligger ska ersättning utgå oavsett vållande. Enligt skadeståndslagen måste du visa oaktsamhet/culpa hos arbetsgivaren mm. vilket är onödigt.

Okey tackar så mycket för svaret.

Jo jag har fått Inkomstförlusten betalad av AFA. Och får sjukpenning av Försäkringskassan.

Men du menar alltså att det går inte kräva eller få ut pengar av Företaget om dom är delaktig eller vållande till Olyckan? För Sveda och verk som AFA kommer betala ut är en piss i rymden.

Om vi säger jag anlitar en advokat skadejurist osv som driver ärendet ?

Trevlig kväll / J
Citera
2012-11-03, 01:01
Medlem
oviktigts avatar
Citat:
Okey tackar så mycket för svaret.

Jo jag har fått Inkomstförlusten betalad av AFA. Och får sjukpenning av Försäkringskassan.

Men du menar alltså att det går inte kräva eller få ut pengar av Företaget om dom är delaktig eller vållande till Olyckan? För Sveda och verk som AFA kommer betala ut är en piss i rymden.

Om vi säger jag anlitar en advokat skadejurist osv som driver ärendet ?

Trevlig kväll / J

Om din arbetsgivare inte hade haft kollektivavtal och inte behövt teckna försäkring hos AFA hade du varit tvungen att begära ut skadestånd enligt SKL. Förutsatt att du kunnat visa oaktsamhet hos arbetsgivaren, vilket inte är självklart, hade skadestånd kunnat dömas ut. Det är även tänkbart att beloppet hade kunnat jämkas om medvållande funnits på din sida. Men låt oss säga att du lyckats bevisa oaktsamhet, adekvat kausalitet mellan den oaktsamma handlingen och din skada etc. Då har du rätt till följande.

Eftersom du drabbats av en personskada beräknas ersättningen enligt 5 kap. 1 § SKL och omfattar

1. sjukvårdskostnad och andra kostnader för den skadelidande, inbegripet skälig kompensation till den som står den skadelidande särskilt nära,
2. inkomstförlust,
3. fysiskt och psykiskt lidande av övergående natur (sveda och värk) eller av bestående art (lyte eller annat stadigvarande men) samt särskilda olägenheter till följd av skadan.

Dock så ska enligt SKL 5 kap. 3 § följande räknas av från skadeståndet

1. ersättning enligt socialförsäkringsbalken eller någon annan likartad förmån,
2. pension eller annan periodisk ersättning eller sjuklön, om förmånen betalas av en arbetsgivare eller på grund av en försäkring som är en anställningsförmån.

Det betyder att det du får i skadestånd enligt skadeståndslagen för personskada är samma sak som det du redan får från AFA. Du har alltså ingen nytta av att begära skadestånd, dessutom kan du inte det enligt villkoren för AFA (35 §). Genom försäkringen slipper du alltså krånglet med SKL.

Jag tror att du känner dig frustrerad eftersom du vill ha någon form av ideell ersättning för det inträffade som arbetsgivaren ska stå för, men i mellanmjölkssverige utgår enligt huvudregeln endast ideell ersättning om det följer av lag, rättspraxis eller avtal.

I lag har vi SKL och den berättigar ideell ersättning för
1. Sveda och värk, samt lyte och men till följd av personskada. (Detta har du redan fått av AFA)
2. Kränkningsersättning. (Kräver dels brottslig handling och dels att kränkninen är allvarlig - kan bli mycket svårt att styrka i ditt fall)

Enligt praxis
3. Kränkningar av dina rättigheter enligt EKMR (Ej tillämpligt i ditt fall)
Citera
2012-11-03, 01:16
Medlem
Citat:
Okey.

Det verkar som att det är viktigt för dig att det är just själva företaget som pröjsar. Det är inte konstigare än att om du kör på någon med din bil så täcker försäkringen det. Det är ju det försäkringen är till för. Var glad att de har försäkringen så du slipper driva en process. Utgången, om du vinner målet, skulle ju förmodligen bli att du får samma mängd pengar ändå.
Citat:
Ursprungligen postat av LaLadin
Jag vet alldeles för lite om det här för att svara på dina frågor men jag vill bara säga att du absolut inte borde behöva försvara dig. Klart som sjutton du ska ha skadestånd!
Nej. Han har ju redan fått pengar.

EDIT:

Frågan var visst redan besvarad.

Men krya på dig. Jag förstår att du har det jobbigt nu.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in