2012-11-01, 22:33
Medlem
Hej,

Jag har hamnat i en sorts konflikt med en bilförsäljare och undrar om någon är insatt i den juridiska biten. Jag köpte för en tid sedan en ganska dyr men fin beg bil hos en firma i södra Sverige. Det var en del krångel med den i början, jag fick då tillbaka en del av köpeskillingen. Det var inga problem så långt, men när jag lämnade in bilen vid en bilverkstad här i Stockholm nyligen efter att den betett sig konstigt, testade de motorn och tyckte att den behövde renoveras! Jag blev orolig naturligtvis så jag gav dem klartecken att plocka ur motorn. Det visade sig att det skulle bli riktigt dyrt så jag mailade bilförsäljaren och begärde att de skulle betala kalaset, men nu var det stopp. De tyckte att jag haft bilen för länge för att de skulle kunna hållas ansvariga (1,5 år) Jag har läst att man kan klaga i tre år på ett köp och tvinga säljaren att betala om inte bilen är ok. De har nu mailat mig och iofs varit mycket vänliga, men de påstår att eftersom bilen är så pass gammal (1967), kan de inte göras ansvariga för om motorn var sliten och dålig, de kallar det "naturlig åldersförslitning" eller vad det var. Men eftersom bilen kostade så pass mycket tycker jag att man kunde förvänta sig att allt var mer än ok. Hur kan man sätta press på bilfirman? Kan det vara ett fall för ARN eller kan man kanske kontakta en advokat?
Tacksam för svar från någon kunnig.
Citera
2012-11-01, 22:43
Medlem
endures avatar
Du handlar i egenskap av konsument, förmodar jag?

Konsumentköplagen, § 17:
"Även om en vara har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande allmänt förbehåll, skall den anses felaktig, om den är i sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta."

Dock med § 20 i beaktande:
"Frågan om varan är felaktig skall bedömas med hänsyn till dess beskaffenhet när den avlämnas. Säljaren svarar för fel som har funnits vid denna tidpunkt, även om felet visar sig först senare."

Problemet blir att visa att fel förelåg vid avlämnandet.

§ 20 a:
"Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art."

Det du tänker på är § 23 om reklamation:
"Reklamerar köparen inte inom tre år från det att han har tagit emot varan, förlorar han rätten att åberopa felet", vilket är mycket riktigt. Du kan åberopa felet inom, men problemet med att bevisa att felet fanns vid avlämnandet kvarstår, och där var det en kortare frist (6 månader, se ovan).

Lycka till ändå! Hoppas någon här kan hjälpa dig ytterligare.
Citera
2012-11-01, 22:53
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slp2011
Hej,

Jag har hamnat i en sorts konflikt med en bilförsäljare och undrar om någon är insatt i den juridiska biten. Jag köpte för en tid sedan en ganska dyr men fin beg bil hos en firma i södra Sverige. Det var en del krångel med den i början, jag fick då tillbaka en del av köpeskillingen.

De tyckte att jag haft bilen för länge för att de skulle kunna hållas ansvariga (1,5 år) Jag har läst att man kan klaga i tre år på ett köp och tvinga säljaren att betala om inte bilen är ok.

Du har tidigare klagat och fått en nedsättning..har det gällt en allmän nedsättning kan man
vissa fall anse att du inte har rätt att på nytt återkomma med ytterliggare krav.

Du har ju för fan haft bilen i 1,5 år....hur mycket har du kört med den?

Citat:
De har nu mailat mig och iofs varit mycket vänliga, men de påstår att eftersom bilen är så pass gammal (1967), kan de inte göras ansvariga för om motorn var sliten och dålig, de kallar det "naturlig åldersförslitning" eller vad det var. Men eftersom bilen kostade så pass mycket tycker jag att man kunde förvänta sig att allt var mer än ok.

Så du förväntar dig att en bil från 1967 skall vara i toppskick?

Du har möjligtvis något att komma med om det är fråga om en dyrare bil +300 000 kr som du
knappt har kört annars anser jag att du inte har någon rätt att begära ersättning.

Man får förvänta sig att en så gammal bil kan behöva en motorrenovering när som helst
och har säjaren inte utfäst någon särskilt om skicket går det inte att komma med krav.
Citera
2012-11-01, 23:12
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Du har tidigare klagat och fått en nedsättning..har det gällt en allmän nedsättning kan man
vissa fall anse att du inte har rätt att på nytt återkomma med ytterliggare krav.

Du har möjligtvis något att komma med om det är fråga om en dyrare bil +300 000 kr som du
knappt har kört annars anser jag att du inte har någon rätt att begära ersättning.

Man får förvänta sig att en så gammal bil kan behöva en motorrenovering när som helst
och har säjaren inte utfäst någon särskilt om skicket går det inte att komma med krav.
Tycker inte det finns så mycket mer att tillägga där inte!
Citera
2012-11-02, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic

Jag har inte kört mer än ett par hundra mil under 1,5 år, det är därför jag tycker att det borde gå att få ersättning i alla fall för en del av kostnaden. Att jag fått nedsatt pris en gång tidigare kan inte frånta säljaren ansvar tycker jag. Dom sa vid köpet att motorn var ok och genomgången, det finns naturligtvis inget skriftligt på det, men muntligt löfte ska gälla. Annars var bilen i toppskick, det är ingen vanlig svennebil direkt och kostade ungefär som du kallar dyrare bil. Det finns ingen skriftlig garanti, men det finns ju ändå regler som bilförsäljare ska följa.
Citera
2012-11-02, 17:28
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:
Jag har inte kört mer än ett par hundra mil under 1,5 år, det är därför jag tycker att det borde gå att få ersättning i alla fall för en del av kostnaden. Att jag fått nedsatt pris en gång tidigare kan inte frånta säljaren ansvar tycker jag. Dom sa vid köpet att motorn var ok och genomgången, det finns naturligtvis inget skriftligt på det, men muntligt löfte ska gälla. Annars var bilen i toppskick, det är ingen vanlig svennebil direkt och kostade ungefär som du kallar dyrare bil. Det finns ingen skriftlig garanti, men det finns ju ändå regler som bilförsäljare ska följa.
Läs Mihailovics inlägg en gång till, och försök verkligen förstå.

Du kan tycka mycket, men förmodligen så kommer andra att tycka annorlunda.

Det är vad som gällde vid köpet som var intressant, inte vad som hänt efter att du använt bilen i 1,5 år.
Citera
2012-11-02, 19:34
Medlem
Praxis vid tvister försäljning av begbilar från bilföretag till privatperson har på senare tid varit att inom ett halvår från försäljningstillfälle så får i princip alltid privatköparen rätt även på fel som bilföretaget ej kan ha känt till.

Men längre tid än så behövs bevis att företaget känt till och mörkat felet, hjälper inte att du kört få mil.
Citera
2012-11-02, 23:15
Medlem
Håller med Mihailovic, du är körd... Råder dig att inte tvista.
Citera
2012-11-03, 13:04
Medlem
Intressant fråga!

Men hur ställer man sig, om man rent hypotetiskt antar en siuation där en bil köps i egenskap av privatperson av en annan privatperson och fel uppkommer inom låt säga 6 månader?

Har säljaren då någon skyldighet eller gäller det enkom om förhållandet är företag - privatperson?
Citera
2012-11-03, 14:05
Medlem
"Garanti" eller vad vi ska kalla det på Beg-bilar gäller i regel max ett halvår, rimlig tid alltså. 1.5år är inte rimlig tid så du kan nog inte hämta något mer, även om du "bara" kört några hundra mil.

Jag har svårt att se att ARN kan hjälpa dig tyvärr.
Citera
2012-11-03, 14:17
Medlem
Avgörande är vad du "med fog" kunnat förutsätta rörande dess skick, med hänsyn till dess pris och övriga omständigheter, som det heter i lagtexten. Om motorn var kass när du köpte den, men bilen i övrigt var jättefin, rostfri etc. och du betalade mycket, då talar dessa omständigheterna till din fördel. Samtidigt så är den rätt gammal, och förutsatt att motorn aldrig bytts ut så borde du kanske ha kollat närmare på dess skick.
Du kan alltid kontakta en jurist och be honom/henne hjälpa dig formulera en stämningsansökan som ni hotar bolaget med, och därigenom eventuellt få till en förlikning, t.ex. att de betalar halva kostnaden för den nya motorn.

Citat:
Ursprungligen postat av a0rta
Intressant fråga!

Men hur ställer man sig, om man rent hypotetiskt antar en siuation där en bil köps i egenskap av privatperson av en annan privatperson och fel uppkommer inom låt säga 6 månader?

Har säljaren då någon skyldighet eller gäller det enkom om förhållandet är företag - privatperson?

Säljaren har skyldigheter även vid ett köp mellan två privatpersoner. Skillnaden är att då får man gå till köplagen, istället för konsumentköplagen (KKL) som man gör när en privatperson köpt något av en näringsidkare. Reglerna i KKL är på flera punkter strängare än i köplagen, och de går inte att avtala bort.
Citera
2012-11-03, 20:49
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwertee

Säljaren har skyldigheter även vid ett köp mellan två privatpersoner. Skillnaden är att då får man gå till köplagen, istället för konsumentköplagen (KKL) som man gör när en privatperson köpt något av en näringsidkare. Reglerna i KKL är på flera punkter strängare än i köplagen, och de går inte att avtala bort.
Liet förtydligande: Även så att Köplagen är dispositiv, och man avtala hur man vill (i princip), men avtalar man inget så gäller köplagen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in