2012-11-01, 20:12
Medlem
OvagMaterias avatar
Har inneboende som bott i min lägenhet i tre år nu. Han betalar nästan exakt lika mycket som jag gör och vi har ett muntligt avtal om att allt i övrigt skall delas på mitten, dvs gas och dyl.
På senare tid har han dock börjat slacka rejält med städningen. Han lämnar köket utan att rengöra spisen, torka av bänkar osv och det går mig fan på nerverna. Har såklart sagt det till honom att om han vill bo kvar så får han städa efter sig. Han har då sagt att han skall bättra sig, vilket han också gör till en början. För att sedan grisa ner våra gemensamma utrymmen igen. Dessutom måste jag ständigt påminna honom när det är hans tid att köpa diskmedel, toapapper eller när det behöver städas.
Nu undrar jag vad jag har för möjligheter till påtryckningar ev vräkning. Kan tilläggas att vi inte har ett formellt avtal utan allt är muntligt.

Hur fritt får jag sätta hyran?

Kan jag kicka honom p.g.a. han inte sköter ovan nämnda i lägenheten?

Kan vara värt att nämna att vi inte är släkt. Den främsta anledningen till att han bor i lägenheten öht är att hans morsa är en god vän till släkten.
Citera
2012-11-01, 20:21
Medlem
Från och med nyår.

Om inte du vill städa så är det oki.

Men du som hyresvärd säger bara att jag lägger på 1000 kr.
För det är så mycket de kostar om du fixar hjälp med stäningen.

Så nu har hyresgästen två månader på sig att välja på att bet extra 1000 kr i mån eller städa själv.
Citera
2012-11-01, 20:22
Medlem
Eftersom han är inneboende finns inget besittningsskydd och du kan säga upp hyresavtalet med vad som bör bli tre månaders uppsägningstid.
Citera
2012-11-01, 20:27
Medlem
OvagMaterias avatar
Gäller detta även om det inte finns ett hyresavtal? Möjligen att jag, förutsatt att han inte skärper sig, skickar ut honom efter en månad. Men måste jag verkligen vänta tre?

Städtilläggstipset låter fö bra. Han är snål som fan så då lär det hända saker. Frågan är dock om han kan gå till hyresgästföreningen för det.
Citera
2012-11-01, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OvagMateria
Gäller detta även om det inte finns ett hyresavtal? Möjligen att jag, förutsatt att han inte skärper sig, skickar ut honom efter en månad. Men måste jag verkligen vänta tre?

Städtilläggstipset låter fö bra. Han är snål som fan så då lär det hända saker. Frågan är dock om han kan gå till hyresgästföreningen för det.

Tre månader (eller mer specifikt det månadsskifte som inträffar närmast efter tre månader från uppsägningen) är det som gäller om du säger upp avtalet. Och ni har ju de facto ett hyresavtal, dock muntligt. Jag kan inte se att det är till någon nackdel för dig.
Citera
2012-11-01, 20:38
Medlem
OvagMaterias avatar
Är det så får jag i värsta fall stå ut tre månader. Jag antar att det räcker med att han inte sköter sitt i hushållet?
Nu får han då antagligen betala för min oerhört kvalitativa och dyra städning, städa eller pallra sig iväg efter tre månader. Då vet jag. Fint.
Citera
2012-11-01, 20:42
Medlem
Citat:
Är det så får jag i värsta fall stå ut tre månader. Jag antar att det räcker med att han inte sköter sitt i hushållet?
Nu får han då antagligen betala för min oerhört kvalitativa och dyra städning, städa eller pallra sig iväg efter tre månader. Då vet jag. Fint.

I praktiken kan du ju faktiskt tvinga honom att skärpa till sig under hot om uppsägning. Jag skulle definitivt göra något liknande.
Citera
2012-11-03, 13:13
Medlem
Henixs avatar
Citat:
Har inneboende som bott i min lägenhet i tre år nu. Han betalar nästan exakt lika mycket som jag gör och vi har ett muntligt avtal om att allt i övrigt skall delas på mitten, dvs gas och dyl.
På senare tid har han dock börjat slacka rejält med städningen. Han lämnar köket utan att rengöra spisen, torka av bänkar osv och det går mig fan på nerverna. Har såklart sagt det till honom att om han vill bo kvar så får han städa efter sig. Han har då sagt att han skall bättra sig, vilket han också gör till en början. För att sedan grisa ner våra gemensamma utrymmen igen. Dessutom måste jag ständigt påminna honom när det är hans tid att köpa diskmedel, toapapper eller när det behöver städas.
Nu undrar jag vad jag har för möjligheter till påtryckningar ev vräkning. Kan tilläggas att vi inte har ett formellt avtal utan allt är muntligt.

Hur fritt får jag sätta hyran?

Kan jag kicka honom p.g.a. han inte sköter ovan nämnda i lägenheten?

Kan vara värt att nämna att vi inte är släkt. Den främsta anledningen till att han bor i lägenheten öht är att hans morsa är en god vän till släkten.

Om ni delar lägenheten rakt av och har tillgång till lika mycket är nog hälften av vad du betalar hyra skäligt. Tar du ut mer än skäligt kan hyresgästen ansöka till hyresnämnden om återbetalning.

Du kan säga upp en inneboende av vilken anledning som helst. Kom ihåg bara att uppsägningen måste vara skriftlig för att vara giltigt. 3 mån uppsägningstid från nästkommande månadsskifte är det som gäller. Alltså om du säger upp hyresgästen innan november tar slut får denne bo kvar till sista februari.
Citera
2012-11-03, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LB542
Eftersom han är inneboende finns inget besittningsskydd och du kan säga upp hyresavtalet med vad som bör bli tre månaders uppsägningstid.

Japp, såvida inte avtalet är tidsbestämt gäller tre månader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in