Citat:
Ursprungligen postat av OvagMateria
Har inneboende som bott i min lägenhet i tre år nu. Han betalar nästan exakt lika mycket som jag gör och vi har ett muntligt avtal om att allt i övrigt skall delas på mitten, dvs gas och dyl.
På senare tid har han dock börjat slacka rejält med städningen. Han lämnar köket utan att rengöra spisen, torka av bänkar osv och det går mig fan på nerverna. Har såklart sagt det till honom att om han vill bo kvar så får han städa efter sig. Han har då sagt att han skall bättra sig, vilket han också gör till en början. För att sedan grisa ner våra gemensamma utrymmen igen. Dessutom måste jag ständigt påminna honom när det är hans tid att köpa diskmedel, toapapper eller när det behöver städas.
Nu undrar jag vad jag har för möjligheter till påtryckningar ev vräkning. Kan tilläggas att vi inte har ett formellt avtal utan allt är muntligt.
Hur fritt får jag sätta hyran?
Kan jag kicka honom p.g.a. han inte sköter ovan nämnda i lägenheten?
Kan vara värt att nämna att vi inte är släkt. Den främsta anledningen till att han bor i lägenheten öht är att hans morsa är en god vän till släkten.
Om ni delar lägenheten rakt av och har tillgång till lika mycket är nog hälften av vad du betalar hyra skäligt. Tar du ut mer än skäligt kan hyresgästen ansöka till hyresnämnden om återbetalning.
Du kan säga upp en inneboende av vilken anledning som helst. Kom ihåg bara att uppsägningen måste vara skriftlig för att vara giltigt. 3 mån uppsägningstid från nästkommande månadsskifte är det som gäller. Alltså om du säger upp hyresgästen innan november tar slut får denne bo kvar till sista februari.