2012-11-01, 14:20
Medlem
Herr.Ståtligs avatar
Idag satt jag och väntade på tåget på en tvåspårig perrong, självklart på den sidan tåget brukar komma på åt mitt håll. Uppslukad av mobilen hör jag tåget komma in. Den här perrongen är jävligt lång så enda möjligheten att hinna med var att korsa spåret för att hinna med. Det var glasklar väg över.. Konduktören kommer springande emot mig och pekar ut -ut du får inte åka med för att du korsade spåret (notera att det var bakom tåget) efter en stunds tjafs så hotar konduktören med att tåget kommer att stå stilla och att denne hämtar lokföraren, Trots att det att jag förklarat snällt att jag ej hade hunnit med och hade en viktig tid att passa..

Hur står det sig rent juridiskt? Varken konduktören eller lokföraren får röra mig och de har en tid att passa. Efterklok som man är skulle jag nog stått på mig.. Tog mig ut på egen hand. Vad kan de egentligen göra?
Citera
2012-11-01, 14:24
Medlem
appe-s avatar
Det är upp till dig att ta dig till rätt perrong i tid. Lokförare är inte intresserade av att köra ihjäl människor för att dom har lite bråttom.

Han har rätten att neka dig köpa en biljett, vilket räcker för att slippa ta med dig på tåget.

Genom att springa över spåren så riskerar du ditt egna liv, men även säkerheten för dom som sitter på tågen. När lokförare måste nödbromsa så kan folk skadas allvarligt.

För det andra, om du blir ihjälkörd så kommer ingen av resenärerna "med viktiga tider att passa" fram.
Citera
2012-11-01, 14:26
Medlem
Oneways avatar
Järnvägslagen (SFS 2004:519) 9:1:

9 kap. Ordning
1 § Utan infrastrukturförvaltarens eller ett järnvägsföretags tillstånd får inte någon beträda spårområdet för järnväg utom på platser där det klart framgår att allmänheten har tillträde.
2 § Alkoholdrycker får inte förtäras inom järnvägssystem. Förbudet gäller inte i fråga om förtäring av drycker vid tillåten servering och inte heller om ett järnvägsföretag eller en infrastrukturförvaltare för särskilt fall har medgett förtäringen. Med alkoholdrycker förstås sådana drycker som avses i 1 kap. 5 § alkohollagen (2010:1622). Lag (2010:1630).
3 § En befattningshavare i säkerhets- eller ordningstjänst vid järnvägssystem får från järnvägssystemet avlägsna den som överträder förbudet i 1 §, den som uppträder berusad eller stör ordningen och den som genom sitt uppträdande äventyrar säkerheten i järnvägsdriften. Om det är absolut nödvändigt, får befattningshavaren omhänderta sådana personer. Om så sker, skall polisen omedelbart underrättas. Omhändertagna får hållas kvar till dess att de har överlämnats till en polisman eller det inte längre finns skäl till omhändertagande, dock längst sex timmar.
En befattningshavare i säkerhets- eller ordningstjänst vid järnvägssystem får från järnvägsinfrastrukturen avlägsna den som överträder förbudet i 2 §.

4 § För att verkställa en åtgärd enligt 3 § får befattningshavaren inte använda strängare medel än förhållandena kräver.
Våld får tillgripas endast när andra medel inte hjälper. Om våld tillgrips, skall den lindrigaste form användas som kan förväntas leda till det avsedda resultatet. Våld får inte brukas längre än som är absolut nödvändigt.
Citera
2012-11-01, 14:30
Medlem
Herr.Ståtligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av appe-
Det är upp till dig att ta dig till rätt perrong i tid. Lokförare är inte intresserade av att köra ihjäl människor för att dom har lite bråttom.

Han har rätten att neka dig köpa en biljett, vilket räcker för att slippa ta med dig på tåget.

Genom att springa över spåren så riskerar du ditt egna liv, men även säkerheten för dom som sitter på tågen. När lokförare måste nödbromsa så kan folk skadas allvarligt.

För det andra, om du blir ihjälkörd så kommer ingen av resenärerna "med viktiga tider att passa" fram.

Det stod inte något på tavlorna att tåget skulle till det andra spåret, inte heller skrek dem ut något i högtalaren. Spåret var glasklart och jag sprang bakom det stillastående tåget. Neka biljett ok det köper jag men nu hade jag månadskort.. Är fortfarande väldigt intresserad vad följderna blivit om man vägrat gå av?
Citera
2012-11-01, 14:33
Medlem
appe-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Ståtlig
Det stod inte något på tavlorna att tåget skulle till det andra spåret, inte heller skrek dem ut något i högtalaren. Spåret var glasklart och jag sprang bakom det stillastående tåget. Neka biljett ok det köper jag men nu hade jag månadskort.. Är fortfarande väldigt intresserad vad följderna blivit om man vägrat gå av?
Nu kan jag inte bistå med lagtext, men jag har tidigare sett att man stannat tåget och tillkallat polis.

Edit: Den eminenta personen ovanför dig här bistod visst precis med det du behövde. (Järnvägslagen (SFS 2004:519) 9:1).

För övrigt så är det otroligt oigenomtänkt och korkat att springa över spår, såväl "glasklara" som fulla med rullande tåg.

Då jag har personliga erfarenheter av det här vill jag även påpeka att språspring är ett enormt problem för lokförare. Att under arbetstid riskera döda personer (utan möjlighet att påverka det) är fruktansvärt jobbigt, och är anledningen till att många inte klarar av yrket. Att sedan börja tramsa om att man har "en viktig tid att passa" är otroligt förnärmande, och jag kan tänka mig att man blev duktigt förbannad på dig, på plats.
Senast redigerad av appe- 2012-11-01 kl. 14:37.
Citera
2012-11-01, 14:42
Medlem
Herr.Ståtligs avatar
Tack för alla svar. Frågan är dock om ens snuten orkat omhänderta någon för en sådan småsak. Korkat jovisst, samtidigt förekom INGEN information om spårändring somsagt. Kompromissa kan man väll för böveln
Citera
2012-11-01, 14:45
Medlem
appe-s avatar
Citat:
Tack för alla svar. Frågan är dock om ens snuten orkat omhänderta någon för en sådan småsak. Korkat jovisst, samtidigt förekom INGEN information om spårändring somsagt. Kompromissa kan man väll för böveln
Det är ingen småsak, och polisen är för jämnan och hämtar motsträviga resenärer. För att ge dig perspektiv så finns det oftast färdiga kontakter hos polisen för trafikledning att kontakta när språrspringare, pundare och annat slödder skapar problem.

Och: Kompromissa? Du riskerar ditt egna liv och psyket hos en lokförare som en kompromiss?

Trams, tycker jag det låter som. Om stationen visar fel avgång vid fel station så skall du naturligtvis ringa och påpeka det. Då hade du troligen t.om fått dina pengar tillbaka för din resa, eller t.om taxi-hjälp till din destination. Det vore väl ett trevligare alternativ än din 'kompromiss'?
Senast redigerad av appe- 2012-11-01 kl. 14:48.
Citera
2012-11-01, 16:35
Medlem
Här gjorde konduktören helt rätt. Även fast du tror att spåret är ofarligt att korsa kan det komma ett tåg. Har själv nekat personer att följa med av liknanade orsaker när jag jobbade som konduktör förr.

Vägrar du exempelvis stiga av tåget kommer polis och hämtar dig. Inte så ovanligt.
Citera
2012-11-01, 22:38
Medlem
Citat:

Det har väl ändå inget med saken att göra. Det är lika otillåtet att korsa spåret oavsett missad eller fel skyltning etc.
Du gjorde fel helt enkelt, lär dig och gör inte om det.
Citera
2012-11-01, 23:23
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bayern
Här gjorde konduktören helt rätt. Även fast du tror att spåret är ofarligt att korsa kan det komma ett tåg. Har själv nekat personer att följa med av liknanade orsaker när jag jobbade som konduktör förr.

Vägrar du exempelvis stiga av tåget kommer polis och hämtar dig. Inte så ovanligt.

Men, frågan är med vilken grund som biljetttryckaren nekade TS att följa med. Som det läggs fram så verkar det nästan som att grunden att neka, är som straff för att han sprang över spåret, och i det här landet är det domstolarna som utdömer straff och inte en SJ-mupp.

De ovan citerade paragraferna syftar på en pågående fara, där någon beträder spåret, eftersom TS har hoppat upp på perrongen så är de inte längre tillämpliga.

Sedan kan man ha vilka synpunkter man vill på att han sprang över spåret

Citat:
Förmodligen inte.
Citera
2012-11-02, 01:25
Medlem
SnigelUnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Diego
Men, frågan är med vilken grund som biljetttryckaren nekade TS att följa med. Som det läggs fram så verkar det nästan som att grunden att neka, är som straff för att han sprang över spåret, och i det här landet är det domstolarna som utdömer straff och inte en SJ-mupp.

De ovan citerade paragraferna syftar på en pågående fara, där någon beträder spåret, eftersom TS har hoppat upp på perrongen så är de inte längre tillämpliga.

Sedan kan man ha vilka synpunkter man vill på att han sprang över spåret

Förmodligen inte.
Det spelar ingen roll om faran är över så att säga. Om TS beteende är sådant att han utgör en fara (märk väl det står inte "omedelbar fara") så får han avlägsnas och om detta inte är tillräckligt får han omhändertas (lekmannaöversättning: man blir haffad).
Citat:
Det är inte polisen som omhändertar i det läget utan det är tågpersonalen. De har rätt att använda våld om de möts av motstånd. Normalscenariot är att någon gör något dumt på spårområdet, tågpersonalen försöker oftast i första hand avlägsna. Går inte detta så väljer man att omhänderta, personen gör motstånd och möts då av våld från personalen. Personen omhändertas och polis tillkallas. Väl på plats kan polisen fatta olika beslut om vad som ska göras med personen. Eftersom det ofta förekommit våldsamt motstånd och annat så är personen oftast gripen och polisen tar helt enkelt in denne till stationen för vidare behandling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in