Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Ståtlig
Det stod inte något på tavlorna att tåget skulle till det andra spåret, inte heller skrek dem ut något i högtalaren. Spåret var glasklart och jag sprang bakom det stillastående tåget. Neka biljett ok det köper jag men nu hade jag månadskort.. Är fortfarande väldigt intresserad vad följderna blivit om man vägrat gå av?
Nu kan jag inte bistå med lagtext, men jag har tidigare sett att man stannat tåget och tillkallat polis.
Edit: Den eminenta personen ovanför dig här bistod visst precis med det du behövde. (Järnvägslagen (SFS 2004:519) 9:1).
För övrigt så är det otroligt oigenomtänkt och korkat att springa över spår, såväl "glasklara" som fulla med rullande tåg.
Då jag har personliga erfarenheter av det här vill jag även påpeka att språspring är ett enormt problem för lokförare. Att under arbetstid riskera döda personer (utan möjlighet att påverka det) är fruktansvärt jobbigt, och är anledningen till att många inte klarar av yrket. Att sedan börja tramsa om att man har "en viktig tid att passa" är otroligt förnärmande, och jag kan tänka mig att man blev duktigt förbannad på dig, på plats.