• 3
  • 4
2012-11-02, 00:36
Medlem
Lär dig konsten att ifrågasätta. Varför blir du nervös? Är det pga. du är rädd för vad folk tycker om dig? Varför är du rädd för vad folk tycker om dig? Är det pga. händelser under ditt liv? Vilka händelser? Har dessa händelser skapat en realistisk rädsla, eller är rädslan helt i onödan? Vad är en rädsla? Etc, etc, etc.
Se bara till att du har tid, kraft och ett gott humör innan du ger dig in på detta, men kom ihåg att ingen kan göra det åt dig. Som de gamla grekerna sade "know thyself", jag lovar dig, det är inget man ångrar.
Citera
2012-11-02, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykosam
Detta är ett roligt ämne. ...

haha, oavsett hur det var menat så var det jävligt roligt och bra skrivet! Tack.
Citera
2012-11-02, 00:56
Medlem
Gör som nick diaz. http://www.youtube.com/watch?v=Am78dKHX2Mw

Jag har nästan aldrig gjort detta. Dels för att det känns hotfullt och som en tävling om vem som kan stirra längst men också för att jag inte inte behöver kolla på den jag samtalar med eller lyssnar på för att hänga med i samtalet.
Undantaget är ju om man gillar nån tjej eller om nån kille är hotfull.

Se det inte som ett problem för det är det inte.
Citera
2012-11-02, 01:11
Medlem
ADHD-syndromets avatar
Har sedan tonåren haft lite av syptom. Personer jag inte känner allt för väl undviker jag allt för närgången ögonkontakt med . Så fort jag har längre ögonkontakt med vissa känns situationen mycket pressande och jag flackar istället lite nervöst med blicken . Å andra sidan ser jag inte det som ett problem i och med de personer som jag har dessa svårigheter med oftast i regel är människor som är ganska så oviktiga för mig . Fast kan visserligen kännas lite pinsamt så länge det varar .
Citera
2012-11-02, 01:34
Medlem
pellefan87s avatar
Tror detta är jävligt vanligt!
Jag är likadan, men efter ett par bärs kan jag stirra folk i ögonen i timmar utan problem!
Ska jag på en arbetsintervju t ex så hugger jag några bärs innan för att inte skämma ut mig och flaxxa med armarna och stirra ner i golvet som en skyldig hund.

Antingen har man tagit för mycket godis genom åren () eller så har man helt enkelt för dålig självkänsla eller självförtroende.

En sak vet jag dock, har jag vart i socialt umgäng under många timmar i sträck försvinner detta temporärt för resten av dagen, eller om jag är jävligt glad någon dag och mår bra.

Har jag en dålig dag kan jag knappt gå till affären för att folk kan ta kontakt med mig.

Skål.
Citera
2012-11-02, 03:42
Medlem
Slednecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wagner77
Vissa har problem att fästa blicken i någon samtidigt som man ska föra ett samtal med denne. För en del är det omöjligt att fästa blicken i mer än noga räknat 2-3 sekunder sen så ballar man ut, vänder bort blicken, rodnar, självförtroendet sänks, man glömmer ord och det man skulle sagt, man får tunghäfta och blir orolig och vill helst gå ifrån den situation man sitter i och vill fly.

Då är det lätt att isolera sig från andra människor när man har denna problematik, man gör det bekvämt för sig och drar sig undan från verkligheten och skapar sig en fantasivärld hos sig själv som inte finns mycket verklighet i.

Enda sättet att mildra sin isolering är att ha daglig tillgång till någon form av personal som kan och vet hur man hanterar dessa former av personstörningar. Daglig kontakt är mycket viktigt för den som lider av kontaktsvårigheter, någon som förstår problematiken kring detta och som stöttar en i vardagen med både praktiska göromål och terapeutatiska samtal.

Där slog du nog huvudet på spiken!
Känner igen mig i sågott som allt du skrev.
Citera
2012-11-02, 14:31
Har varit likadan hela livet, verkar inte förändras. Men tror att det är minst lika mycket en vana som bara sitter kvar, som dock inte borde vara omöjlig att bryta.
Citera
2012-11-03, 01:09
Har försökt att fokusera mer på samtalet nu, tyvärr blir det så att ju längre samtalet fortgår desto mer blir man medveten om hur man ska titta, dessutom har jag märkt av en fallenhet att titta mer på det högra ögat än det vänstra, det vänstra känns nästan onaturligt, nån annan som märkt av detta?
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in