2012-11-01, 00:05
Medlem
Nekro.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElegantlyInDespair
Nej det har jag absolut inte, vart har jag påstått det? Lilla gubben? Väx upp? Vad exakt försöker du åstadkomma med dessa ner tryckande uttalanden? Har du erfarenhet när det kommer till psykologi? Jag kan dra slutsatsen att du är en väldigt osäker individ som måste komma hit på internet och hävda dig själv och komma med såna idiotiska kommentarer

Ontopic så tycker jag inte det vore orimligt att veta ungefär vad det kostar, bara för intressets skull. Ni kan inte påstå att det varierar så extremt mycket som 2000 och 50 000?

Jag håller med dig här, förstår inte heller riktigt varför svaren i tråden skall vara så negativa.
Sysslar man inte med business så är detta en helt rimlig fråga tycker jag, och jag har själv undrat exakt samma sak.
Citera
2012-11-01, 20:39
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Jobbar själv inom online marketing för ett av de stora internationella aktörerna, och kan bara säga till TS att det varierar ganska friskt.

Det beror helt på vad man har för sida. Men om vi pratar om en större och seriös sida så skulle jag säga att det ligger mellan följande värden:

1. CPC (Cost Per Click) en annons där annonsören betalar per click. På en större seriös sida ligger oftast kring 0,8 € till 1 €. Men i vissa fall kan kostnaden vara mycket högre.

2. CPM (Cost Per Mille) det vill säga kostnaden för 1000 visningar. Kostar på en stor och seriös sida kring 15-40 €.

3. Banner på en större sida kan variera från allt mellan 2 000 € - 5 000 € per månad. Tror FB ligger närmare 2 000 € eller till och med under.

Vad jag vill ha sagt är att det helt beror på vad det är för typ av banners/deals FB gjort med annonsörerna.

Om det är CPC, CPM etc. vet vi inte. Det kan även vara CPA (Cost Per Action) där säg FB får ersättning när en kund faktiskt köper något eller utför en önskad handling, så som att klicka, fylla i ett formulär, beställer något etc. CPA kräver dock tracking och är lite mer tekniskt, har inte tittat närmare på annonserna här. Men om du klickar på en FB annons, och ser att det först tar dig till en URL som innehåller något som tradedoubler.com/03203982039 och sedan leder dig utan mellanlandning på någon sida till annonsören, ja då vet du att det är CPA det handlar om och att FB får en ersättning av det att du exempelvis gör ett köp på sidan. CPA är i princip närstan synonymt med Affiliate Marketing.

Men skall jag göra en grov gissning så tippar jag på följande för FB:

CPC - 30 öre

CPM - 90 kr

Banner en månad roterande - 10 000 kr/mån

Banner en månad fast - 16 000 kr/mån

OBSERVERA, detta är bara en rent vild gissning. Det som talar för att det kan vara ännu lägre priser för annonser på FB jämfört med andra sidor med lika många unika besökare är de aningen negativa ryktet FB har i folkmun även om det är många som besöker sidan. Detta gör att många annonsörer som annars skulle betala stora pengar för att nå så många besökare väljer att hålla sig borta i form av rädsla för dålig press. Och mitt argument grundar jag på att de flesta annonserna på FB är rätt skumma företag faktiskt. Företag som säljer kontroversiella produkter etc.
Senast redigerad av AbrahamLincoln 2012-11-01 kl. 20:42.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in