TS,
Det är en bra bil som kan hålla länge till om den bara får lite vård.
Mitt tips:
Köp en haynes servicemanual till den, biltema 169:- tror jag de går på.
Där har du steg för steg anvisningar och bilder. Visserligen tycker jag bilderna och anvisningarna kan vara lite svåra, då de inte alltid finns på samma sida som instruktionerna.
Men de är ett bra komplement hursomhelst.
Du känner säkert någon som kan hjälpa dig och lära dig göra vid bromsarna.
Även om man har en haynes manual tycker jag det kan vara skönt att ha lite vägledning första gången.
Byta skivor och belägg är inte svårt. Lär dig det och att byta olja och filter samt tändstift så klarar du dig utan jättestora kostnader.
Skivor hittar du billigt på biltema, de funkar bra om du inte är en fartdåre och har jättestora krav.
399:- styck och du ska byta dem parvis. Likaså beläggen, 289:- för ett set till frambromsarna alltså 4 st ( 2 på varje sida).
Så skivor runtom + belägg borde väl landa på runt 2k. Köp till en tub kopparpasta så kan du smörja glidytor och kolvarna i oken.
Inte svårt om man bara har fått lite hjälp första gången
Jag var själv total novis på bilskruvande tidigare men bromsar, olja och filter och sådant är ganska basic och du sparar mkt på att kunna göra det själv.
Gör fan inte av med en bra bil som bara gått 27k.
Sen fjädringen är väl inte jättekomplicerad heller även om jag aldrig gjort det själv.
Du behöver fjäderspännare tror jag, för runt 200 på biltema. Sen är väl fjädrarna/dämparna inte jättedyra heller.
Allt som allt kanske 4-5 k, det kan det väl vara värt?
Går den bra i motorn och så?
Bor du i skåne och har lust att betala en rimlig men låg slant så kan jag hjälpa dig. PM:a isåfall!
Lycka till!
Mvh