2012-10-31, 20:13
Medlem
Har en volvo 850 som "bara" gått 27000 mil. Har haft den i 5 år och har väl inte skött den
jätteväl mer än att fixa det nödvändigaste för att gå igenom besiktningen varje år. Nu är bromsarna slut,både klossar och skivor på alla hjul, fjädringen är typ slut så måset bytas. Kanske rör sig om 15000 att fixa allt. Vet att däcken bör bytas framöver också så känns som en dyr bil att ha närmaste tiden. Är det läge att skicka till bildemontering eller är den för bra för det tros.../en som inte kan nåt om bilar.
Citera
2012-10-31, 20:26
Medlem
rednandslimys avatar
Sätt ut den på blocket för 5000 spänn. Nån köper r den säkert.
Citera
2012-10-31, 20:46
Medlem
Customizes avatar
Sälj den i delar eller lägg ut och få ett par tusen som reservdelsbil om du inte orkar skruva.

Köpte faktiskt en 855 glt -96 bes tom april & skattad tom maj för 5000:- för ett par timmar sen.

Elstol, elhissar, elspeglar, svart helskinn, ac, takvinge, drag, nya vinterdäck på alufälg.

Det finns inget värre värde i dessa tyvärr
Citera
2012-10-31, 21:11
Medlem
Blir ju en del pengar för att fixa till en "gammal" bil, som dessutom inte verkar ha skötts något vidare innan. Det kostar ju inte mycket att lägga upp en annons på blocket, så testa det. Så länge den är hyfsat nybesiktigad finns det ju alltid någon som lägger några tusenlappar för bilen.
Citera
2012-10-31, 21:47
Medlem
Fuzzs avatar
Så länge en bil kostar en 10000:- i snitt per år att reparera lönar det sig att ha kvar den.
För tänker man då köpa en bil för en 40-50000:- blir säkert den nästkommande reparationen på samma pengar.
Citera
2012-10-31, 22:16
Medlem
Peter77s avatar
TS,

Det är en bra bil som kan hålla länge till om den bara får lite vård.
Mitt tips:

Köp en haynes servicemanual till den, biltema 169:- tror jag de går på.
Där har du steg för steg anvisningar och bilder. Visserligen tycker jag bilderna och anvisningarna kan vara lite svåra, då de inte alltid finns på samma sida som instruktionerna.
Men de är ett bra komplement hursomhelst.

Du känner säkert någon som kan hjälpa dig och lära dig göra vid bromsarna.
Även om man har en haynes manual tycker jag det kan vara skönt att ha lite vägledning första gången.

Byta skivor och belägg är inte svårt. Lär dig det och att byta olja och filter samt tändstift så klarar du dig utan jättestora kostnader.

Skivor hittar du billigt på biltema, de funkar bra om du inte är en fartdåre och har jättestora krav.
399:- styck och du ska byta dem parvis. Likaså beläggen, 289:- för ett set till frambromsarna alltså 4 st ( 2 på varje sida).

Så skivor runtom + belägg borde väl landa på runt 2k. Köp till en tub kopparpasta så kan du smörja glidytor och kolvarna i oken.

Inte svårt om man bara har fått lite hjälp första gången

Jag var själv total novis på bilskruvande tidigare men bromsar, olja och filter och sådant är ganska basic och du sparar mkt på att kunna göra det själv.

Gör fan inte av med en bra bil som bara gått 27k.

Sen fjädringen är väl inte jättekomplicerad heller även om jag aldrig gjort det själv.
Du behöver fjäderspännare tror jag, för runt 200 på biltema. Sen är väl fjädrarna/dämparna inte jättedyra heller.

Allt som allt kanske 4-5 k, det kan det väl vara värt?

Går den bra i motorn och så?
Bor du i skåne och har lust att betala en rimlig men låg slant så kan jag hjälpa dig. PM:a isåfall!

Lycka till!

Mvh
Senast redigerad av Peter77 2012-10-31 kl. 22:20.
Citera
2012-11-02, 11:41
Medlem
Customizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzz
Så länge en bil kostar en 10000:- i snitt per år att reparera lönar det sig att ha kvar den.
För tänker man då köpa en bil för en 40-50000:- blir säkert den nästkommande reparationen på samma pengar.

Skämtar du? en bil ska inte kosta 10 papp per år att fixa, då köper du skrotbilar som du slänger pengarna i sjön på iaf.
Citera
2012-11-02, 12:03
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzz

Citat:
Ursprungligen postat av Customize
Skämtar du? en bil ska inte kosta 10 papp per år att fixa, då köper du skrotbilar som du slänger pengarna i sjön på iaf.
Ja det måste nog tas som ett skämt eller brist på ekonomiskt tänkande. Jag tycker i så fall det är mer värt att lägga samma pengar på en ny eller nästan ny bil. Man kan lita (nåja) på en nyare bil, den är bekvämare, den är säkrare, den drar mindre bränsle. Men det är klart, vill man hellre lägga sin lediga tid på att meka bil i ett kallt garage bara för att man måste ta sig till jobbet på måndag så är ju det ett eget val.
Citera
2012-11-02, 12:20
Medlem
Tycker du borde sälja bilen billigt.

Den rullar många mil till om den får lite omvårdnad och någon som kan meka kan laga felen som finns på den för några tusenlappar och kan säkert hosta upp några tusen för bilen om resten av bilen är i ok skick.

Har själv köpt bilar för skitsummor där ägarna tycker att dom vart redo för skroten
sen har jag bilen i några veckor lagat diverse småfel och rekondar upp bilen sen sålt den för 3 gånger inköpspriset och gått flera tusen + efter dom i förhållandevis små utgifterna.

Finns många som mig så som sagt sälj inte skrota.
Citera
2012-11-02, 13:33
Medlem
Customizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Ja det måste nog tas som ett skämt eller brist på ekonomiskt tänkande. Jag tycker i så fall det är mer värt att lägga samma pengar på en ny eller nästan ny bil. Man kan lita (nåja) på en nyare bil, den är bekvämare, den är säkrare, den drar mindre bränsle. Men det är klart, vill man hellre lägga sin lediga tid på att meka bil i ett kallt garage bara för att man måste ta sig till jobbet på måndag så är ju det ett eget val.

Ja den som lägger ner dom summorna per år lär va ekonomiskt oberoende haha.
Själv kan jag skruva på bilar en hel del men det finns fortfarande gränser för vad jag kostar på och lägger ner tid hurvida bilen är värd det.
Men håller man efter så tjänar man på det i längden.
Citera
2012-11-02, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Customize
Min gamla Honda Crv kostade mer än 10000 per år i fixande trots att den var 4 år gammal och rullat endast 4000 mil. Det är bara att inse att äga bil är att slänga pengarna i sjön
Citera
2012-11-02, 18:51
Medlem
INTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jag tycker i så fall det är mer värt att lägga samma pengar på en ny eller nästan ny bil. Man kan lita (nåja) på en nyare bil, den är bekvämare, den är säkrare, den drar mindre bränsle. Men det är klart, vill man hellre lägga sin lediga tid på att meka bil i ett kallt garage bara för att man måste ta sig till jobbet på måndag så är ju det ett eget val.
Ny bil, 300 000, värdeminskning första året, säg 50 000? Plus att även en ny bil behöver servas, och det på verkstad för att garantierna ska gälla.

Säg att man åker 10 000-kronorsbilar istället, även om den är skrotfärdig efter ett år och du har lagt 5000kr på delar (eller verkstadsjobb) ligger du över 35000kr plus jämfört med ovanstående - om bilen hänger med fler år eller går sälja/behålla som reservdelsbil blir det ännu bättre. Den gamla bilen drar sannolikt mer soppa, men hur stor roll det spelar hänger mycket på hur mycket man kör.

Nu tycker jag förvisso det är rätt kul att skruva, men när siffrorna ser ut på det viset kan jag leva med gamla bilars nackdelar.

Men med det sagt... Bilen som tråden handlar om kanske är pensionsfärdig, åtminstone hos sin nuvarande ägare. 15000 är mycket att lägga på en bil som inte är värd många kronor, men någon annan kan kanske förbarma sig över den och laga den billigare. Som sagt, upp med en annons och sälj den billigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in