2012-10-31, 18:39
Bannlyst
Hej !

Jag bakade en kladdkaka häromdagen men den blev ganska torr, som vanligt varje gång när jag bakar Kladdkaka blir det väldigt torra kanter och inget kladd.
Jag åt en otroligt god kladdkaka hos en kompis för ett tag sedan men glömde av att fråga efter receptet. Alla säger ju att de har deras ''egna'' special recept men jag har tyvärr inget....
Någon som kan ge mig ett recept på Kladdkaka då toppen eller yttan på kladdkaka är hård/knastrig och ''innehållet'' mjukt, kladdigt och ej torrt !
Skulle vara otroligt tacksam för ett ''eget'' recept som instämmer på min beskrivning !

Och, jag har sökt men inte inget som passar !
Senast redigerad av Frazze-Man2 2012-10-31 kl. 19:05. Anledning: Felstavning
Citera
2012-10-31, 19:24
Medlem
MissVendettas avatar
Jag tycker det blir absolut godast med ett klassiskt recept på kladdkaka, och sen smälta marabou mjölkchoklad att ha i smeten. Nom nom!

mvh
Citera
2012-10-31, 19:26
Medlem
2ägg
3dl socker
100g margarin
3msk kakao
1 till 2tsk vaniljsocker
2dl mjöl

Grädda 10-13 min i 175 grader!

Alltid god
Citera
2012-10-31, 19:27
Medlem
puttens avatar
Har ett som jag brukar använda...

Smält 100 gram smör i en kastrull, ta av från spisen, häll i 2,5 dl socker, blanda om, knäck i 2 ägg, rör om, häll i 1,5 dl mjöl tillsammans med kakao och vaniljsocker efter smak o tycke, rör om, smöra om du inte har en teflonform, häll upp, dunka in i ugnen 175 grader och 15 minuter, inte längre. Voliá du har en kladdkaka som du bara har använt en kastrull, en slickepott och en form för. Minimalt med disk. Hyfsat kladdig kaka.
Citera
2012-10-31, 19:57
Medlem
vergissmeinnichts avatar
I stort sett som skrevs ovan, men lite mer specificerad:

150 g smör
3 dl strösocker
1 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
2 ägg
2 dl vetemjöl

Gör så här
1. Smält smöret i en stor kastrull. Ta kastrullen från värmen och rör ner socker, kakao och vaniljsocker.
2. Tillsätt äggen ett i taget och till sist vetemjölet. Häll smeten i en smord form med löstagbar kant, 24 cm i diameter.
3. Grädda i 20 minuter. Låt kakan kallna i kylen i minst en timme. Gärna fyra-fem.

Den här blir lite annorlunda än vanliga kladdkakor, den blir lite kola-aktig men den är väldigt god och jag har gjort stor lycka med den flera gånger. Lite speciell eftersom den tex. inte innehåller bakpulver

När man tar ut den ur ugnen är den fortfarande väldigt lös, men den stelnar i kylen. Jättegod som sagt. Mycket liten arbetsinsats, men kräver viss framförhållning eftersom den ska stå i kylen.
Citera
2012-10-31, 20:08
Medlem

allvarligt? 20 minuter lär ju vara på tok för länge
Citera
2012-10-31, 20:45
Medlem
vergissmeinnichts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edstrom123

allvarligt? 20 minuter lär ju vara på tok för länge

Den funkar väldigt bra när jag gör den och jag har alltid haft den i 20 minuter. Men den blir inte rinnig och kladdig utan lite mer seg som kola.
Citera
2012-10-31, 21:46
Moderator
Allaballawallas avatar
Jag föredrar att skippa mjölet eftersom det blir kladdigare utan...

Kladdkaka Ā la Allaballawalla

1. 2 ägg
2. 2,5 dl socker
3. 4 msk kakao
4. 2 tsk vaniljsocker
5. 0,5 tsk salt
6. 110 gram smör

+ en näve råsocker&kakao eller ströbröd om du bantar att "bröa" formen med...

För att styra upp den här kakan behövs dessutom:
En visp, ett dl-mått, ett msk-mått, ett tsk-mått, två bunkar, en gryta, en springform (24cm) och en ugn (175°C).

Moment:
Sparka igång ugnen så att den är 175°C när den ska användas.
Smält 6. i grytan och ställ vid sidan.
Ta ca tio gram av det smälta smöret och smöra springformen.
"Bröa" springformen med råsocker&kakao eller ströbröd; ställ åt sidan.
Vispa 1.&2. tills färgen är vitare än gult i bunke ett.
Blanda 3.,4.&5. i bunke två.
Rör i 3.,4.&5. i 1.&2.
När allt är slätt och fint rör i 6. och rör ihop.
Häll smeten i springformen och stoppa in det hela i ugnen.
Vänta 20 minuter innan du tar ut den.
Låt vila i några minuter innan du äter.

För en ännu "nyttigare" kladdkaka kan man ösa på lite råsocker ovanpå kakan och bränna av som på en Crčme Brûlée...
Citera
2012-10-31, 23:17
Bannlyst
Tackar allihop för dessa förslagen, har planerat att prova att baka kladdkaka imorgon så jag återkommer med resultat !
Citera
2012-11-01, 05:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frazze-Man2
Tackar allihop för dessa förslagen, har planerat att prova att baka kladdkaka imorgon så jag återkommer med resultat !
Kör med 1 dl vetemjöl istället för 2 dl. Det blir garanterat bättre resultat om du vill ha den kladdig. I övrigt är det inte så noga vad som är i, dvs. recepten på en vanlig kladdkaka skiljer sig inte nämnvärt i övrigt. Gäller bara att ha koll på hur länge den står i ugnen, 175 grader.
Citera
2012-11-01, 05:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av edstrom123
2ägg
3dl socker
100g margarin
3msk kakao
1 till 2tsk vaniljsocker
2dl mjöl

Grädda 10-13 min i 175 grader!

Alltid god
Efter 10-13 min. är det ju alltjämt smet. Runt 20-25 minuter är väl mer normalt, beroende på form och ugn. Men man får se till att passa den.
Citera
2012-11-14, 15:49
Medlem
Luismis avatar
Jag tycker att det viktigaste för att få kakan rejält kladdig är att ha i smält mörk choklad och inte bara kakao, det gör väldigt mycket för konsistensen Sen ska den inte förvaras i kyl (speciellt om du har choklad i den), då stelnar den och blir hård istället för kladdig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in