2012-10-31, 17:15
Medlem
waterm3lons avatar
Jo, nu är det så att jag har många liter hemgjord äppelmust, dvs. Krossade äpplen med en aning tillsatt socker sen bara ner i flaskan. Musten är väldigt stark, alltså smakmässigt.

Nu undrar jag om man skulle kunna jäsa denna äppeldryck direkt på flaska genom att bara låta den stå i rumstemperatur och då få en alkoholhaltig dryck som cider eller om man måste ha någon sorts jäsanordning. En av flaskorna är inte i frysen och den börjar smaka annorlunda än vad den ska smaka... Jag antar att den har börjat gäsa och jag vill bara veta om man ska ta och slänga den eller om man kanske vill ha den som en alkoholhaltig dryck...
Citera
2012-10-31, 17:52
Medlem
Spontanjäsning, alltså att man låter en sockerlösning jäsa utan att själv tillsätta en jäststam (man låter helt enkelt jästen som finns i luften eller i råvarorna gå lös på sockret) ger såvitt jag vet väldigt oförutsägbara resultat rent smakmässigt. Är nog bäst att köpa en ordentlig jäststam för att få ett någorlunda drickbart resultat.

Sen så behöver du se till så att kolsyran som bildas vid jäsningen kan ta sig ut ur jäsningskärlet, annars så är risken stor att ett tryck byggs upp i flaskan som kan leda till otrevligheter. En bekant till mig bryggde egen svagdricka en gång i tiden och lät vätskan jäsa på en sån där coca-colaflaska i hårdplast och efter att vätskan hade jäst ut ordentligt så hade korken på flaskan bågnat av trycket, det slutade med att han hade svagdricka över hela köket.
Senast redigerad av Fenderman 2012-10-31 kl. 17:59.
Citera
2012-10-31, 18:03
Medlem
waterm3lons avatar
Okej, men flaskan är typ halvfull och det pyser ju när man vrider på korken så det bildas uppenbarligen ett tryck, men jag tror kanske att om man går och vrider på korken en gång varannan timme så kanske det kan funka?

Smaken är det absolut inget fel på faktiskt, smakar som den ska fast starkare...
Citera
2012-10-31, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av waterm3lon
Okej, men flaskan är typ halvfull och det pyser ju när man vrider på korken så det bildas uppenbarligen ett tryck, men jag tror kanske att om man går och vrider på korken en gång varannan timme så kanske det kan funka?

Smaken är det absolut inget fel på faktiskt, smakar som den ska fast starkare...
Såvida du inte får ett våldsamt jäsningsförlopp nattetid eller så så borde det väl funka att göra som du beskriver. Lite alkohol kommer nog att bildas. Dock så kan ju jästen i flaskan vara av det klenare slaget och kanske inte är särskilt effektiv när det gäller att ovandla sockret till alkohol, det är ju det som köpejäst är framtaget för att åstadkomma, effektiv och snabb ovandling av sockret. Med spontanjäsning så blir det ju lite av en chansning, men det kan ju å andra sidan vara en del av charmen.
Citera
2012-10-31, 21:41
Medlem
Thuures avatar
Om du vill ha mer tillförlitligt jäsning kan du antingen pastörisera musten eller tillsätta vinsvavla för att döda vildjästen. Jäs sedan musten i ett desinficerat jäskärl med en bra ale- eller vinjäst så lär du kunna få bra resultat.
Citera
2012-11-04, 15:13
Medlem
waterm3lons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thuure
Om du vill ha mer tillförlitligt jäsning kan du antingen pastörisera musten eller tillsätta vinsvavla för att döda vildjästen. Jäs sedan musten i ett desinficerat jäskärl med en bra ale- eller vinjäst så lär du kunna få bra resultat.

Tack så mycket, det verkar ha fungerat! ^^
Citera
2025-01-21, 14:54
Medlem
orvarens avatar
Drar fram en gammal tråd här..

Har fått erbjudande att ta emot pastöriserad äpplemust och tänkte göra den roligare...

Är det "bara" att köra i en jäst (tänkte vin-jäst?) och låta den jobba med sockret i musten,eller ska jag trycka i ett kilo socker,eller två (25l)?
Citera
2025-01-29, 16:01
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren

Har fått erbjudande att ta emot pastöriserad äpplemust och tänkte göra den roligare...

Är det "bara" att köra i en jäst (tänkte vin-jäst?) och låta den jobba med sockret i musten,eller ska jag trycka i ett kilo socker,eller två (25l)?
Du får hitta en passande jäst, det går inte bara ta en och hoppas på det bästa.
Och det vore bra om du vet om sockerhalten i äpplemusten, för det är sen det som avgör vilken styrka det blir.

Och sen vad är det du ska göra, cider eller vin?
Eftersom du pratar om socker, så låter det som vin.
Vin kräver lite mer för få en kropp än vad cider behöver,och skippar du dessa så känns det som något saknas när man dricker det.
Citera
2025-02-02, 13:47
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Du får hitta en passande jäst, det går inte bara ta en och hoppas på det bästa.
Och det vore bra om du vet om sockerhalten i äpplemusten, för det är sen det som avgör vilken styrka det blir.

Och sen vad är det du ska göra, cider eller vin?
Eftersom du pratar om socker, så låter det som vin.
Vin kräver lite mer för få en kropp än vad cider behöver,och skippar du dessa så känns det som något saknas när man dricker det.
Jag har ingen koll på sockerhalten..och egentligen spelar det ingen roll om det blir cider,eller vin..jag vill egentligen bara inte sabba musten,bara få lite "drag" i den..
Citera
2025-02-02, 14:40
Medlem
klybans avatar
Citat:
Jag har ingen koll på sockerhalten..och egentligen spelar det ingen roll om det blir cider,eller vin..jag vill egentligen bara inte sabba musten,bara få lite "drag" i den..
Sockerhalten är viktigt att vet, köp dig en ochelemätare/hygrometer, kostar under hundringen och är ett måste.
Köp inget som heter vinprovare och som ser ungefär ut som en pipett, de kan inte hantera socker alls.
Hur du använder den finns guider på tex youtube.

Jag tycker att det vore logiskt att äpplemusten redan hade tillräckligt med socker för cider.
Tyvärr är just äpplen inget jag är så bra på, och cider inte alls.

Här har du om du går vinets väg, finns tre stycken olika och en av dom och jos-varianten borde vara en att sikta på om man ska göra vin.
Han varnar om det är konserveringsmedel i josen, men antar inte om du får det av en vän, eller?
För om det är konserveringsmedel så kan du glömma cider eller vin.

Och denna länk har en massa fantastiska recept på vin.
Jag gjorde röda vinbärs vin, det är en av de absolut bästa vinen jag smakat på.
Men det tog 2år också innan jag kom dit, och i början smkade det bedrövligt.
https://web.archive.org/web/20120120030100/http://winemaking.jackkeller.net/request.asp
Citera
2025-02-03, 16:01
Medlem
Cantorass avatar
Citat:

Ta inte vinjäst! Hittar du ciderjäst är det bäst, annars funkar det med en standard öljäst. Vinjästen jäser ut hårt och slutprodukten kan bli för torr. Om musten är väldigt söt kanske du kan klara dig utan socker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in