2012-11-01, 19:32
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sour-appl
Kan det verkligen vara föregivande av allmän ställning? En förutsättning som i mina ögon måste vara uppfylld är att man utför myndighetsutövning, vilket väl en psykolog knappast kan sägas göra. Om det finns praxis som säger annat så är jag beredd att äta upp min hatt.
Skulle kunna falla under ofredande.
Citera
2012-11-01, 19:39
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Nu är det ju inte din yrkestitel som enbart avgör vilka tvångsåtgärder du har rätt att göra. En psykolog kan vara överläkare på psyket och därmed ha befogenheten. Den följer en viss anställning / Ställning snarare än yrkestitel.

Jag kollade faktiskt upp det det där igår

En läkare som är psykiater är behörig att skriva ut tvångsvård (det heter psykiatrisk tvångsvård), medan en psykolog inte har den rätten. Har man en dubbelexamen som legitimerad läkare är det en annan sak.

Men med psykologexamen enbart lär du inte få vare sig anställning eller behörighet som läkare. Du har till exempel inte förskrivningsrätt på läkemedel.
Citera
2012-11-01, 19:57
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
...
Psykologer, däremot, har för närvarande inte rätt att besluta om tvångsvård, där krävs det fortfarande läkarbehörighet.

...
Inte nog med att det krävs läkarexamen, man behöver även vara chefsöverläkare, vid avdelning för psykriatisk tvångsvård.
Citera
2012-11-02, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag kollade faktiskt upp det det där igår

En läkare som är psykiater är behörig att skriva ut tvångsvård (det heter psykiatrisk tvångsvård), medan en psykolog inte har den rätten. Har man en dubbelexamen som legitimerad läkare är det en annan sak.

Men med psykologexamen enbart lär du inte få vare sig anställning eller behörighet som läkare. Du har till exempel inte förskrivningsrätt på läkemedel.

Hade precis för mig en annan anledning.Men visst läser vi snabbt i LPT så har du rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Diego
Inte nog med att det krävs läkarexamen, man behöver även vara chefsöverläkare, vid avdelning för psykriatisk tvångsvård.

Nej.

LPT innehåller olika begrepp.

Legitimerad läkare kan skriva vård intyg, vilket är kravet för LPT. men bara en läkare i allmän tjänst kan däremot använda tvångsmedel för undersökning inför tvångsvård.

Läkare i allmäntjänst kan skriva vårdintyg. ALlmän tjänst = Offentligt anställd.
Intyget gäller fyra dagar. Chefsöverläkaren ska inom 24 timmar bestämma om personen ska skrivas in. Chefsöverläkaren kan också besluta om förlägning.
då får pat stanna max fyra veckor. Sen ska överläkaren bestämma om det ska till rätten eller inte.
Citera
2012-11-02, 17:18
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
...

LPT innehåller olika begrepp.

Legitimerad läkare kan skriva vård intyg, vilket är kravet för LPT. men bara en läkare i allmän tjänst kan däremot använda tvångsmedel för undersökning inför tvångsvård.

Läkare i allmäntjänst kan skriva vårdintyg. ALlmän tjänst = Offentligt anställd.
Intyget gäller fyra dagar. Chefsöverläkaren ska inom 24 timmar bestämma om personen ska skrivas in. Chefsöverläkaren kan också besluta om förlägning.
då får pat stanna max fyra veckor. Sen ska överläkaren bestämma om det ska till rätten eller inte.
Jag kanske var otydlig, det jag syftade på var angående beslut om vård, där man det krävs att man skall vara chefsöverläkare för att besluta om detta.

Och det får inte vara samma läkare som gör undersökningen som fattar beslut om vård.

Och nej, du behöver inte vara offentlig anställd för att besluta om undersökning, däremot skall avtal finnas med landstinget. Fast det kanske är i allmän tjänst
Citera
2012-11-02, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Diego
Jag kanske var otydlig, det jag syftade på var angående beslut om vård, där man det krävs att man skall vara chefsöverläkare för att besluta om detta.

Och det får inte vara samma läkare som gör undersökningen som fattar beslut om vård.

Och nej, du behöver inte vara offentlig anställd för att besluta om undersökning, däremot skall avtal finnas med landstinget. Fast det kanske är i allmän tjänst

Japp. genom särskilt avtal kan annan läkare göra det. Men då görs det som en myndighetsutövning, det innebär att du är i det offentligas tjänst. Även om det ska ges tillstånd tillprivata läkare väldigt sparsamt.

det handlar om befogenhet att tillkalla tvångsåtgärder så som polis etc.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in