2012-10-31, 11:08
Medlem
WallerQs avatar
Igår när jag pratade med min syster så berätar hon att hon och en kompis har ringt och utgett sig för att vara psykologer på BUP. De gjorde det för att jävlas med kompisens ex, eftersom kompisen har mycket kontakt med BUP så tyckte de att det skulle vara ett kul sätt att jävlas med honom.Han gick på deras busringning ocså, så han trodde verklihen att det vara BUP som ringde. De ringde sammanlagt tre gånger och nu har de skuldkänslor över det. Men nu är de oroliga eftersom de kom på att det de gjort kanske är olagligt.

Men nu till frågeställningen har de gjort nått olagligt och vilket brott skulle det röra sig om då?Min första tanke är kanske urkundsförfalsking eller jag tror de heter utnytjande av allmänställning dvs när man utger sig för att vara polis. Bör tillagas att båda är under 18 och är ostraffade sen tidigare.Borde de erkänna vad de gjort?
Citera
2012-10-31, 11:18
Medlem
Bergakungens avatar
Brottet som kan vara aktuellt är i så fall "föregivande av allmän ställning" och det kan man mycket väl tänka sig, litet beroende på vad man sagt och hur.

Totalt urbota korkat att erkänna någonting, om de inte varit så klantiga och dåraktigt felnavlade att deras enda tänkbara räddning från giljotinen är att be exet om ursäkt på sina bara knän. Det senare känns inte så troligt.

Det är bara att växa upp (eller växa ifatt?) och sluta med att fjortisjävlas med sin omgivning.
Citera
2012-10-31, 11:27
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Det bryter mot lagen då det är en skyddad yrkestitel vilket är förbjudet enligt lag.
Beroende på hur brottet ser ut så är det alltifrån bedrägligt beteende till kanske bedrägeri om man nu skulle låtsas vara psykolog för att sen fakturera ut sina tjänster.

Citat:
Titeln "legitimerad psykolog" innebär att samhället garanterar att personen genomgått både en godkänd utbildning samt den praktiska träning som krävs för yrkesutövningen.
Citera
2012-10-31, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WallerQ
Igår när jag pratade med min syster så berätar hon att hon och en kompis har ringt och utgett sig för att vara psykologer på BUP. De gjorde det för att jävlas med kompisens ex, eftersom kompisen har mycket kontakt med BUP så tyckte de att det skulle vara ett kul sätt att jävlas med honom.Han gick på deras busringning ocså, så han trodde verklihen att det vara BUP som ringde. De ringde sammanlagt tre gånger och nu har de skuldkänslor över det. Men nu är de oroliga eftersom de kom på att det de gjort kanske är olagligt.

Men nu till frågeställningen har de gjort nått olagligt och vilket brott skulle det röra sig om då?Min första tanke är kanske urkundsförfalsking eller jag tror de heter utnytjande av allmänställning dvs när man utger sig för att vara polis. Bör tillagas att båda är under 18 och är ostraffade sen tidigare.Borde de erkänna vad de gjort?

Otroligt löjligt gjort. Ifall inte telefon-tiden var buggad så är det nog lugnt.. LOL att du förklarade att dom var under 18, fattar man väl bara mn läser titeln
Citera
2012-10-31, 11:31
Medlem
Sebzors avatar
Det går ju att be om ursäkt för vad man har gjort till personen i fråga.
Se till att ni inte skickar något sms eller något bindande bevis på vad ni har gjort. Då blir det ord mot ord om han ens skulle anmäla er, vilket jag inte tror händer.
Citera
2012-10-31, 14:00
Medlem
WallerQs avatar
Grejen är att hon som va tillsammans med killen är självmordsbenägen och vad jag fattat mår hon sämre än nånsin nu (innan dom gjordedet här också.) vad skulle hända med min syster om kompisen tar självmord rmsta dagarna? om nästan ingen vet att dom är kompisar ens.
vad jag har tänkt så kommer ju folk ringa till exet och anklaga honom då han nyligen sa tt hn inte skulle bry sig om hon va död. Men om man ber om ursäkt face to face då? Och ber honom hålla käft och sen aldrig prata med honom mer.
det enda beviset hon har är då att BUP inte kan bekräfta att något har hänt. Men han skulle nog ringa och fråga dom..
och nej, jag tänker inte berätta för våra föräldrar, det är egentligen deras ensak så jag håller mig egentligen utanför.
Citera
2012-10-31, 14:24
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WallerQ
Grejen är att hon som va tillsammans med killen är självmordsbenägen och vad jag fattat mår hon sämre än nånsin nu (innan dom gjordedet här också.) vad skulle hända med min syster om kompisen tar självmord rmsta dagarna? om nästan ingen vet att dom är kompisar ens.
vad jag har tänkt så kommer ju folk ringa till exet och anklaga honom då han nyligen sa tt hn inte skulle bry sig om hon va död. Men om man ber om ursäkt face to face då? Och ber honom hålla käft och sen aldrig prata med honom mer.
det enda beviset hon har är då att BUP inte kan bekräfta att något har hänt. Men han skulle nog ringa och fråga dom..
och nej, jag tänker inte berätta för våra föräldrar, det är egentligen deras ensak så jag håller mig egentligen utanför.

Du borde snarare ringa en psykolog (på BUP ?). Men kolla vem som svarar först.
Citera
2012-10-31, 17:09
Medlem
WallerQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Du borde snarare ringa en psykolog (på BUP ?). Men kolla vem som svarar först.

Läste du ens hela vad jag skrev i början? Hon går ju på BUP redan.

Tack för alla svar.

Är det nån som vet vad straffet kan bli?
Citera
2012-10-31, 19:51
Medlem
Kan det verkligen vara föregivande av allmän ställning? En förutsättning som i mina ögon måste vara uppfylld är att man utför myndighetsutövning, vilket väl en psykolog knappast kan sägas göra. Om det finns praxis som säger annat så är jag beredd att äta upp min hatt.
Citera
2012-10-31, 22:25
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sour-appl
Kan det verkligen vara föregivande av allmän ställning? En förutsättning som i mina ögon måste vara uppfylld är att man utför myndighetsutövning, vilket väl en psykolog knappast kan sägas göra. Om det finns praxis som säger annat så är jag beredd att äta upp min hatt.

Nu är det nog som så att risken för att utge sig för att vara en myndighet kommer sig av att man påstår att man kommer från BUP (vanligen utläst som Barn- och Ungdoms-Psykiatrin), som sysslar med myndighetsutövning och har vittgående myndighetsbefogenheter - de är en del av sjukvården.

Psykologer, däremot, har för närvarande inte rätt att besluta om tvångsvård, där krävs det fortfarande läkarbehörighet.

Men (jämförelse om Sour-appl påstår sig ringa från polisern och vilja diskutera brott, så spelar det mindre roll vilken titel man därvid använder sig. Ger man sken av att representera myndigheten, så är man illa ute. Rent principiellt, förstås, inte de här fjortisoffren.
Citera
2012-11-01, 14:52
Medlem
Tack för förklaringen, jag köper det resonemanget!
Citera
2012-11-01, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Nu är det nog som så att risken för att utge sig för att vara en myndighet kommer sig av att man påstår att man kommer från BUP (vanligen utläst som Barn- och Ungdoms-Psykiatrin), som sysslar med myndighetsutövning och har vittgående myndighetsbefogenheter - de är en del av sjukvården.

Psykologer, däremot, har för närvarande inte rätt att besluta om tvångsvård, där krävs det fortfarande läkarbehörighet.

Men (jämförelse om Sour-appl påstår sig ringa från polisern och vilja diskutera brott, så spelar det mindre roll vilken titel man därvid använder sig. Ger man sken av att representera myndigheten, så är man illa ute. Rent principiellt, förstås, inte de här fjortisoffren.

Nu är det ju inte din yrkestitel som enbart avgör vilka tvångsåtgärder du har rätt att göra. En psykolog kan vara överläkare på psyket och därmed ha befogenheten. Den följer en viss anställning / Ställning snarare än yrkestitel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in