Som ngon redan har pekat ut s menar new ageare i allmnhet "vrldar" nr de snackar dimensioner. De har ingen direkt frstelse fr hur begreppet dimension anvnds vetenskapligt. De bara babblar p, som new ageare ofta gr, och stor sprkfrbistring rder, men alla verkar nd ganska njda fr det viktigaste fr en new ageare r att det "knns rtt" subjektivt. En mngtusenhvdad arm av diverse wt-skare och slask-new ageare med ouija board och tarotkortspse i sammet kan var och en ge sin egen lilla bild av vad en dimension r.
Lite mer strukturerat dimensionssnack kan man f om man undersker teosofin med Blavatsky och gnget, vilkas idbyggen till strsta delen vilar p gammal indisk religion s som jag frstr det.
I grunden r det medvetandetillstnd man pratar om, men medvetandetillstnd i meningen att medvetandet r CENTRUM i livsupplevelsen, inte en yttre, objektiv vrld. Det r allts medvetandet som styr livsupplevelsen, eller r sjlva navet fr den snarare. Medvetandet r
upphovet till den yttre manifestationen av "vrld".
Man "frndrar" allts sin upplevda vrld genom att "hja" sitt medvetandes "energier".
Haha, begreppet "energier" kanske r vrt en separat trd?
Edit: Jag skall vl i rlighetens namn tillgga att jag sjlv har gtt igenom mycket new agerier genom ungdomsren. Nu r jag mest trtt p attityd och sprk och frsker hlla mig s "ren" ifrn sdant som mjligt. Jag r dock fortfarande intresserad av "varfr allt finns", eller hur man nu skall formulera den ultimata frgan.
Edit2: Jag har haft mnga upplevelser av typen "utanfr kroppen upplevelser" eller "astralresor" som det ocks kallas. Vid de tillfllena s upplevs det verkligen som om man besker en annan "vrld". Ett skifte som faktiskt knns som om man hamnat i en annan "dimension", men d i betydelsen "vrld" eller "medvetandeplan". En konkret, magisk drmvrld knns det som och det r vl inte s underligt med tanke p att det oftast r ett smnrelaterat fenomen. Astraprojektioner r som drmmar + intakt jag-medvetenhet och upplevelse av "fysiskt rum".