2012-10-30, 19:31
Medlem
LaBoums avatar
Ja rubriken säger väl allt, vad var volymen/massan skit som en brantosaurus lade egentligen? Kom att tänka på detta när jag satt och fantiserade på jobbet idag. Undrar om någon vet. Vore kul att veta.
Citera
2012-10-30, 19:34
Medlem
Kan man räkna i volym så? Är det inte lite olika hur mkt man äter etc? Var nog ett rejält jävla lass iaf
Citera
2012-10-30, 19:48
Medlem
LaBoums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagska
Kan man räkna i volym så? Är det inte lite olika hur mkt man äter etc? Var nog ett rejält jävla lass iaf
Om man låtsas att man hamnat i dinosaurietiden och möter en stor stinkhög från en brantosaurus, hur skulle den se ut då? Rent storleksmässigt menar jag. Undrar för jag vill kunna föreställa mig hur stor den är.
Citera
2012-10-30, 19:48
Medlem
sommarlovs avatar
Kolla här:

http://www.youtube.com/watch?v=q0W-_o8lNlE
Citera
2012-10-30, 20:04
Medlem
LaBoums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Kolla här:

http://www.youtube.com/watch?v=q0W-_o8lNlE
Fast en brantosaurus måste ha lagt större korvar än det där. Det ser ut som en stor koblaja typ, jag tänkte att brantosaurusar och andra stora dinosaurier lade rätt så stora högar. Dom vägde ju ändå typ 30 ton.
Citera
2012-11-01, 03:20
Medlem
dethalvabarnets avatar
meh, gör en lat approximation eller googla. Om du inte orkar anstränga dig så gör ingen annan det heller.
Citera
2012-11-01, 16:16
Medlem
LaBoums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dethalvabarnet
meh, gör en lat approximation eller googla. Om du inte orkar anstränga dig så gör ingen annan det heller.
Men jag är inte biolog, och hur ska jag göra en approximation? Fanns inget på google.
Citera
2012-11-01, 17:48
Medlem
cephs avatar
Med "Brantosaurus" menar du väl Brontosaurus, som paleontologer sedan mycket länge slagit ihop med släktet Apatosaurus (Brontosaurus är därför ett förlegat namn för arten som numera heter Apatosaurus exelsus).

Det finns gott om fynd av dinosauriedynga men att knyta sådana lämningar till specifika arter är av förklarliga skäl ofta mycke svårt. Rent allmänt lär dock sauropoder som Apatosaurus för det mesta ha skitit på ungefär samma sätt som älgar gör idag, dvs. med många mindre klumpar som läggs i stora högar. Lämningar har hittats som indikerar dylikt, bestående av bitar upp till någon decimeters storlek.
Citera
2012-11-01, 20:52
Medlem
LaBoums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceph
Med "Brantosaurus" menar du väl Brontosaurus, som paleontologer sedan mycket länge slagit ihop med släktet Apatosaurus (Brontosaurus är därför ett förlegat namn för arten som numera heter Apatosaurus exelsus).

Det finns gott om fynd av dinosauriedynga men att knyta sådana lämningar till specifika arter är av förklarliga skäl ofta mycke svårt. Rent allmänt lär dock sauropoder som Apatosaurus för det mesta ha skitit på ungefär samma sätt som älgar gör idag, dvs. med många mindre klumpar som läggs i stora högar. Lämningar har hittats som indikerar dylikt, bestående av bitar upp till någon decimeters storlek.
Måste varit oerhört stora högar brontosaurusarna släppte va? Tänker på att en älg ändå vägar rätt så mycket och de kan lägga rätt så många kulor har jag sett. En älg skiter säkert ett kg per gång.
Citera
2012-11-01, 20:55
Medlem
Så en 500 kg älg skiter 2 kg då skiter en Bronto en hel massa fler kg..
Citera
2012-11-02, 14:33
Medlem
LaBoums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richenbacker
Så en 500 kg älg skiter 2 kg då skiter en Bronto en hel massa fler kg..
I så fall skiter kanske en brontosaurus 160 kg per gång? Är det rimligt?
Citera
2012-11-02, 15:04
Medlem
Uppslagsverks avatar
Dagens största landlevande djur, elefanten, producerar ca 140 kg dynga per dag. Det finns oändligt många faktorer att ta hänsyn till men de båda var/är åtminstone herbivorer. De största landlevande dinosaurierna tros ha vägt runt 110 000 ton.

140/4000= 0,035 (kilo dynga producerat per dag och kilo kroppsvikt för en elefant)

0,035*110000= 3850 kg

En bjässe till dinosaurie producerade alltså efter gjorda approximationer runt 3850 kg skit per dag. En enskild skithög kunde förmodligen väga väl över ett ton.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in