Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-04-11, 12:47
  #1
Medlem
hejsan det e så att jag har haft tandställning ett tag och nu harjag tagit bort den men under den tiden så har jag slippat ner mina tänder rejält. så jag undrar hur man fixar det lägger man i nån slags plast ellr fyllning så dom blir normal långa? skulle verkligen uppskatta svar!
Citera
2005-04-13, 10:49
  #2
Medlem
Goatbreaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfdfdsdefssd
hejsan det e så att jag har haft tandställning ett tag och nu harjag tagit bort den men under den tiden så har jag slippat ner mina tänder rejält. så jag undrar hur man fixar det lägger man i nån slags plast ellr fyllning så dom blir normal långa? skulle verkligen uppskatta svar!

Jag förstår inte riktigt problemet. Menar du att ytan på tänderna är nedslipade så att det känns som ett problem? Hur mycket man än slipar mm på tänder så pratar man om tiondels millimeter (fast det känns som flera meter :-) ).

Att lägga på fyllning eller liknande på själva kronan för att göra tänderna längre har jag aldrig hört talas om. DOCK så kan tänderna växa nedåt om kroppen anser att det behövs, eller om tanden saknar motstånd från tanden nedanför/ovanför.

Hur upplever du problemet,,, har du fått några komplikationer pga detta, eller vad?

Mvh / GB
Citera
2005-04-13, 17:44
  #3
Moderator
ofays avatar
Hej
nej de lägger ingen plast på tänderna för att få dem normallånga, anledningen till att de "slipats ner" beror ofats på att du gnisslar/ pressar tänder.
Om du nu tänker "det skulle jag väl veta" så tro mig, många märker det inte
Det kan också bero på frätskador men då slits de på ett lite annorlunda sätt, då får de tänderna längre in små gropar i sig så kallad "cupping" och de slits från baksidan (in mot tungan)
att de inte lägger på plast beror på att du skulle slita bort plasten på nolltid, skulle du vara stormrik så kan de göra kronor hela vägen och de har metall under med porslin över och de är mycket svårt att slita ner men iof, de finns de som lyckats.
Gå till tandläkaren och fråga, du får säkert en bettskena eller "skyddskena" gjord beroende på när du gnisslar
good luck
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback