2012-10-30, 02:58
Bannlyst
Kan inte installera wine i Ubuntu 12.10 . Är det så att det saknas en jävla massa att 12.10 inte är färdigutvecklat än?

Installerade nyss 12.10 vilket visade sig vara en besvikelsem, det är mycket annat som fattas också.

Står att några paket inte kan installeras vilket är jävligt irriterande när jag nu behöver skiten......
Senast redigerad av Nr77 2012-10-30 kl. 03:00.
Citera
2012-10-30, 03:09
Medlem
Men vad förväntar du dig ärligt talat? Ubuntu är bra på många sätt, men att köra en release någon vecka efter att den släppts är ju som att be om problem. Måste du verkligen ha 12.10? Duger inte 12.04?

Om du vill ha hjälp är det bra om du klistrar inte lite felmeddelanden.
Citera
2012-10-30, 03:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Men vad förväntar du dig ärligt talat? Ubuntu är bra på många sätt, men att köra en release någon vecka efter att den släppts är ju som att be om problem. Måste du verkligen ha 12.10? Duger inte 12.04?

Om du vill ha hjälp är det bra om klistrar inte lite felmeddelanden.

Releasen är väl iaf minst ett par veckor gammal ? Hade inte förväntat mig sådana här problem ett par veckor efter releasen, det har aldrig hänt förut. Menar det har inte ens kommit en liten uppdatering ens men har ej läst vad som har ändrats på.

Skitsamma såhär ser det ut http://i.imgur.com/NXWYm.png
Citera
2012-10-30, 03:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nr77
Releasen är väl iaf minst ett par veckor gammal ? Hade inte förväntat mig sådana här problem ett par veckor efter releasen, det har aldrig hänt förut. Menar det har inte ens kommit en liten uppdatering ens men har ej läst vad som har ändrats på.

Skitsamma såhär ser det ut http://i.imgur.com/NXWYm.png
Den kom ut den 18:e denna månad.

Min erfarenhet av Ubuntu är att man bör vänta minst två månader innan man kör en release av Ubuntu, och man kör enbart icke-LTS om man verkligen behöver det, alternativt vill testa vad de har petat in. Själv kör jag bara LTS när jag kör Ubuntu, eftersom man får uppdateringar i två år, jämfört med ett halvår för de övriga releaserna. Men främst kör jag Debian testing, och håller även på att testa Arch.

Installera 12.04 om du inte har behov av 12.10 är mitt tips.

Ett annat tips är att inte installera den svenska versionen, eftersom det gör det oerhört mycket svårare att googla felmeddelanden om det skulle behövas.

Jag googlade "ubuntu 12.10 wine wine1.4" och fick denna länk:
http://askubuntu.com/questions/20439...e-on-my-system

Testa det som står där.

EDIT:

Ber om ursäkt om jag lät lite dryg, men Ubuntu är känt för att ha lite betakänsla tyvärr. När du känner att du behärskar Linux lite bättre rekommenderar jag Debian. Stabilare, men krångligare. Det är dock samma pakethanterare och samma repositories, så så gott som alla program som finns till Ubuntu finns också till Debian.
Senast redigerad av patwotrik 2012-10-30 kl. 04:00.
Citera
2012-10-30, 04:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Den kom ut den 18:e denna månad.

Min erfarenhet av Ubuntu är att man bör vänta minst två månader innan man kör en release av Ubuntu, och man kör enbart icke-LTS om man verkligen behöver det, alternativt vill testa vad de har petat in. Själv kör jag bara LTS när jag kör Ubuntu, eftersom man får uppdateringar i två år, jämfört med ett halvår för de övriga releaserna. Men främst kör jag Debian testing, och håller även på att testa Arch.

Installera 12.04 om du inte har behov av 12.10 är mitt tips.

Ett annat tips är att inte installera den svenska versionen, eftersom det gör det oerhört mycket svårare att googla felmeddelanden om det skulle behövas.

Jag googlade "ubuntu 12.10 wine wine1.4" och fick denna länk:
http://askubuntu.com/questions/20439...e-on-my-system

Testa det som står där.

Okej ja det låter vettigt men som vanligt har jag bråttom med att testa allt nytt och vill ha det senaste

Är rätt van vid ubuntu men gillar inte när saker inte fungerar

Det som stod i länken fungerade icke. Jag får installera om 12.04

Jag är tacksam för svaret
Citera
2012-10-30, 04:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nr77
Okej ja det låter vettigt men som vanligt har jag bråttom med att testa allt nytt och vill ha det senaste
Om du vill hålla på på detta sätt rekommenderar jag att du lämnar lite utrymme på hårddisken opartionerat så att du kan ha dubbla system installerade. Sen ligger det ju lite i sakens natur att få problem om man alltid ska ha det senaste. Jag körde en icke-LTS på min laptop för ett tag sedan, men det var enbart för att min webcam inte fungerade annars.
Citat:
Är rätt van vid ubuntu men gillar inte när saker inte fungerar
Linux har kommit riktigt långt när det gäller användarvänlighet idag, men det är fortfarande väldigt långt kvar till ett system som bara fungerar no matter what. Om det är det man är ute efter är Apple rätt val. Personligen tycker jag dock att det systemet är lite väl låst.
Citat:
Det som stod i länken fungerade icke. Jag får installera om 12.04
Gör så, och uppgradera inte disten förrän du verkligen behöver det. Och om du vill testa något nytt så kör dual boot. På min laptop har jag partionerat enligt följande:
/dev/sda1 / Arch
/dev/sda2 / Ubuntu
/dev/sda3 swap Arch&Ubuntu
/dev/sda5 /home Arch
/dev/sda6 /home Ubuntu
/dev/sda7 /home/patwotrik/shared Arch&Ubuntu
Citat:
Jag är tacksam för svaret
Inga problem. Alltid kul med folk som gillar Linux.
Citera
2012-10-30, 16:20
Medlem
TorrentLovers avatar
Prova sudo apt-get install wine1.4.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in