2012-10-29, 23:16
Medlem
Jag har köpt ett digitalt trumset i juni, ett högst tjusigt och välljudande Roland TD11kv för en hel förmögenhet. Förra veckan fick jag höra av en granne att massor av hyresgäster ända sedan juni har stört sej nåt oerhört på smattrandet ända sedan starten.

Jag bor i lägenhet alltså, och spelar endast med hörlurar. Jag sitter inte mer än en timme om dagen, och aldrig senare än klockan 22.

Det ska ju vara fan om jag inte kan använda digitala setet i hemmet. Hyresvärden råder mej bara att komma överens om nåt med grannarna. Nån annan musiker som har råkat ut för tjuriga grannar, och hur har ni löst, eller inte löst det i så fall?

/Danne
Senast redigerad av Otakti600BPM 2012-10-29 kl. 23:31.
Citera
2012-10-29, 23:25
Medlem
Blaxmixs avatar
Min kompis har ett el-trumset hemma och han har någon sorts "matta" som han har det på, typ 2-3 dm tjock. Verkar fungera ganska bra, iallafall till att dämpa bastrummorna.
Citera
2012-10-29, 23:27
Medlem
Sillbenets avatar
Finns väl egentligen ingenting dem kan göra, förutom att gnälla. Det finns ju bestämmelser om ljud efter en viss tid i de flesta föreningar, och lite smattrande på trumsetet kan knappast låta mer än att någon som dammsuger en timme om dagen. Men är du ivrig på att vara på god fot med dina grannar föreslår jag att du köper öronproppar och lägger i varje idiotiska grannes brevlåda. Idioter är dom för att dom inte har bättre saker för sig än att klaga på, som du beskriver det "1 timmes smattrande".
Citera
2012-10-29, 23:38
Medlem
Jag håller med, en barnfamilj kan väsnas lika mycket eller högre än mej, och flera timmar varje dygn. Problemet är ju att hyresvärden varit hos mej och gjort en analys av ljudet, och hävdar att trumspelande inte är nåt "legitimt oväsen", som en barnfamilj t.ex. kan utgöra.

Kan ju visserligen prova att dämpa ljudet på trummorna, skaffa en fetare matta, sätta upp nån slags ljudabsorberande skärm eller nåt framför setet. Nån som vet om en kombination av dämpande åtgärder kan funka?
Citera
2012-10-29, 23:40
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sillbenet
Finns väl egentligen ingenting dem kan göra, förutom att gnälla. Det finns ju bestämmelser om ljud efter en viss tid i de flesta föreningar, och lite smattrande på trumsetet kan knappast låta mer än att någon som dammsuger en timme om dagen.

Riktigt så enkelt är det inte. Lagen säger enligt nedan (Betoning tillagd av mig)

"25 § När hyresgästen använder lägenheten skall han se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas (störningar i boendet). "

Detta kaninte förhandlas bort i lokala stadgor.

Frågan är ju då om någon lyckas övertyga rätten om att man "inte skäligen skall behöva tåla en timmes smattrande".

Till TS: Det finns tydligen trumpinnar med filthuvud för just digitaltrummor. Jag spelar inte själv, men en kamrat berättade om att hon blivit tipsad om såna efter att hennes sambo började klaga på att han inte kunde sova... eller var det "inte kunde plugga"? Skitsamma, det var några år sen.
Senast redigerad av EckiEcki 2012-10-29 kl. 23:45.
Citera
2012-10-29, 23:41
Medlem
Jag håller med, en barnfamilj kan väsnas lika mycket eller högre än mej, och flera timmar varje dygn. Problemet är ju att hyresvärden varit hos mej och gjort en analys av ljudet, och hävdar att trumspelande inte är nåt "legitimt oväsen", som en barnfamilj t.ex. kan utgöra.

Kan ju visserligen prova att dämpa ljudet på trummorna, skaffa en fetare matta, sätta upp nån slags ljudabsorberande skärm eller nåt framför setet. Nån som vet om en kombination av dämpande åtgärder kan funka? Jag vet i fasiken om jag ska behöva knacka dörr och fjäska för grannarna så att jag får hålls på dagtid i alla fall. Får klä mej propert, greppa ett par extra sylvassa trumstockar och gå en runda i huset. Känns lite löjligt ändå.
Citera
2012-10-29, 23:45
Medlem
Sillbenets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Riktigt så enkelt är det inte. Lagen säger enligt nedan (Betoning tillagd av mig)

"25 § När hyresgästen använder lägenheten skall han se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas (störningar i boendet). "

Detta kaninte förhandlas bort i lokala stadgor.

Frågan är ju då om någon lyckas övertyga rätten om att man "inte skäligen skall behöva tåla en timmes smattrande".

Till TS: Det finns tydligen trumpinnar med filthuvud för just digitaltrummor. Jag spelar inte själv, men en kamrat berättade om att han blivit tipsad om såna efter att hennes sambo började klaga på att han inte kunde sova.

I stand corrected.
Visserligen tror jag faktiskt inte att det är något som går igenom i rätten, eller så kanske TS tillsammans med grannarna kan komma överens om en tid då hans smattrande stör mindre? Så han inte smattrar varje gång familjen Jönsson ska äta middag.
Citera
2012-10-30, 00:08
Medlem
Okej! Tack för tipsen. Hittade även ett slags trumbås med tak för endast 28 000:- på Thomann .

http://www.thomann.de/se/clearsonic_megapac_dark_grey.htm.

Skämt åsido. Men tack för informationen!
Citera
2012-10-30, 00:28
Medlem
D-LAs avatar
Verkar inte vara värre en den stackaren som var tvungen o höra sina grannar knulla hela tiden här på FB.

Det med mattan verkar vara ett bra tips
Citera
2012-10-30, 01:04
Bannlyst
Gå med i hyresgästföreningen, 80kr imånaden ca..

Klart du skaspela, kan inte folk skaffa sej ett liv utan attgnälla på dej!!!

Lycka till med bandet//mvh Erase
Citera
2012-10-30, 02:37
Medlem
Hellre svartmetall i smatterform än att lyssna på någons samlag! Inte nog med att jag suttit och spelat för egen del under flera år. Veckan efter att jag faktiskt började spela i ett band kom detta besked, då det blev extra angeläget att spela ännu mer!
Citera
2012-10-30, 10:23
Medlem
LifeRapes avatar
Otakti600BPM... hmm... vad sägs om att spela i takt i stället? Och i 100 bpm.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in