2012-10-29, 01:09
Medlem
Kratos719s avatar
Hej Flashback
Jag har en allmän fråga angående vad man kan göra på arbetsmarknaden med språkkunskaperna man sammlat på sig. Jag pratar/skriver alltså flytande (universitetsnivå) svenska,tyska och engelska och nu undrar jag vad man kan "göra" med dessa. Nämn till exempel yrkeskategorier man får speciell användning av detta, företag som kan tänkas vara intresserade eller saker man kan utbilda sig till samt länk/förklaring till hur man får licenser eller annat relevant. Om det finns en annan tråd som täcker detta ämne på ett bra sätt länka gärna. Studerar redan så av personligt intresse vore väl saker man kan göra hemifrån (översätta mailade texter?). /Tack på förhand
Citera
2012-10-29, 01:17
Medlem
raketforskare? nej men ärligt du kan nog bara bli tolk på tyska eller jobba som telefonrådgivare på tyska eller något sök på arbetsförmedlingen.
Citera
2012-10-29, 01:18
Medlem
Tolk, översättare. Men det bygger på att du verkligen menar universitetsnivå. Alla engelsmän talar t.ex. flytande engelska, men få kan uttrycka sig så bra att deras färdigheter hade varit användbara vid översättning.
Citera
2012-10-29, 02:07
Medlem
Kratos719s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mysdavey
Tolk, översättare. Men det bygger på att du verkligen menar universitetsnivå. Alla engelsmän talar t.ex. flytande engelska, men få kan uttrycka sig så bra att deras färdigheter hade varit användbara vid översättning.
Ja, jag menar verkligen universitetsnivå. Kan språken lika väl som vilken professor som helst. Facktermer är ju alltid ett eget område men där måste man ju läsa in sig beroende på ämne. Problemet är att jag inte har lite i form av "officiella" bevis för mina språkkunskaper och lite lust att avlägga fleråriga studier för att erhålla dessa. Men översättare är intressant.
Citera
2012-10-29, 02:22
Bannlyst
Så vad du menar är att du anser dig ha dessa kunskaper, men är för lat för att läsa in betygen på Universitetet?
Med denna bakgrund så blir det lagret på Ica Haakon för dig my friend.
Citera
2012-10-29, 09:06
Medlem
TomasRotmoss avatar
Att vara flytande i ett till språk (nej, engelska räknas inte) är inte särskilt imponerande så jag har svårt att se hur du skulle vara attraktiv enbart pga att du kan tyska.
Citera
2012-10-29, 14:49
Medlem
fondlemyballss avatar
Tror det är många som kan tyska + engelska som kombination, är troligtvis inte så efterfrågat.

Men vad vet fbare?
Citera
2012-10-29, 14:50
Medlem
tant-astrids avatar
Turistbyrån
Citera
2012-10-29, 20:12
Medlem
Kratos719s avatar
Hmm ni verkar mena att efterfrågan är noll vilket är intressant. Har till exempel fått betala 70 euro i Göteborg för att låta översätta 2 blad svensk text till tyska (mindre än 150 ord) och såg då att det verkar finnas ett fåtal legitimerade översättare att välja mellan så hade ärlig talat antagit att det hade funnits något eftersom man ju inte alltid behöver stämpeln och googletranslate inte kommit till nivån där människor är värdelösa än...men men om ni menar att det är så dåligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in