2012-10-29, 00:20
Bannlyst
Hur kommer det sig till att dom är så otroligt bra på engelska egentligen? Från vilken ålder lär man sig det i skolan och i vilken mån exponeras språket i tv och dylikt? Hur pass mycket ifrån det engelska språket har man att relatera till i hebreiskan? Jag slås alltid av förvåning när jag träffar en israel och hör vilket avancerat engelskt vokabulär dom förfogar över. Skandinaver och holländare pratar i regel alltid väldigt bra med, men jag upplever likväl att man alltid kan ana en udda accent medan israeler pratar med en närmast amerikansk accent.
Citera
2012-10-29, 00:23
Medlem
Judar är ofta väldigt verbala även inom andra språk, en tradition som kan tänkas ha inverkat på deras engelska.
Citera
2012-10-29, 00:34
Medlem
johanness avatar
det finns en hel del första- och andragenerationens invandrare från engelskspråkiga länder i israel. TV och film från utlandet dubbas inte, med undantag för barnfilmer, och den allmänna populärkulturella tillvändheten till USA är minst lika stor där som i västeuropa. jag antar att det är några av förklaringarna.

engelskan och hebreiskan hör till helt olika språkfamiljer, och något släktskap i praktiken tror jag inte man kan tala om
Citera
2012-10-29, 00:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av johannes
det finns en hel del första- och andragenerationens invandrare från engelskspråkiga länder i israel. TV och film från utlandet dubbas inte, med undantag för barnfilmer, och den allmänna populärkulturella tillvändheten till USA är minst lika stor där som i västeuropa. jag antar att det är några av förklaringarna.

engelskan och hebreiskan hör till helt olika språkfamiljer, och något släktskap i praktiken tror jag inte man kan tala om

Tack!

Jag har själv inte varit i Israel men träffat på ett flertal israeler i utlandet i olika sammanhang och varje gång blir jag förstummad över deras i stort sett felfria engelska. Likadant varje gång jag hör någon israel öppna munnen på tv.

För oss svenskar exempelvis antar jag att stor del av förklaringen ligger i att engelskan och svenskan kommer ifrån samma språkfamilj och det finns mycket att relatera till ifrån svenskan, något som uppenbarligen inte alls är fallet med hebreiskan.
Citera
2012-10-29, 00:50
Medlem
Illusioners avatar
Har också funderat över det. Känns på något sätt lite underligt att de är så duktiga.
Citera
2012-10-29, 00:59
Medlem
sven33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bosh
Tack!

Jag har själv inte varit i Israel men träffat på ett flertal israeler i utlandet i olika sammanhang och varje gång blir jag förstummad över deras i stort sett felfria engelska. Likadant varje gång jag hör någon israel öppna munnen på tv.

För oss svenskar exempelvis antar jag att stor del av förklaringen ligger i att engelskan och svenskan kommer ifrån samma språkfamilj och det finns mycket att relatera till ifrån svenskan, något som uppenbarligen inte alls är fallet med hebreiskan.

Franskan, spanskan och tyskan tillhör också samma språkfamilj men dessa nationaliteter är generellt sett värdelösa på engelska. Jag skulle tro att det har mycket att göra med att vi båda konsumerar väldigt mycket amerikansk film tv utan att dubba det. Sedan kommer man antagligen inte långt ute i världen med hebreiska och eftersom de är så isolerade och inte har så mycket utbyte med grannländerna och deras språk blir engelskan det naturliga (och nödvändiga) att lära sig.
Citera
2012-10-29, 01:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sven33
Franskan, spanskan och tyskan tillhör också samma språkfamilj men dessa nationaliteter är generellt sett värdelösa på engelska. Jag skulle tro att det har mycket att göra med att vi båda konsumerar väldigt mycket amerikansk film tv utan att dubba det. Sedan kommer man antagligen inte långt ute i världen med hebreiska och eftersom de är så isolerade och inte har så mycket utbyte med grannländerna och deras språk blir engelskan det naturliga (och nödvändiga) att lära sig.

Det stämmer. Uttalet och grammatiken hävdar jag dock ter sig betydligt mer naturligt för en svensk än för en spanjor exempelvis. Vad det rör tyska och franska kan jag inte uttala mig med samma säkerhet då jag inte talar någon utav språken även om jag fått omtalat för mig att franskan ligger rätt nära spanskan grammatiskt. Jag är annars helt överens med dig rörande att konsumerande av amerikansk film, likt i Sveriges fall, och det faktum att hebreiskan, likt svenskan, är ett förhållandevis litet språk är två faktorer som i högsta grad spelar in.
Citera
2012-10-29, 08:26
Bannlyst
Citat:
Det stämmer. Uttalet och grammatiken hävdar jag dock ter sig betydligt mer naturligt för en svensk än för en spanjor exempelvis. Vad det rör tyska och franska kan jag inte uttala mig med samma säkerhet då jag inte talar någon utav språken även om jag fått omtalat för mig att franskan ligger rätt nära spanskan grammatiskt. Jag är annars helt överens med dig rörande att konsumerande av amerikansk film, likt i Sveriges fall, och det faktum att hebreiskan, likt svenskan, är ett förhållandevis litet språk är två faktorer som i högsta grad spelar in.

Vi lär oss engelska som så, för mig var engelskan mitt första språk för att jag var född i Storbritannien men vi har även lätt för andra språk också. Min föräldrar talar flera språk men engelska är första språket.
Citera
2012-10-29, 09:56
Medlem
Israeler har ofta en lika distinkt israelisk brytning pa engelska som svenskar har en svensk, det handlar bara om att vi inte hör den för att vi inte är lika van vid att höra (och rygga tillbaka för) den.

Svenskar tycks tro att om man inte later som en svensk eller har en i det närmaste stereotyp brytning fran sitt modersmal sa talar man helt utan brytning, när faktum är att till och med Hans Rosling talar pa ett sätt som skiljer mindre fran vad som skulle kunna anses vara nagon slags standardengelska än manga engelska dialekter gör...

Tillägg: När det handlar om folk som uttalar sig i media kan det nog finnas rätt stor möjlighet att det handlar om antingen inflyttade israeler eller helt enkelt israeler som utbildat sig i t ex USA.
Senast redigerad av Bayes 2012-10-29 kl. 10:00.
Citera
2012-10-29, 21:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cramis
Vi lär oss engelska som så, för mig var engelskan mitt första språk för att jag var född i Storbritannien men vi har även lätt för andra språk också. Min föräldrar talar flera språk men engelska är första språket.

Vilka är ni? Judar/israeler/hebreisktalande? Hur kommer det sig att ni har så lätt för att lära er språk? Beror det på alla de minoritetsspråk som talas i Israel? Jag har själv även träffat på israeler, utan biologisk koppling till något spansktalande land, som talar bra spanska.
Citera
2012-10-29, 22:26
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Vilka är ni? Judar/israeler/hebreisktalande? Hur kommer det sig att ni har så lätt för att lära er språk? Beror det på alla de minoritetsspråk som talas i Israel? Jag har själv även träffat på israeler, utan biologisk koppling till något spansktalande land, som talar bra spanska.
Det kan ha flera olika skäl, men ett kan vara att de faktiskt har ladino som modersmål eller hemspråk, som nobelpristagaren Elias Canetti.

När det gäller trådens huvudfråga ska man ha klart för sig att en hel del israeler som talar perfekt engelska av den amerikanska varieteten gör det för att det är deras modersmål, och att de inte nödvändigtvis är några äpplen på hebreiska.
Citera
2012-10-30, 10:24
Bannlyst
Citat:

Vi har lätt för att lära oss språk. Pappa min, pratar flera språk. Min mamma är jätte bra på engelska och franska. Men jag lärde mig engelska redan som liten. Hebreiska ville jag själv lära mig och det lärde jag mig i vuxen ålder.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in