2012-10-28, 20:45
Medlem
Hej nu sitter jag och försöker lära mig ett solo men har fastnat då jag inte förstår "TAB-språket" helt och hållet. Tabben finns på länken: http://tabs.ultimate-guitar.com/g/gary_clark_jr/bright_lights_ver2_tab.htm .

Jag ser beskrivningen i botten av sidan, "/=slide up; \=slide down; h=hammer-on; p=pull-off" etc, men det jag inte förstår är första stycket i solo biten där det står "5b8" på B-strängen.

Jag har två tolkningar varav jag inte har en aning om dessa är korrekta:
#1 Bend på 5 bandet sen spela på 8 bandet på B-strängen.
#2 Bend på 5 bandet 1,5 "steg" för att få fram tonen på åttonde bandet.

Snälla hjälp, känner att jag möjligen är ute och cyklar här
Citera
2012-10-28, 21:11
Medlem
Jag skulle tolka det som att man bänder från femte till åttonde. Det är dock rätt svårt. Du kan ju testa att bända från sjunde bandet istället.
Citera
2012-10-28, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Jag skulle tolka det som att man bänder från femte till åttonde. Det är dock rätt svårt. Du kan ju testa att bända från sjunde bandet istället.

Ja, jag tänkte också på det! De är ju jävligt mkt enklare att bända ett halft steg från sjunde än 1,5 från femte. Kör på det tills jag får ett säkert svar! Tack
Citera
2012-10-28, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalleBalleNalle
Ja, jag tänkte också på det! De är ju jävligt mkt enklare att bända ett halft steg från sjunde än 1,5 från femte. Kör på det tills jag får ett säkert svar! Tack
Det där solot är ju inte direkt ett solo som är tänkt att spelas exakt som det är. Gör det du tycker låter bäst. Tänk också på att tabbar ofta innehåller en massa fel. Ha dem som stöd, men följ dem inte slaviskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in