2012-10-28, 14:59
Medlem
Hejsan allihopa, jag har bara en fråga gällande kreditkort, närmare bestämt allkortet hos Handelsbanken, och jag är då inte helt hundra med hur dessa fungerar .
Det jag vet är att är att man betalar sina köp via faktura varje månad, men vad händer om man inte gör några köp alls? Och kan man använda kortet som ett vanligt bankkort? T.ex. att jag har lagt in, låt oss säga 1000kr i det kontot, och spenderar 500. Kommer den summan att dras från det jag lade i eller kommer jag få en faktura? Jag kommer inte på fler frågor, men det kanske kommer!

Kan också säga att jag har en aktiv insättning från CSN och är alltså student! Har också absolut inga planer på att använda kreditkortet för mycket, spenderar högst den summa jag får varje månad, varje månad, vilket är sällan, har redan det jag behöver just nu.

Tack!
Citera
2012-10-28, 15:14
Medlem
endures avatar
Handelsbankens Allkort har ett visst kreditvärde, som du bestämmer själv (minst 10k).

Allting du köper på kortet hamnar på fakturan, och då kan du antingen betala fakturan eller sätta in pengar på kontot. När fristen har gått ut dras summan av på allkortskontot.
Citera
2012-10-28, 20:16
Medlem
Tack för svaret!
Så om jag spenderar 100kr, samtidigt som jag har lagt in 1000kr i kontot + 10 000 krediter, så kommer jag att ha 900kr + 10 000 krediter ?

Och om jag inte spenderar något en månad så händer alltså inget? Räntan gäller bara när man förbrukar krediterna och inte betalar i tid? Eller har jag fel nu..
Citera
2012-10-28, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lolitest
Tack för svaret!
Så om jag spenderar 100kr, samtidigt som jag har lagt in 1000kr i kontot + 10 000 krediter, så kommer jag att ha 900kr + 10 000 krediter ?

Och om jag inte spenderar något en månad så händer alltså inget? Räntan gäller bara när man förbrukar krediterna och inte betalar i tid? Eller har jag fel nu..

Helt korrekt.
Dessutom kommer du tjäna nån krona i ränta på dina 900 kr.
Citera
2012-10-28, 23:40
Medlem
Alltså ett bra kort att ha om man har koll på sin ekonomi! (Förutom årskostnaden då)

Tack för svaren!
Citera
2012-10-28, 23:50
Medlem
Nlesjems avatar
Skaffa bankomatkortet det är gratis,med Maestro iofs.
Citera
2012-10-29, 20:37
Medlem
Jo tack, har ett bankkort Visa på väg hem till mig! Den är gratis för mig som student, ville bara mer säker på hur kreditkort fungerar när jag väl får en egen inkomst, och har bättre koll på min ekonomi.
Citera
2012-10-30, 15:12
Medlem
När det gäller Allkort kan man även avsäga sig all kredit på kortet och använda det i princip som ett kontokort genom att alltid ha ett positivt saldo.

Själv har jag Allkort med 5000 i kredit och ligger alltid med pengar över på kortet. Väldigt sällan som jag nyttjar krediten och då ser jag till att omedelbart flytta över pengar så att det täcker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in