2012-10-28, 00:08
Medlem
Jag har problem med några grannar som för ett jävla liv på nätterna. De skriker och bråkar (det är en man och en kvinna det är frågan om) och de har en förkärlek att nattetid ta uti med sina meningsskiljaktigheter. De håller på i skrivande stund faktiskt, och klockan är nu strax efter midnatt. Mitt hus är lyhört som satan så jag blir rätt ordentligt störd av detta. Har bott här i lite drygt tre år och det här har pågått i stort sett sedan dag ett (ja, jag är en jävla pussy som inte har gjort något åt saken på tre år ).

Jag tänkte nu höra vad folk har för erfarenheter av att ringa till störningsjouren, för det är ju det tipset man får av folk när man berättar om det här problemet. Det finns två anledningar till att jag drar mig för att ringa dit: 1. Jag är inte helt säker på från vilken lägenhet oväsendet kommer. Det är antingen från en lägenhet vägg i vägg med min eller den rakt nedanför. Det kan låta märkligt att det inte ens går att avgöra vilken våning det kommer från, och jag har halvt om halvt försökt lyssna utifrån trapphuset, men utan framgång. Kan man ringa störningsjouren och låta dem gå och lyssna och höra efter varifrån oväsendet kommer? Det är som sagt två lägenheter som jag misstänker. 2. Jag är lite orolig för vad för konsekvenser ett ringande till störningsjouren kan få i form av irriterade grannar (jag är en jävla pussy, som sagt). Det här paret som bråkar och som jag blir störd av låter helt jävla skogstokiga och sannolikheten att de vill "återgälda" besöket från störningsjouren på något osoft sätt är nog större än ifall de hade varit som folk är mest. Är det här något som man rimligen behöver oroa sig över?
Citera
2012-10-28, 00:16
Medlem
rievs avatar
Knacka på hos de grannar som du misstänker, om du är hos rätt granne lär de ju vara vakna och öppna. Fråga vad som står på, och om de möjligen skulle kunna dämpa sig lite/förklara sig.
Citera
2012-10-28, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riev
Knacka på hos de grannar som du misstänker, om du är hos rätt granne lär de ju vara vakna och öppna. Fråga vad som står på, och om de möjligen skulle kunna dämpa sig lite/förklara sig.

Det är onekligen en bra och enkel lösning. Grejen är att man ju drar sig för att knacka där när de bråkar så hetsigt som de gör. Det känns helt enkelt olustigt/otryggt.
Citera
2012-10-28, 00:26
Medlem
Ifall du tycker det är otryggt så får du väl ringa störningsjouren helt enkelt och förklara att du tycker det och att du inte riktigt vet vilken granne det handlar om, när dom kommer dit så lär dom ju höra vart allt oväsen kommer ifrån.

vad är det för konsekvenser du syftar på, störningsjouren kommer ju inte precis säga att det var just du som har ringt dom.
Citera
2012-10-28, 00:29
Medlem
logitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riev

Jag tycker att du borde ha förstått från hans beskrivning att det inte är det första man bestämmer sig för att göra om de nu är/låter så skogstokiga som han säger. Vem vill riskera att bli blåslagen/dödad för att fråga om någon kanske kan tänka sig att dämpa sig lite ...
Citera
2012-10-28, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpekt
vad är det för konsekvenser du syftar på, störningsjouren kommer ju inte precis säga att det var just du som har ringt dom.

Nej, det vet jag att de inte kommer att göra. Äh, jag vet inte vad jag tänker mig riktigt. Grejen är att jag tidigare, för ett bra tag sen, har haft lite diskussioner med snubben som bor i lägenheten under mig om just att det är någon i trapphuset som för ett jävla liv på nätterna (det här var innan jag ens tänkte tanken att det kanske var från den lägenheten som oväsendet kom), och om han nu kommer ihåg det här samtalet och skulle fatta att det var jag som hade ringt så kanske... Äh, jag hör själv hur jävla långsökt det låter! Det är med all sannolikhet ingenting att oroa sig över.

Har ni några erfarenheter av att ringa störningsjouren då? Har det hjälpt?
Citera
2012-10-28, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av logita
Jag tycker att du borde ha förstått från hans beskrivning att det inte är det första man bestämmer sig för att göra om de nu är/låter så skogstokiga som han säger. Vem vill riskera att bli blåslagen/dödad för att fråga om någon kanske kan tänka sig att dämpa sig lite ...

Ja, så är det onekligen. Framförallt snubben låter som att han skulle kunna vara rätt farlig. Nu är jag 1,91 lång och inte speciellt spinkig, så jag kan nog försvara mig rätt bra ifall det verkligen behövs, men ändå liksom...
Citera
2012-10-28, 01:03
Medlem
logitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanD34
Ja, så är det onekligen. Framförallt snubben låter som att han skulle kunna vara rätt farlig. Nu är jag 1,91 lång och inte speciellt spinkig, så jag kan nog försvara mig rätt bra ifall det verkligen behövs, men ändå liksom...

Bra för dig, önskar att jag hade samma fysiska företräden, är 15 cm kortare än dig
Men i vilket fall, ibland räcker det inte att vara stor, speciellt inte när det gäller personer av den typ vi nu pratar om som kan ta sig till med vad som helst utan någon eftertanke ...

Hoppas i alla fall att du lyckas lösa detta på ett lugnt sätt ...
Citera
2012-10-28, 10:13
Medlem
DennisOlofs avatar
Det är ju bara för TS att öppna brevinkastet på dörren och lyssna, du lär ganska fort hitta vilken lägenhet det är. Gör man det smidigt och försiktigt lär dom inte ens märka det. Bra sätt att hitta rätt lägenhet.

Då kan man direkt tala om för störningsjouren vilken lägenhet det är och vilka som bor där, då kommer dom dit och ringer på dörren. Bara fortsätta anmäla till störningsjouren om problemen. Tillslut har du dem på din sida också, när du klagar hos värden. Då lär dom få problem. Det SKA vara tyst efter 22.00 (visst ibland kan folk störa fram till 23.00 eller 00.00) så kinkiga är folk inte, men ska oftast vara tyst efter 22.00 inget konstigt med det.

TS bör också prata med grannarna för att höra om dom också störts av oväsen efter 22.00 (utan att uppge vilka det är).
Citera
2012-10-28, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanD34
Nej, det vet jag att de inte kommer att göra. Äh, jag vet inte vad jag tänker mig riktigt. Grejen är att jag tidigare, för ett bra tag sen, har haft lite diskussioner med snubben som bor i lägenheten under mig om just att det är någon i trapphuset som för ett jävla liv på nätterna (det här var innan jag ens tänkte tanken att det kanske var från den lägenheten som oväsendet kom), och om han nu kommer ihåg det här samtalet och skulle fatta att det var jag som hade ringt så kanske... Äh, jag hör själv hur jävla långsökt det låter! Det är med all sannolikhet ingenting att oroa sig över.

Har ni några erfarenheter av att ringa störningsjouren då? Har det hjälpt?

Jag ringde störningsjouren på några grannar två våningar ovanför mig för några år sedan. I mitt hus fungerar det så att Störningsjouren (Securitas typ) kommer och säger till idioterna att vara tysta, lämnar en faktura på runt 1 000 kr (kommer inte ihåg exakt vad värden sade) och sedan kontaktar de hyresvärden dagen efter som "prickar" hyresgästen, efter tre sådana vräks de. Vid konstaterad störning såklart! Om de har lugnat sig innan väktarna kommer så händer inte ett skit.

När jag ringde värden ett par dagar senare visade det sig att minst fem personer i huset ringt jouren den natten... =) Det var två 20-åringar (killar) som bodde tillsammans som hade röjarfest. Väktarna hade inte ens kunnat hitta de som bodde där utan kunde bara konstatera att det låg däckade människor ute i trapphuset och typ 20+ pers i lägenheten som var fulla som ägg.

De vräktes inom en månad, vet inte om det bara var den händelsen eller andra, det var den enda jag uppmärksammade iaf.

Har ringt några gånger till och tycker att störningsjouren fungerar bra när de kommer snabbt, mindre bra när de tar två timmar på sig och festen är slut...
Citera
2012-10-29, 01:07
Medlem
mcmc?s avatar
Nu antar jag att det är olika regler i olika bolag/föreningar, men hos mig så måste man först ringa på och be vederbörande att dämpa sig innan man ringer störningsjouren, annars får man pröjsa själv.
Citera
2012-10-29, 01:08
Medlem
Är det livliga bråk skulle jag ringa polisen i första hand och störningsjouren i andrahand, känns inte som att folk tänker efter innan ifall dom får klagomål från störningsjouren när de börjar bråka.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in