2012-10-28, 00:01
Medlem
Jag brukar klippa alla stora blad direkt och låta stammen vara kvar. Sedan hänger jag upp stjälkarna med budsen i en mörk garderob. Men min kompis snackar en massa om kurera och skit. Är det något fel på min metod?
Jag har aldrig haft några problem när jag gjort på detta vis och på vilket sätt skulle detta tillvägagångssätt vara dåligt och försämra gräset. Är det bara min polare som snackar skit?
Citera
2012-10-28, 00:16
Medlem
EnLitenSvamps avatar
Har aldrig hört talas om att din metod skulle vara dålig. Har ett fler tal kompisar som gör så. Vissa av dem har det i en glasburk tillsammans med en "massa" tidningspapper för att suga upp fukten. Vad som är bäst vet jag inte.
Citera
2012-10-28, 00:31
Medlem
greathamzas avatar
Om det är en mindre mängs så kan du rulla in det i tidningspaper men om det är en lite större mängd så är det bäst att göra som du gör
Citera
2012-10-28, 01:00
Medlem
Kurering görs lite kortfattat för att torka gräset lååångsamt och bryta ner klorofyllet, vilket gynnar smaken.

Snabbtorkat smakar mer starkt och höigt.
Citera
2012-10-28, 01:06
Medlem
k4d9s avatar
Man ska både torka det som TS beskriver och som i inlägget under. Först torkar man, sen kurerar man. Burken ska vara lufttät men man ska öppna burken och lufta lite ett tag varje dag.
Citera
2012-10-28, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av k4d9
Man ska både torka det som TS beskriver och som i inlägget under. Först torkar man, sen kurerar man. Burken ska vara lufttät men man ska öppna burken och lufta lite ett tag varje dag.

Okej, då kör jag som jag gör nu men ser till att det inte torkar för fort.
Citera
2012-10-28, 11:26
Medlem
peligrossos avatar
yes kör garderoben ett dygn, sen släng de i burken och ha öppet lock i 12 tim, stäng 12 osv osv..
när locket e stängt torkar budsen inifrån och när de e öppet utifrån if you feel me?
desto längre i burken desto bättre weed faktiskt, 2 veckors kurering kan göra fet skillnad på weed men vill man ha röka snabbt får man köra gamle garderoben men då luktar de lätt halm istället för stinkande weed =)
Citera
2012-10-28, 11:57
Medlem
flummares avatar
Blind leder blind...

Först torkar man, sen kurerar man.
Ingen kureringsprocess påbörjas innan gräset är tillräckligt torrt.
Är gräset för torrt stannar också kureringsprocessen och den är mycket svår att få igång igen.
Kureringen är en anaerobisk process som bara sker i lufttät behållare och i rätt fuktighetspann.

Däremot stämmer det att allt för snabb torkning leder till lite strävare gräs. Men största problemet brukar vara dålig flush om gräset är strävt direkt efter torkning.

Ta er ut på lite internationella stora cannabisodlarsidor istället för att läsa på små odlarsidor för inbördes beundran som fb-odling och swecan. Där frodas mycket myter om odling som absoluta sanningar. På exempelvis icmag och andra stora forum ifrågasätts och testas vedertagna sanningar på regelbunden basis. Det finns även väldigt mycket personer med årtionden av erfarenhet på sånna ställen och mycket akademiskt utbildade i för cannabisolding högst relevanta ämnen.

På swecan och fb verkar det mer vara dominans av nybörjare och stereotypa missbrukare.
Senast redigerad av flummare 2012-10-28 kl. 12:13.
Citera
2012-10-28, 12:03
Medlem
Izunis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flummare
Blind leder blind...

Först torkar man, sen kurerar man.
Ingen kureringsprocess påbörjas innan gräset är tillräckligt torrt.

Vattenkurering
Citera
2012-10-28, 12:06
Medlem
flummares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Izuni
Vattenkurering
Det bryter knappast ner något klorofyll. Det spolar bara bort allt som är vattenlösligt och det inkluderar en väldigt stor del av smaken och lukten som är en del av det man vill framhäva med kurering.
Citera
2012-10-28, 19:49
Medlem
peligrossos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flummare
Det bryter knappast ner något klorofyll. Det spolar bara bort allt som är vattenlösligt och det inkluderar en väldigt stor del av smaken och lukten som är en del av det man vill framhäva med kurering.
True, har inget med klorofyll å göra, klorofyll försvinner i mörker..
Citera
2012-10-28, 22:04
Medlem
Ilove420s avatar
kurera måste man ju göra om inte gräset ska smaka skit, kurering är 50% av att odla, har man lagt ner 3-4månader på att odla fram eget gräs borde man kunna ge minst 1 månad på att kurera så det smakar bra. Tog mig väldig lång tid att lära mig att kurera... Ingen kan säga hur länge just du måste kurera, många säger 12 timmar öppet och 12 timmar stängt, andra säger MAX 2 timmar öppet under /dygnet.

När jag kurera hade jag öppet 3-4timmar under 1 dygn, sen efter 1 vecka fick jag ändra till 2 timmar om dygnet.... Hade jag haft öppet mina burkar i 12 timmar skulle det ha smakat hö.

Enligt mig.....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in