2012-10-27, 21:05
Bannlyst
God kväll, jag behöver lite hjälp och hoppas kunna haffa någon kunnig.

1. Gjorde en partition på 15gig med Partition magic.
2. Installerade Unbuntu 12.10 ("vid sidan av alternativet" på en egen partition)
3. Startade om datorn och enligt vad jag läst så förväntade jag mig en meny där man kan välja Win eller Linux precis så som när man har två Win installationer på samma disk.

Windows startar upp utan att jag får chansen att välja OS, partitionen syns inte i utforskaren men i "Diskhanteraren"

Jag kan absolut ingenting om Linux, anledningen till att jag installerade är nyfikenhet och att jag bara surfar lyssnar på musik samt glor på film på denna dator. (Kopplad till tv´n)

Jag kan inte "utforska" partitionen i diskhanteraren.

Innan jag installerade Unbuntu så testade jag att köra direkt från den brända Dvd skivan och det fungerade.
Vore jäkligt tacksam för lite hjälp!

Tack på bakhand.

/Sixten
Senast redigerad av Six10 2012-10-27 kl. 21:22.
Citera
2012-10-27, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Six10
God kväll, jag behöver lite hjälp och hoppas kunna haffa någon kunnig.

1. Gjorde en partition på 15gig med Partition magic.
2. Installerade Unbuntu 12.10 ("vid sidan av alternativet" på en egen partition)
3. Startade om datorn och enligt vad jag läst så förväntade jag mig en meny där man kan välja Win eller Linux precis så som när man har två Win installationer på samma disk.

Windows startar upp utan att jag får chansen att välja OS, partitionen syns inte i utforskaren men i "Diskhanteraren"

Jag kan absolut ingenting om Linux, anledningen till att jag installerade är nyfikenhet och att jag bara surfar lyssnar på musik samt glor på film på denna dator. (Kopplad till tv´n)

Jag kan inte "utforska" partitionen i diskhanteraren.

Innan jag installerade Unbuntu så testade jag att köra direkt från den brända Dvd skivan och det fungerade.
Vore jäkligt tacksam för lite hjälp!

Tack på bakhand.

/Sixten

detta program skulle ev kunna vara till hjälp
http://www.alltomwindows.se/forum/topic/22105-easybcd/

mvh
t
Citera
2012-10-27, 21:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tergo
detta program skulle ev kunna vara till hjälp
http://www.alltomwindows.se/forum/topic/22105-easybcd/

mvh
t

Tackar ödmjukast ska kika på det direkt.
Citera
2012-10-27, 22:01
Bannlyst
Det gick tyvärr åt helvete

Windows vägrade starta efter installationen av programmet ovan nämnt, så nu har jag en helt ren hårddisk med Linux
Citera
2012-10-27, 22:35
Medlem
bl-gr-ns avatar
Försök igen.
Har du Windows CD/DVD så installera om Windows och de senaste drivisarna från datortillverkaren.
När du installerar Windows se till att göra det i avancerade läget så du kan partitionera HDDn efter eget huvud.

Skapa en partition eller spara utrymme på HDn, för Linux att installeras i (Vill duu ha flera olika får du spara mer utrymme).

När du har fått Windows att funka som du vill.
Ladda hem Unetbootin som skapar bootbara usb-minnen med Linux distros.

Ta reda på vilken eller vilka tangentkombinationer som gör att du kan välja boot-enhet för din dator.
Kan vara olika på samma tillverkares olika modeller, finns på internet eller i handboken för datorn/moderkortet.

Gör du rätt kommer Windows vara det OS som startar automatiskt men med "tangent kombinationen för din dator" kan du välja att boota flera olika Linux distron på HDnl.
Citera
2012-10-27, 22:36
Medlem
sommarlovs avatar
Du behöver tala om för Grub att Windows finns.

Vanligtvis står man med en dator som bara startar Windows, därför ger Google mest träffar på hur du från en live-CD återinstallerar Grub.
-Vilket du inte behöver.

http://ubuntuguide.net/add-windows-i...install-ubuntu

Dock har du kanske förstört Windows startfiler, vilket tvingar dig att köra en Windows-repair.

Vilket kommer förstöra Grub, och tvingar dig att återinstallera den!!!
Citera
2012-10-27, 22:40
Medlem
bl-gr-ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Six10
Det gick tyvärr åt helvete

Windows vägrade starta efter installationen av programmet ovan nämnt, så nu har jag en helt ren hårddisk med Linux

Been there, done that.
Har en EeePC netbook som kom med Win7 starter men tänkte lägga in Linux som andra OS men klantade mig rejält.
1. raderade win7 installationen
2. raderade återställnings partitionerna

Fast är väl lika glad ändå (fast gladast är nog räven?)
Citera
2012-10-27, 22:40
Bannlyst
Tackar för all hjälp, jag körde över hela C: med en nyinstall av Linux då jag inte hittade Win7 skivan.

Har precis fått mit BT Mx 5500 från Logitech att fungera
Jag är inte skitimponerad av Linux en så länge men jag får väll ge det en chans.

Åter igen tack för hjälpen alla.
Citera
2012-10-27, 22:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bl-gr-n
Been there, done that.
Har en EeePC netbook som kom med Win7 starter men tänkte lägga in Linux som andra OS men klantade mig rejält.
1. raderade win7 installationen
2. raderade återställnings partitionerna

Fast är väl lika glad ändå (fast gladast är nog räven?)

Tanken var god, stackars dig som har en eee i din ägo, det var den sämsta datorn jag någonsin haft!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in