2012-10-28, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muhahaha94
tack för svaren. Hastighet är inget jag prioriterar. så kör nog på Filevault

Vi får inte ändra datorns grundkonfiguration, eller installera ett annat operativsystem

Alla konton jag ser är mitt eget som jag har skapat när jag plockade upp datorn.

du ser konton som du har skapat, det finns dolda konton i root som du inte ser, bara för att du har fått mac i kartongen det betyder inte att it enheten har inte skapat ett admin konto.
hur gör du om du får fel meddelande exempel du behöver blåsa om maccen får du mac support från it enheten
Citera
2012-10-28, 16:52
Medlem
Citat:
Vi får inte ändra datorns grundkonfiguration, eller installera ett annat operativsystem

DU hade alltid kunnat köra något nedbantat OS från ett usb
Citera
2012-10-28, 19:11
Medlem
Joomlas avatar
Citat:

Alla konton jag ser är mitt eget som jag har skapat när jag plockade upp datorn.
Om du tog bort plasten från datorn själv och klistermärket inte var brutet så finns det ingen anledning att oroa sig. Då har ingen förkonfiguration gjorts.

Installera om datorn kan du förresten göra hur mycket du vill.
Citera
2012-10-28, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Om du tog bort plasten från datorn själv och klistermärket inte var brutet så finns det ingen anledning att oroa sig. Då har ingen förkonfiguration gjorts.

Installera om datorn kan du förresten göra hur mycket du vill.

Jag packade upp datorn. tog bort all plast och alla klistermärken. Inget var brutet.

Det första jag gjorde var att ladda ner en fil från kommunens hemsida som "konfigurerade" skolans wifi, så att den ska fungera korrekt med datorn.

Kan detta vara något att oroa sig över?
Citera
2012-10-28, 21:37
Medlem
Citat:
Jag packade upp datorn. tog bort all plast och alla klistermärken. Inget var brutet.

Det första jag gjorde var att ladda ner en fil från kommunens hemsida som "konfigurerade" skolans wifi, så att den ska fungera korrekt med datorn.

finns det antivirus installerad, finns det nätverksmapp skol mapp där du kommer åt skolans dokument, är du lokal admin på maccen, vad händer om ett app sluttat fungera finns de macc support.

vad står i kontraktet vad du får göra och inte göra
Citera
2012-10-28, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adrian1
finns det antivirus installerad, finns det nätverksmapp skol mapp där du kommer åt skolans dokument, är du lokal admin på maccen, vad händer om ett app sluttat fungera finns de macc support.

vad står i kontraktet vad du får göra och inte göra

Inget antivirus installerat från början. Det har jag lagt till senare. Ingen nätverksmappp. Jag är admin.

Vadå en app slutar fungera? Fattar inte.

Datorn har 1 års garanti. Man kan ta den till närmsta apple reseller, där fixar dom den.

Inga olagligheter, Datorn ska fungera i skolan, samt ingen ändring i grundkonfigurationen. Har inte kvar kontraktet. Men det stod något i den stilen.
Citera
2012-10-29, 00:10
Medlem
Joomlas avatar
Citat:

Länka konfigurationsfilen om du är orolig.
Citat:
Inget antivirus installerat från början. Det har jag lagt till senare. Ingen nätverksmappp. Jag är admin.

Datorn har 1 års garanti. Man kan ta den till närmsta apple reseller, där fixar dom den.

Inga olagligheter, Datorn ska fungera i skolan, samt ingen ändring i grundkonfigurationen. Har inte kvar kontraktet. Men det stod något i den stilen.
Finns förmodligen på din kommuns hemsida. Grundkonfiguration tycker jag däremot var en ganska diffus tolkning, i princip borde du ju inte få ändra någonting alls. Men men, deras dåliga ordval skulle ju kunna vara till din fördel.
Citera
2012-10-29, 18:04
Medlem
Citat:

men om ett programm har slutat fungera vart vänder du då, om det trådlösa inte fungerar i skolan vart vänder du då, om safari har slutat fungera hur gör du då, om du vill skriva ut från maccen hur gör du då, jaa du kan skickat till apple för batteri byte eller spräckt skärm ? men hur får du hjälp om mus mattan har hängt sig .
Citera
2012-10-29, 18:32
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
men om ett programm har slutat fungera vart vänder du då, om det trådlösa inte fungerar i skolan vart vänder du då, om safari har slutat fungera hur gör du då, om du vill skriva ut från maccen hur gör du då, jaa du kan skickat till apple för batteri byte eller spräckt skärm ? men hur får du hjälp om mus mattan har hängt sig .
Jag förstår vad du menar men inte hur det är relevant till säkerheten. Rent teoretiskt finns det alltid en infektionsrisk när man är uppkopplad till internet, mer eller mindre.

Om någonting slutar fungera googlar man i första hand, frågar på Flashback i andra eller reklamerar datorn i tredje hand (om det rör sig om hårdvara). Förmodligen får man då en ny/repad dator genom skolan, vilken man också kan installera om ifall man oroar sig över att spionprogram skulle ha tillkommit.
Citera
2012-10-29, 19:11
Medlem
Citat:
Jag förstår vad du menar men inte hur det är relevant till säkerheten. Rent teoretiskt finns det alltid en infektionsrisk när man är uppkopplad till internet, mer eller mindre.

Om någonting slutar fungera googlar man i första hand, frågar på Flashback i andra eller reklamerar datorn i tredje hand (om det rör sig om hårdvara). Förmodligen får man då en ny/repad dator genom skolan, vilken man också kan installera om ifall man oroar sig över att spionprogram skulle ha tillkommit.

skolelever skall väl inte google surfa på diverse mac problem dem skall inte lägga tid på sånt skitt
Citera
2012-10-29, 21:04
Medlem
Citat:
Länka konfigurationsfilen om du är orolig.

Finns förmodligen på din kommuns hemsida. Grundkonfiguration tycker jag däremot var en ganska diffus tolkning, i princip borde du ju inte få ändra någonting alls. Men men, deras dåliga ordval skulle ju kunna vara till din fördel.

Hittar varken filen eller avtalet.

Men avtalet var väldigt luddigt, inte mycket man förstod av det.

Men om jag installerar om operativsystemet, vart skaffar man en skiva?

Citat:

Hur ska ett program sluta fungera?
Det är bara att ominstallera det, Vi har en Ip skrivare som man kan skriva ut med. Vadå musmatta? Finns ingen musmatta

Citat:
skolelever skall väl inte google surfa på diverse mac problem dem skall inte lägga tid på sånt skitt

-.-
Citera
2012-10-30, 00:36
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Men om jag installerar om operativsystemet, vart skaffar man en skiva?
Om du ska uppgradera tycker jag gott och väl att du kan köpa OS:et via Mac App Store, men annars bör du väl ha fått med en skiva med datorn? Om inte kan du ladda ner det via närmaste piratbukt. Ett USB behöver du, minst 8GB (hur stort det behöver vara för Snow Leopard om det är aktuellt minns jag inte). Du vill ha tag på InstallESD.dmg-filen för OS:et, finns i ISO:n eller DMG:n du laddar ner. Sen använder du skivverktyg för att återställa den till ditt USB-minne och startar installationen genom en omstart. Hur man startar från USB-minnet minns jag för närvarande inte heller, någon knapp håller du in. Troligtvis option).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in