• 4
  • 5
2012-11-11, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Använd bara ett unikt lösenord för filevault/truecrypt, vad du nu väljer, så du inte använder det på någon av skolans tjänster t.ex. Är det unikt är du nog säker.

Och ja, neka och vägra. Eller så skriver du fel lösenord om och om igen. Prova med stor och liten bokstav på ditt fejklösenord, prova starta om och påpeka hur bra det gick att logga in i morse. Synd att du är tekniskt handikappad bara. Du hade ju bara slagit på Filevault för att du fick det rekommenderat. Sen så uppdaterade du <valfritt program> samtidigt som datorn laddade ur sig och stängde av sig. Nåväl, ingen kan väl klandras för otur...

Du skulle kunna ha boot camp med windows för att kunna hävda att du vill ta hem och säkerhetskopiera filerna du har där, ifall de börjar prata om att installera om den åt dig.

Vet en kille som gjorde så. it killarna blev riktigt arga och började hänvisa till avtalet.
Man kan ju ha "grundkonfiguration" till sin fördel eftersom den är lite luddig
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
vallero: skolan har full rätt att installera spyware, keyloggers m.m. på SINA datorer.
Den enda lag som kan sätta käppar i hjulen är PUL, men PUL gör ingen skillnad på loggning i skolans nätverk och loggning mha spyware/keylogger på datorn.
Det betyder att logga viss information i en keylogger, har precis samma krav och förbud som att logga viss information genom en proxy i skolans nätverk.

muhahaha94: Var det datorer i samma avd/klass i skolan? i så fall har skolan inte aktiverat apple-ID tjänsten i skolan.

Joomla: Det beror ju också på vad skolan anser om FileVault. Vanligt kontolösenord har ju skolan verktyg för att gå förbi, så antagligen omfattas FileVault av benämningen "Grundkonfiguration". Samma med boot camp.
Bästa är att fråga dem om FileVault/boot camp.
Och är stickprovskontrollerna slumpmässiga så är det lite svårt att hävda att krypteringen gick sönder just då.
Antagligen skulle skolan, om man väljer att ha filevault och sedan låtsas som krypteringen är pajjad (eller medvetet paja den vid kontroll) så är risken stor att skolan kommer konfiskera datorn och sedan får du klara dig utan dator, eftersom det bevisar bara att du har "skumma saker" på datorn.

Samma skola, en annan klass

Kan säga att skolan inte är så stor heller.
Citat:
Ursprungligen postat av PsycholicRave
Jag är inte helt hundra, men är det inte så att eleverna får datorerna av skolan och får behålla dem som sina egna, och därför är det inte skolans datorer utan elevernas? Därför får de heller inte installera spionprogrm hur som helst.

Det är skolans dator som man får kvittera ut under sin studietid. Man kan köpa ut den när man slutar.

Citat:
PsycholicRave:
Nej. Normalt sett brukar vissa skolor erbjuda att man köper ut datorerna när man slutar skolan, för en mindre symbolisk penning, just för att man satt sin personliga prägel på datorerna, installerat egna program m.m. och det kan vara trevligt att få behålla allt vid skolans slut.
Även om det då finns spionprogram på datorn så brukar skolan i så fall "koppla loss" datorn från deras adminsystem, så att spionprogrammet slutar rapportera hem & logga, och spionprogrammet har ingen som helst verkan.

Datorerna är fortfarande skolans egendom fram tills att du slutar. Vissa skolor kanske tillochmed kör med att man får datorn gratis när skolan slutar, men ändå är det så att ägarrätten skrivs över rent juridiskt på dig när skolan slutar, och inte när du får PCn i handen när du börjar.

Med andra ord, skulle du sälja din skolpc på blocket första dagen så skulle det vänta sig juridiska konsekvenser.
Annars skulle man inte kunna skriva regler om vad som får lagras på datorerna och att grundkonfigurationen inte får ändras.

Så både rent tekniskt och rent juridiskt får och kan det finnas "spionprogram" på datorn. Det kan även ligga ngn spionfil i dem filer du laddade ner från kommunens hemsida.

Så skolan har rätt att logga allt? Tex mitt facebook lösenord som sedan någon av it nissarna logga in i.
Klassas det inte som dataintrång.
Senast redigerad av muhahaha94 2012-11-11 kl. 19:32.
Citera
2012-11-13, 16:23
Medlem
sebnies avatar
muhahaha94: Själva facebooklösenordet är inte dataintrång att logga. Däremot om IT-killarna skulle ANVÄNDA det uppsnappade lösenordet för att logga in på din facebook, då skulle IT-killarna begå dataintrång, eftersom facebook är ett system som IT-killarna inte äger/har rätt att använda på något sätt.
Däremot att via loggprogramvara se vad du skriver/läser på facebook är inte dataintrång, eftersom uppgifterna snappas upp innan informationen lämnat skolans utrustning.

Det kan vara förberedelse till dataintrång om man använder programvara avsedd för att snappa upp lösenord, om det kan bevisas att syftet är sådant.

I skolans fall är ju mer syftet med "spionprogram" att kontrollera att eleverna använder datorn i enlighet med avtalen och exempelvis kunna i efterhand kontrollera att man inte fuskat under tiden en skrivning (prov) som gjorts på dator. Därmed ej dataintrång.

PUL är en annan sak men den gör som sagt ingen skillnad om man loggar i nätverket eller om man loggar mha spionprogramvara.
Citera
2012-11-14, 19:36
Medlem
Citat:
muhahaha94: Själva facebooklösenordet är inte dataintrång att logga. Däremot om IT-killarna skulle ANVÄNDA det uppsnappade lösenordet för att logga in på din facebook, då skulle IT-killarna begå dataintrång, eftersom facebook är ett system som IT-killarna inte äger/har rätt att använda på något sätt.
Däremot att via loggprogramvara se vad du skriver/läser på facebook är inte dataintrång, eftersom uppgifterna snappas upp innan informationen lämnat skolans utrustning.

Det kan vara förberedelse till dataintrång om man använder programvara avsedd för att snappa upp lösenord, om det kan bevisas att syftet är sådant.

I skolans fall är ju mer syftet med "spionprogram" att kontrollera att eleverna använder datorn i enlighet med avtalen och exempelvis kunna i efterhand kontrollera att man inte fuskat under tiden en skrivning (prov) som gjorts på dator. Därmed ej dataintrång.

PUL är en annan sak men den gör som sagt ingen skillnad om man loggar i nätverket eller om man loggar mha spionprogramvara.

Ska nog ta och fråga min juridik lärare om det där med spionprogram och vad som gäller. Börjar själv bli lite fundersam.

Openvpn löser nog problemet med nätverksloggningen tror jag.
Citera
2013-01-22, 09:23
Medlem
Vet att min egen skola läser våra mejl. Alla elever använder dig sig av skolans google apps-funktioner. Har hänt en gång att jag tog över en väns dator och spammade en annan vän, och ett par veckor senare var det en lärare som kom och varnade min vän att om han bryter mot reglerna igen så blir han avstängt från google apps eller nånting.. Ingen av oss 3 har yppat ett ord om det, därför tror vi att skolan "spionerar" på oss. Det där var lite skumt.

Har aldrig själv lyckats hitta en torrent med fungerande diskavbildning av snow leopard-installationsdisken... söker lite då och då men inget verkar fungerare. Prövade lion o mountain lion fast min macbook är för långsam, du'h. Så partionen som var förinstallerat är fortfarande kvar Som tur är ligger alla mina filer säkra i en truecrypt-container ifall de skulle få för sig att jag laddar ned olagligt... Har filevault aktiverat osså ;D

Hoppas bara att dessa datorer inte har en spyware installerat eller ett hemligt konto... Ska försöka ta reda på det osså.
Citera
2013-01-22, 15:56
Medlem
droles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jungelsucks
Vet att min egen skola läser våra mejl. Alla elever använder dig sig av skolans google apps-funktioner. Har hänt en gång att jag tog över en väns dator och spammade en annan vän, och ett par veckor senare var det en lärare som kom och varnade min vän att om han bryter mot reglerna igen så blir han avstängt från google apps eller nånting.. Ingen av oss 3 har yppat ett ord om det, därför tror vi att skolan "spionerar" på oss. Det där var lite skumt.

Har aldrig själv lyckats hitta en torrent med fungerande diskavbildning av snow leopard-installationsdisken... söker lite då och då men inget verkar fungerare. Prövade lion o mountain lion fast min macbook är för långsam, du'h. Så partionen som var förinstallerat är fortfarande kvar Som tur är ligger alla mina filer säkra i en truecrypt-container ifall de skulle få för sig att jag laddar ned olagligt... Har filevault aktiverat osså ;D

Hoppas bara att dessa datorer inte har en spyware installerat eller ett hemligt konto... Ska försöka ta reda på det osså.
Har du körbar skadlig kod på datorn hjälper kryptering föga.
Citera
2013-01-23, 11:21
Medlem
h.incs avatar
Grundkonfiguration hit och dit.

Installera program har jag förstått det som att du får göra. Kör Vmware Fusion, Parallels eller liknande. Lås ner den virtuella maskinens .vmx (eller motsvarande) i en truecrypt partition eller ha den på ett snabbt USB-minne.

Gör dem då en kontroll av din dator så har du en TrueCrypt partition på några gigabyte som du råkade "göra av misstag och inte vet hur du får bort" eller ett USB-minne som du inte lämnar med vid kontrollen av din dator. Allt dem ser på din dator är då ett program som kan köra virtuella maskiner, men dem kan inte bevisa att du faktiskt gör det.

Allt "fuffens" gör du via din virtuella maskin på en lina med t.ex. Anonines VPN tjänst.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in