2012-10-27, 14:59
Medlem
Det är så att jag nu i vår/sommar tar en filosofiexamen huvudämne sociologi och har börjat få funderingar på att ta en Masterexamen i Sociologi då detta ämne på senare tid börjat inressera mig mer och mer

Jag undrar då lite kring denna typ av program och om detta ämne, någon som går och kan berätta lite mer hur det är? och vad denne tänkt att gör efter examen, doktorera eller annat jobb?

Mitt eget syfte är då att till en början doktorera och forska på området och ev. fortsätta upp och göra akademisk karriär. Jag undrar då om detta är något att satsa på?
Citera
2012-10-27, 15:50
Medlem
bombaccis avatar
Det är enbart du själv som kan avgöra om det är "värt att satsa på".

I mitt tyckte så skulle jag säga nej. Lång utbildning, dålig lön som en säljare eller hantverkare kan tjäna ihop utan massor med studieskulder. I stort sett alla jobb som finns som du kan tänkas söka, där behövs inte de där extra åren i högskolan för att få/klara av, förutom just högskolelärare ( men finns även lärare där med en magisterutbildning).

Masterutbildning är iofs bara "ett-två" års utbildning i onödan ifrån en fil kand, så inte lika skadligt som en hel doktorandutbildning är, men i grunden en väldigt onödig utbildning. Ska du ut i yrkeslivet så kommer du i alla fall få söka jobb som "behandlingsassistent" m.m. Så svårt att se någon egentlig anledning till att dra på sig några års skulder extra ( om du som sagt inte har som mål att jobba som trött lärare på högskolan).
Citera
2012-10-27, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johan1234567
Det är så att jag nu i vår/sommar tar en filosofiexamen huvudämne sociologi och har börjat få funderingar på att ta en Masterexamen i Sociologi då detta ämne på senare tid börjat inressera mig mer och mer

Jag undrar då lite kring denna typ av program och om detta ämne, någon som går och kan berätta lite mer hur det är? och vad denne tänkt att gör efter examen, doktorera eller annat jobb?

Mitt eget syfte är då att till en början doktorera och forska på området och ev. fortsätta upp och göra akademisk karriär. Jag undrar då om detta är något att satsa på?

Du som studerat sociologi. Vad har du kommit fram gällande könsrollerna i Sverige de senaste 100 åren. Vilka är de största förändringarna? Om du nu är tjej eller kille, bortse från detta och berätta från ett objektivt perspektiv precis som du lärt dig i skolan. Inga undantag bara för att det är Flashback!
Citera
2012-11-20, 14:36
Medlem
Gtars avatar
jag tog ut master - sociologi och kan säga att det skiljer sig fr grund
det är på en hel annan nivå och du märker ganska snabbt att allt du har lärt dig under grundkurserna bara var en grund master är nyttigt och du kommer att utvecklas enormt
jag rekomenderar det. undrar du nåt så är det bara pm a
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in