2012-11-05, 12:18
Citat:
Blir köttet verkligen mört på den korta tid som det tar för grädden att tjockna? Jag kör en variant på den här rätten men den första timmen så låter jag köttet bräsera för att först de sista 5 minuterna gå in med lite grädde.
Ursprungligen postat av gitterinte
Världens godaste lövbiffsgryta är också världens enklaste. Har för mig att jag såg den lagas på TV för en sisådär 15 år sedan.
500 g lövbiff, strimlad
2 mellanstor gul lök, skivad
3 msk senap (har för mig att orginalreceptet var på Dijonsenap, men jag använder oftast en sötare senap)
1-1,5 dl grädde (beroende på hur rinnig du vill ha såsen)
salt
peppar
Bryn köttet och löken i panna, salta och peppra. I med senapen och blanda väl. Häll sedan i grädden och låt sjuda tills det tjocknar.
Servera med kokt potatis eller ris.
Så himmelskt gott, men ganska mastigt. Tar grytan blir färdig medan potatisen eller riset kokar, så snabbt går det också!
500 g lövbiff, strimlad
2 mellanstor gul lök, skivad
3 msk senap (har för mig att orginalreceptet var på Dijonsenap, men jag använder oftast en sötare senap)
1-1,5 dl grädde (beroende på hur rinnig du vill ha såsen)
salt
peppar
Bryn köttet och löken i panna, salta och peppra. I med senapen och blanda väl. Häll sedan i grädden och låt sjuda tills det tjocknar.
Servera med kokt potatis eller ris.
Så himmelskt gott, men ganska mastigt. Tar grytan blir färdig medan potatisen eller riset kokar, så snabbt går det också!
Min variant innehåller inte lök utan mängder med finhackad vitlök. Jag brukar dessutom pudra köttet med vetemjöl innan jag fräser på det.
Så här gör jag exakt:
Jag strimlar köttet. Därefter lägger jag det i en plastpåse tillsammans med lite nymalen svartpeppar och salt. Det får ligga där någon timme.
Sedan slänger jag i lite vetemjöl i påsen och gnuggar igenom alltsammans. Jag fräser därpå köttet i belagd panna i neutral olja samtidigt som jag lägger på hälften av den finhackade vitlöken utan att den når själva bottnen på pannan. Jag adderar lite neutral senap och rör om (jag använder den tyska taffelsenapen). Sedan skvätter jag i vatten så att det precis täcker köttet och låter det bräsera i en dryg timme. Under hela proceduren så tillsätter jag vatten så att nivån är konstant.
När det återstår kanske 10 minuter så lägger jag i resten av vitlöken, rör om och låter det puttra i kanske 5 minuter. Sedan skvätter jag i grädden och låter det gå i ytterligare 5 minuter.
Jag lägger upp köttet och toppar med färsk persilja. Som tillbehör funkar det med ris, kokt potatis och t o m pasta.
~Paul~