2012-10-26, 18:09
Medlem
Tom.Bombadills avatar
Jag har aldrig haft brainzaps, inte tänkt på det iaf men jag när jag läste texten var det vad jag tänkte på.
Citera
2012-10-26, 18:23
Medlem
muskelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suput
En gång när jag använde tjack under en helg började mitt ena ögonlock smårycka i 10-20 sekunder några gånger om dagen. Fast det syntes bara när man tittade noga i spegeln. Sen slutade det.

Fast "ryck i huvvä" låter inte lika roligt.

Hade sådana ryck i högra ögonlocket i mina övre tonår, men inte i samband med droger. När jag besökte läkaren påstod han att det var migrän.
Dock så hade jag dessa ryckning rätt ofta under en dag.
Citera
2012-10-26, 18:44
Medlem
Krim1s avatar
TS, detta är inget ovanligt. Brukar väl kallas "brainzaps" i folkmun här på forumet.
Jag inklusive många andra som använt centralstimulanter har upplevt detta.
Det är inget att oroa sig över och brukar gå över på några dagar.

Skulle det fortfarande sitta i efter 2-3 veckor skulle jag nog dra till en läkare och rådgöra.
Citera
2012-10-26, 18:50
Medlem
TheSpacePopes avatar
Fick det efter att ha kört 1g MDMA på några dagar. Det var riktigt irriterande och ett tag var jag lite nervös att det skulle vara permanent. Som tur var så blev det bättre efter några dagar och efter ungefär en vecka så var jag normal igen.

Brainzapps känns som en ganska bra beskrivning på det ser jag och verkar vara vanligare än jag trodde. Undvik att äta MDMA i för stora mängder i framtiden. Bortsett från att det inte är bra av olika skäl så får man ändå inte bra effekt av det när man brukar det på det sättet.

Ett par stycken räcker ganska bra för en kväll tycker åtminstone jag och då slipper man oftast sånt här.

Hoppas det går bra för dig .
Senast redigerad av TheSpacePope 2012-10-26 kl. 18:54.
Citera
2012-10-26, 18:53
Medlem
rockports avatar
Låter sin "brainzapps" som redan nämnts.. Testa att förflytta ögonen snabbt från ena sidan till den andra, alltså titta så mycket du kan åt tex. höger för att sedan byta snabbt till vänster sida. Utan att röra huvudet... Smäller det till då?
Citera
2012-10-26, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EasyBeef
Det låter som mycket exakt och precis bedömning av läget. De säger säkert samma hos sjukvården om du hör av dig dit.
De säger nog "Asså, det är typ bara lika ryck i hjärnan, det är nog inte så farligt. Hjärnan är ju känd för att rycka lite hit och dit."
Hahaha

- "Äh vafan det är bara lite tjackryck. Rök en joint och lägg dig i soffan."
Citera
2012-10-26, 19:21
Medlem
Skohornets avatar
Har haft så sen i somras, inte läst nåt om brainzaps men låter rätt på namnet i alla fall. Inte orkat kolla upp det, tycker det är halvskönt ibland haha.

EDIT: Sen i somras var en överdrift, 2 veckor kanske, min tidsuppfattning är lite off. Obviously.
Senast redigerad av Skohornet 2012-10-26 kl. 19:23.
Citera
2012-10-26, 19:47
Medlem
Tjena!

Jag har råkat ut för liknande när jag tog 5 piller en kväll. En förjävlig avtändning där jag knappt kunde röra mig fick jag som följd av detta.

Dessutom fick jag dessa såkallade brainzapps. Det kan sitta kvar upp till en vecka. du kan även känna dig trött och må dåligt när du sitter still i en vecka framöver. det fick jag.

Det var även läskigt att jag inte kunde se på framtiden och känna att "fan va gott", kände tomhet i hel vecka. det var förjävligt.

ta inte mer än 1-2 piller på en kväll. det är onödigt.
Citera
2012-10-26, 20:11
Medlem
Det du har råkat ut för är serotoninbrist. "Brainzaps" är små epeleptiska anfall som man kan få när man äter mkt mdma på kort tid, har själv råkat ut för det för en massa år sen.

Det bästa du kan göra är att äta 5-htp eller tryptofan-rik mat. Exempel är blomkål, broccoli och morötter har jag för mig, även mjölk? Det är några år sen som sagt så jag kommer inte ihåg allt i detalj. Kommer du åt 5htp-tabletter är det såklart enklast och snabbast (högst koncentration).

Ett sätt att slippa brainzaps kan vara att ta en (endast en) SSRI tablett när du är på väg ner, eftersom ssri är en serotoninupptagshämmare så hindrar du allt serotonin som du frigjort med MDMA att spolas ut ur hjärnan direkt, d v s i normalt tempo.

Precis som gethud skriver ovan så känner man sig ofta väldigt deppig och hängig, samt att man blir väldigt gråtmild, jag lipade åt naturdokumentärer och allting. Efter den händelsen har jag varit väldigt mycket mer försiktig med MDMA, t ex ska man aldrig ta det tätare än ett par veckor mellan gångerna, och inte dosera högre än vad som är en normal nybörjardos. Så fort man behöver öka mängden så är risken stor för att få brainzaps igen.

Möjligen kan det hjälpa med ssri även nu, men det har jag inte läst om någonstans utan enbart funderat ut själv. Hoppas det går över snart, det är en riktigt otäck åkomma.
Senast redigerad av skerken 2012-10-26 kl. 20:14.
Citera
2012-10-26, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rockport
Låter sin "brainzapps" som redan nämnts.. Testa att förflytta ögonen snabbt från ena sidan till den andra, alltså titta så mycket du kan åt tex. höger för att sedan byta snabbt till vänster sida. Utan att röra huvudet... Smäller det till då?

Ja det gör det extra mycket när jag gör så!
Citera
2012-10-27, 14:03
Medlem
rockports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iamwater
Ja det gör det extra mycket när jag gör så!

din hjärna är inte i balans. Detta kommer gå över om 1-5 dagar. Detta kommer från wiki;

Symptoms described as "brain zaps", "brain shocks", "brain shivers", "head shocks", or "cranial zings" are withdrawal symptoms experienced during discontinuation (or reduction of dose) of antidepressant drugs.[3][4] These result from a global downregulation of 5-HT in response to increased levels of serotonin in the synaptic cleft, but the specific mechanism through which this creates symptoms remains to be elucidated.[citation needed] Common responses to dose reduction or cessation include dizziness, electric shock-like sensations, sweating, nausea, insomnia, tremor, confusion, nightmares, and vertigo.[3][4] The MedDRA "preferred term" for coding these types of symptoms in adverse drug reaction reports (for use in pharmacovigilance databases such as under the Yellow Card Scheme) is paraesthesia.[5][6]

In a 1997 survey in north-east England, a "sizable minority" of medical professionals were not confidently aware of the existence of antidepressant withdrawal symptoms.[7] A 2005 review of adverse event reporting showed that descriptions of "electric shocks" from patients on paroxetine had been reported more frequently than some other symptoms.[5]
Citera
2012-10-27, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muskeln
Hade sådana ryck i högra ögonlocket i mina övre tonår, men inte i samband med droger. När jag besökte läkaren påstod han att det var migrän.
Dock så hade jag dessa ryckning rätt ofta under en dag.

Låter inte direkt som migrän, men aja, sjukt drygt är det. Speciellt när det startade mitt i en konversation för det kändes som att det syntes otroligt mycket även fast det inte gjorde det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in