2012-10-28, 00:19
Citat:
Ursprungligen postat av antimail
Hej Ghostdancer mycket intressant inlägg. Har själv känt mig lättad när jag har bestämt mig för att inte kolla så mycket på folk när jag är ute. Men då har jag inte haft "3 sekunders regeln" utan mest stirrat ner i marken och gått fort. Men även jag ska testa 3 sekunders noteringen.
Det stämmer att ju mer jag grubblar över en viss person så ökar min ångest.
Lider själv av paranoia/vanföreställningssyndrom men har även PTSD så jag har svårt att hålla isär vad som är vad. Känner mig ofta jagad och utvald bland andra människor.
Medicinerar idag med antipsykotika så jag har fått bort en del av min noja men jag har ändå en massa kvar som kan vara PTSD. Ska försöka använda mig av det du skrev som 2.
Det stämmer att ju mer jag grubblar över en viss person så ökar min ångest.
Lider själv av paranoia/vanföreställningssyndrom men har även PTSD så jag har svårt att hålla isär vad som är vad. Känner mig ofta jagad och utvald bland andra människor.
Medicinerar idag med antipsykotika så jag har fått bort en del av min noja men jag har ändå en massa kvar som kan vara PTSD. Ska försöka använda mig av det du skrev som 2.
Om man ska sammanfatta vad som är mest verkningsfullt på lång sikt, så är det följande:
Du ska agera som en person som inte var paranoid skulle ha agerat. Även om du tänker paranoida tankar och känner dig rädd, ska du bete dig precis som vanligt. Du ska med andra ord inte på något sätt försöka undvika obehag eller skydda dig mot rädslan. Genom att inte stoppa rädslan får du en möjlighet att vänja dig vid den och även en chans att upptäcka att du inte behövde skydda dig eller fly. Rädsla är inte farligt och därför behöver du inte undvika den. Men om du skyddar dig så håller du rädslan vid liv till nästa gång.
Du kommer dock inledningsvis uppleva mer obehag än normalt, eftersom du inte stoppar rädslan, men du kommer också upptäcka att den kan försvinna ganska snabbt av sig självt.
Jag rekommenderar dig dock att få KBT-terapi av en psykolog, vid sidan av antipsykotikan om dessa problem sänker din livskvalitet.