2012-10-26, 14:03
Medlem
andfrekas avatar
Hej (hoppas ämnet ligger på rätt plats)

Frågar i egenskap av hyresgäst (företag)

Vi hyr idag två stycken våningsplan av en stor fastighetsvärd i Stockholm. I samband med att vi fick tillgång till det andra våningsplanet för några år sedan gjordes en del modifieringar (i samråd med värden) av planet.
Nu skulle jag behöva ritningar (redigerbara .dwg) av det planet till en annan leverantör som dragit nät på det planet.
Värden säger att inga ritningar finns (förutom lite äldre .pdf-filer) och att de inte tänker ta fram några.

Frågan således. Har fastighetsvärden någon form av skyldighet här eller är det bara för mig att bita i det sura äpplet och beställa/betala för nya ritningar? (Jag tycker att det borde ligga i deras intresse att ha ritningar på sin byggnad)

mvh

A
Citera
2012-10-26, 14:24
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andfreka
Frågan således. Har fastighetsvärden någon form av skyldighet här

Nej.

Citat:
eller är det bara för mig att bita i det sura äpplet och beställa/betala för nya ritningar? (

Ja.

Citat:
(Jag tycker att det borde ligga i deras intresse att ha ritningar på sin byggnad)

Förvisso, men sålänge man inte ser ett mervärde i det så finns ju inget incitament till att ta fram det.
Citera
2012-10-26, 14:45
Medlem
andfrekas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Förvisso, men sålänge man inte ser ett mervärde i det så finns ju inget incitament till att ta fram det.

Tack för klara svar. Jag har dålig(obviously) koll på fastighetsbranschen men kommer det inte förr eller senare komma till läget när de behöver ha ritningar oavsett. Förutsatt att det inte ska rivas då.
Citera
2012-10-26, 15:49
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Tack för klara svar. Jag har dålig(obviously) koll på fastighetsbranschen men kommer det inte förr eller senare komma till läget när de behöver ha ritningar oavsett. Förutsatt att det inte ska rivas då.

Men, det är ju ganska vanligt att bara lämna papperskopior/scannade till entreprenörer, som regel så ritar man ju bara in installationerna på ett nytt lager med scanningen som bakgrund?

Nät verkar ju inte firekt kräva att hela ritningen skall kunna redigeras?
Citera
2012-10-26, 17:20
Medlem
andfrekas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Men, det är ju ganska vanligt att bara lämna papperskopior/scannade till entreprenörer, som regel så ritar man ju bara in installationerna på ett nytt lager med scanningen som bakgrund?

Nät verkar ju inte firekt kräva att hela ritningen skall kunna redigeras?

Så kan det säkert vara. Problemet är att det är gamla ritningar som inte stämmer med verkligheten längre. Nåja, jag har tagit in offert för att få fram nya ritningar.

Om det är så det funkar får jag köpa det, men när jag fick det på mitt bord kunde varken jag eller nätleverantören tro att det skulle vara problem att få fram korrekta ritningar.

Tack för klargörande

/A
Citera
2012-10-26, 18:11
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Så kan det säkert vara. Problemet är att det är gamla ritningar som inte stämmer med verkligheten längre. Nåja, jag har tagit in offert för att få fram nya ritningar.

Om det är så det funkar får jag köpa det, men när jag fick det på mitt bord kunde varken jag eller nätleverantören tro att det skulle vara problem att få fram korrekta ritningar.

Tack för klargörande

/A

Det skulle inte förvåna mig om entreprenören för ombyggnaden ville ha betalt för att tillhandahålla ritningsmaterial till kunden, och kunden helt enkelt sade "tack men nej tack, för det trodde vi ingick".
Citera
2012-10-31, 01:27
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Hej (hoppas ämnet ligger på rätt plats)

Frågar i egenskap av hyresgäst (företag)

Vi hyr idag två stycken våningsplan av en stor fastighetsvärd i Stockholm. I samband med att vi fick tillgång till det andra våningsplanet för några år sedan gjordes en del modifieringar (i samråd med värden) av planet.
Nu skulle jag behöva ritningar (redigerbara .dwg) av det planet till en annan leverantör som dragit nät på det planet.
Värden säger att inga ritningar finns (förutom lite äldre .pdf-filer) och att de inte tänker ta fram några.

Frågan således. Har fastighetsvärden någon form av skyldighet här eller är det bara för mig att bita i det sura äpplet och beställa/betala för nya ritningar? (Jag tycker att det borde ligga i deras intresse att ha ritningar på sin byggnad)

mvh

A

Du kan ju alltid begära kopior av de ritningar som finns hos kommunen. Åtminstone de senaste ritningarna som bifogats bygglovsansökningar bör vara ganska aktuella eftersom de flesta större ombyggnader är bygglovspliktiga.

Dessa ritningar kan man då scanna av och vektorisera till .dwg om man så vill.
Citera
2012-11-01, 00:50
Medlem
sue-ellens avatar
Det du söker är relationshandlingar. Hör efter med kommunen om det finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in