• 1
  • 2
2012-10-26, 15:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Densistafilosofen
Såsom jag förstår dig så menar du att verkligheten är i åskådarens ögon

Absolut inte i new-age versionen av detta. Däremot kan man jonglera en del med VEM/VAD en sån åskadare kan tänkas vara och komme med en del intressanta spekulationer.

Men för att undvika en alltför stark centrering på denna möjlighet tror jag att fokus på det observerbara kosmos interagerande dynamik ger en relativistisk 'verklighet' som 'dugar' alla gånger.

På vardags-språk: Saker händer och dessa händelser är 'verkligheten' i kosmos. Vad som möjligen finns 'utanför' den observerbara kosmiska verkligheten är det en zillion olika, motstridande, spekulativa åsikter om.
Citera
2012-10-28, 10:25
Medlem
Davels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Densistafilosofen
Haha, ja, jag anser mig smart, men men låt det inte gå över styr här nu,

Om du säger att all kunskap är värdefull, då är den kunskapen om hur man dödar människor också värdefull, då menar du att den kunskap Hitler besatt var också värdefull.

Vad säger du nu min gulliga vän

Kunskapen om hur man dödar människor är väl värdefull på så sätt att man då vet hur man INTE dödar människor. Personligen så anser jag att det inte finns någon kunskap som inte är värdefull. Självklart kan den vara mer eller mindre värdefull.

OT: Om nu Hitler besatt någon speciell kunskap är jag inte rätt man att svara på. Det han gjorde var fruktansvärt. Men någonstans fick han ändå en nation på fötter igen. Men vi lämnar det där
Citera
2012-10-28, 20:30
Medlem
Jonblunds avatar
All kunskap är värdefull. Historien visar med tydlighet hur meningslöst det är att försöka gradera kunskapsvärde.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in