Flashback bygger pepparkakshus!
2012-10-25, 23:43
Medlem
Landsfaderns avatar
Alla pratar ju idag om vilket litet land Sverige är. Ett tänk som jag är en stor motståndare till då jag inte gillar att man ser sig själv som liten och försvarslös. En fundering som då dök upp i och med detta, finns det något sätt som Sverige på allvar skulle kunna göra för att bli ett land med högre inflytande i världen?

Att bli någon ny stormakt i stil med USA kommer det ju inte vara frågan om direkt, men att göra Sverige till en viktigare punkt för omvärlden. Hur åstadkommer vi det?
Citera
2012-10-25, 23:54
Bannlyst
Avskaffa måååååååååånga av våra korkade ideer och ändrar vår politik och landet öht!!! :P
Citera
2012-10-26, 00:01
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Vi kan börja utveckla flygfarkoster baserade på antigravitation enligt Bob Lazars metoder med ununpentium som drivkälla.

Det kommer att kosta åtskilliga miljarder, men eftersom utveckling och forskning rörande kärnkraft är förbjuden i Sverige ser jag en stor potential här. Det man sparar in på gungorna tar man igen på karusellerna, om du fattar vad jag menar.

Tänk dig att ta patent på metoden när den väl är färdig och sedan producera och exportera flygfarkoster i ett statligt bolag. Hela världen kommer att stå i kö för att få del av teknologin, och miljöförstöring och oljeberoende blir ett minne blott. Det skulle verkligen sätta Sverige på kartan för all framtid!

Det är bara ett förslag och jag är säker på att det finns flera lösningar vi kan titta på. Ett litet och exportberoende land som Sverige måste utnyttja alla möjligheter att få fram nya produkter.
Citera
2012-10-26, 02:05
Medlem
Flightmodes avatar
Kul att detta tas upp.

Det finns flertalet viktiga aspekter som avgör inflytandet som ett land har i sin helhet. Jag skulle påstå att de viktigaste är det ekonomiska, kulturella och politiska inflytandet.

Rent ekonomiskt är vi ju inte direkt långt ner på listan, dock långt ifrån högt upp. För att få ett riktigt ekonomiskt inflytande krävs väldigt mycket mer pengar det vi har idag; någonting jag tror kan göras direkt möjligt genom en Svensk - Norsk union.

Rent kulturellt är vi dock faktiskt redan mer inflytelserika än vad man kanske tror. Jag har stött på asiater som kan varenda jävla abba sång och mina kusiner i mexiko älskar sverige för all bra house vi kommer med. Svensk midsommar och snaps är väl kanske inte direkt välkänt men man stöter ändå på det här och där tycker jag.

Politiskt är jag ärligt talat inte det minsta insatt men jag känner någonstans att våra politiker är för "mesiga". För det är ju den mentala inställning vi svenskar besitter; "mesigheten", att allt ska vara neutralt mittemellan och lagom.

"Ska man lyckas är det då inte i sverige".

Detta är dock grundat på egen uppfattning och jag har inga statistiska belägg för mitt uttalande. Hoppas jag dragit min strå till stacket i diskussionen.
Citera
2012-10-26, 08:33
Medlem
Fast är det så mycket att sträva efter? Känns bara som om det kommer att bli ytterligare pålagor på befolkningen för att nå dit. Hur mycket orkar folk och vi är ju snart ändå bara runt 10 miljoner, alltför lite i ett internationellt perspektiv.
Citera
2012-10-26, 15:15
Medlem
room23s avatar
Ett område som har satt Sverige på kartan tidigare är ju forskning, och det är väl det som jag tror har störst chans att blomstra igen. Utan att vara totalt insatt i forskningsvärlden (om än universitetsstuderande i många år) så verkar det nuvarande systemet vara i behov av viss optimering. Sverige har ju tung industri/vapen som huvudexport men, just forskning är alltid någonting som jag tror kommer till gagn för oss alla.

Infrastrukturen finns ju redan där, och det handlar väl mest om hur systemet är uppbyggt och hur man fördelar forskningsmedel.
Citera
2012-10-26, 15:23
Medlem
Nortexiuss avatar
Jag förstår inte varför vi ska ha inflytande i världen. Vad är det exakt TS vill använda detta "inflytande" till? Varför inte sköta sitt och sluta tänka på hur man ska styra över andra?
Citera
2012-10-26, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nortexius
Jag förstår inte varför vi ska ha inflytande i världen. Vad är det exakt TS vill använda detta "inflytande" till? Varför inte sköta sitt och sluta tänka på hur man ska styra över andra?

Förstår faktiskt inte heller vitsen med det. Ser man ju bara på hur det blivit idag med alla skattepålagor som används för att Sverige ska sprida något obskyrt budskap till resten av omvärlden och som aldrig kommer att funka där.
Citera
2012-10-26, 19:38
Medlem
Christopher.s avatar
Genom att bli ett skatteparadis borde man i teorin kunna få landet att blomstra.
Citera
2012-10-26, 19:51
Medlem
Carlos88s avatar
Basically: nej, det är omöjligt.

Anledningen är för att: även om vi har massa briljanta och kända personer från vårt land i historien trots vår storlek så har vi också en kultur som gör att vi aldrig kommer ha en riktigt kapitalistisk politik här. Det i sin tur innebär att vi aldrig kommer få riktigt stark ekonomi. Och för att bli inflytelserik trots sin storlek måste man ha starkt ekonomiskt inflytande, vilket vi inte har.

Det är därför det är fullständigt meningslöst att vi spenderar tid på diverse globala mijöinsatser då absolut ingen håller ögonen på oss. Vi kan lika gärna göra det så bekvämt för oss som tekniken tillåter då utlandet ändå inte bryr sig.

Såg ett extremt vidrigt inslag igår.. trot det var Plus... där man mer eller mindre hade propaganda för "pro-miljö" slash "anti-kompumtion". Inte nog med att de gör att folk lever obekvämt fullkomligt i onödan. Så kallad "anti-kompumption" kan allvarligt skada ekonomin! Funderar på att skapa en topic om detta i medier/journalistik om det inte redan finns en.
Citera
2012-10-26, 23:56
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nortexius

Svenska folket tronar på minnen från fornstora dagar, och det skulle smaka fågel med lite förverkligat storhetsvansinne ute i stugorna. Vi har visserligen Nobelpriset och alla fräscha nakenmodeller som blir porrstjärnor i Hollywood - men det behövs mer !

Alla stora länder har haft kolonier i tredje världen. Alla utom lilla Sverige - så nu får vi fanimej skärpa oss.
Citera
2012-10-27, 00:09
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Landsfadern
Alla pratar ju idag om vilket litet land Sverige är. Ett tänk som jag är en stor motståndare till då jag inte gillar att man ser sig själv som liten och försvarslös. En fundering som då dök upp i och med detta, finns det något sätt som Sverige på allvar skulle kunna göra för att bli ett land med högre inflytande i världen?

Att bli någon ny stormakt i stil med USA kommer det ju inte vara frågan om direkt, men att göra Sverige till en viktigare punkt för omvärlden. Hur åstadkommer vi det?

Visst kan vi bli det med:

Starkare ekonomi
Ytterligare förbättrad konkurrenskraft
Högre födelsetal
Ökad invandring, inte minst arbetskraftsinvandring
Forskning i världsklass
En utrikespolitik som vågar utmana när det är befogat t.ex. vad gäller Israel och Iran.
Men fortsatt utrikespolitiskt sammarbete och dialog med andra EU-länder
Ökade militärutgifter. Framförallt en förmåga att försvara Mälardalen inklusive Stockholm, Gotland och vår marinbas i Karlskrona. När detta är gjort så behöver vi minst 100 JAS/EF samt flottgrupper, inklusive minst 12 ultramoderna U-båtar som kan vedergälla eventuella hot och väpnade attacker. Dessutom behöver minst 30 helikopterburna militärer, i ständig beredskap, för att bemöta tungt beväpnade terrorister.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in