Kul att detta tas upp.
Det finns flertalet viktiga aspekter som avgör inflytandet som ett land har i sin helhet. Jag skulle påstå att de viktigaste är det
ekonomiska, kulturella och
politiska inflytandet.
Rent ekonomiskt är vi ju inte direkt långt ner på listan, dock långt ifrån högt upp. För att få ett riktigt ekonomiskt inflytande krävs väldigt mycket mer pengar det vi har idag; någonting jag tror kan göras direkt möjligt genom en
Svensk - Norsk union.
Rent kulturellt är vi dock faktiskt redan mer inflytelserika än vad man kanske tror. Jag har stött på asiater som kan varenda jävla abba sång och mina kusiner i mexiko älskar sverige för all bra house vi kommer med. Svensk midsommar och snaps är väl kanske inte direkt välkänt men man stöter ändå på det här och där tycker jag.
Politiskt är jag ärligt talat inte det minsta insatt men jag känner någonstans att våra politiker är för "mesiga". För det är ju den mentala inställning vi svenskar besitter; "mesigheten", att allt ska vara
neutralt mittemellan och lagom.
"Ska man lyckas är det då inte i sverige".
Detta är dock grundat på egen uppfattning och jag har inga statistiska belägg för mitt uttalande. Hoppas jag dragit min strå till stacket i diskussionen.