2012-10-25, 23:24
Medlem
Tjena, jag bor i en lägenhet med betongtak (vån 2/2). Nu är det så att jag har ett ganska stort utrymme för en boxningssäck i ett rum.
Säcken är 130cm och väger ca 40kg (kan minska ifall det behövs).

Frågan är går det och hur isåfall ska jag montera den? Kan man borra ett hål med en plugg och en takkrok, kommer det att hålla? har en fjäder till säcken: http://www.sportgymbutiken.se/sv/artiklar/fjader-till-sandsack.html

Eller ska jag installera en sådanhär:
http://www.sportgymbutiken.se/sv/artiklar/takkrok-kullagrad.html
Isåfall ska man borra två passande hål och pluggar till takkroken då?
Citera
2012-10-25, 23:49
Medlem
DaCriLLs avatar
de där kan du glömma, speciellt i betong hus. låter som att du sparkar i väggarna.
Citera
2012-10-26, 00:09
Medlem
Frågan är vad det är för hårdhet på betongen i taket och hur stora ("tjocka") skruvar du kan använda till takkroken. Annars får du fästa upp takkroken i en större metallplatta, som du sen kan fästa upp med fler och eller större skruvar.
Frågan är vad som håller bäst, expanderskruv eller betongskruv. Plugg tror jag inte på då det rör sig om rätt stora laster. Jag skulle rekommendera dig att åka till närmsta Hilti-butik och fråga där. De säljer även till privatpersoner
Sen ska du nog kolla om ditt tak är putsat, spacklat eller bara målat. Är det putsat finns en risk att putsen kan släppa och hela innertaket kan ramla ner, med tanke på vad du hänger upp.
Citera
2012-10-26, 00:42
Medlem
Hmm, låter som en risk det där isåfall. Får helt enkelt ha säcken utomhus hos föräldrarna.
Citera
2012-10-26, 16:07
Medlem
Aktieklipparns avatar
Jag satte upp 2st säckar i en källarlokal (lite osäker på vilket matrial taket va) betong med puts?
Hade fått låna en stor Hiltimaskin som gick upp till midjan på mig
2 slag så va hela långa borret inne i taket, och hela jag vit, kom tom lite trä, så jag kommer
ihåg att jag blev liye rädd att jag va inne på grannens parkett, men det va nog långt kvar

Skruven va 20mm och jag hade en stor plug till den, men efter ett tag såg det lite osäkert ut.

Hade tidigare en säck i en lägenhet (3:e vån) och grannen under sa till en kompis: kan du inte
fråga han där uppe om han måste piska matterna varje dag

Köpte senare 2st kraftiga konsoller till säckarna, och fick spackla igen hålet och lite
småsprickor runt om. Konsollerna koster ju endel, iaf om man köper dom på BudoNord som jag.
Senast redigerad av Aktieklipparn 2012-10-26 kl. 16:12.
Citera
2012-10-26, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Jag satte upp 2st säckar i en källarlokal (lite osäker på vilket matrial taket va) betong med puts?
Hade fått låna en stor Hiltimaskin som gick upp till midjan på mig
2 slag så va hela långa borret inne i taket, och hela jag vit, kom tom lite trä, så jag kommer
ihåg att jag blev liye rädd att jag va inne på grannens parkett, men det va nog långt kvar

Skruven va 20mm och jag hade en stor plug till den, men efter ett tag såg det lite osäkert ut.

Hade tidigare en säck i en lägenhet (3:e vån) och grannen under sa till en kompis: kan du inte
fråga han där uppe om han måste piska matterna varje dag

Köpte senare 2st kraftiga konsoller till säckarna, och fick spackla igen hålet och lite
småsprickor runt om. Konsollerna koster ju endel, iaf om man köper dom på BudoNord som jag.

Hur är ljudet från säcken? Är nog ganska säker på att jag kan installera säcken utan problem. Är mest rädd att det skapar oljud så att grannarna klagar. Bor på vån 2 av 2 så det finns ingen över mig så...
Citera
2012-10-27, 08:23
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blazyb
Hur är ljudet från säcken? Är nog ganska säker på att jag kan installera säcken utan problem. Är mest rädd att det skapar oljud så att grannarna klagar. Bor på vån 2 av 2 så det finns ingen över mig så...

Jag körde ju fullt ut på säcken, vilket man kanske inte behöver, men som sagt:
grannarna trodde att jag piskade mattorna dagligen, så säg bara att du har svår astma
Citera
2012-10-29, 05:14
Medlem
Kebabsugers avatar
vill ha säck i mitt hus men går fan inte någonstans

källaren ända tänkbara men skitlågt i taket(185cm golv till tak) och får gå böjd

funderat på waverunners eller vad de heter, de stående säckarna, men skulle nog tippa efter en spark

samma sak med Bob figurerna

och sätta säck i övriga rummen skulle inte gå heller, gips skit

finns en balk, men tror den skulle gå sönder med tiden
Senast redigerad av Kebabsuger 2012-10-29 kl. 05:31.
Citera
2012-10-30, 08:24
Medlem
Waverunner suger, spark tippar de direkt och om du kör en hårdare/ längre slagserie. Fanns en på gymmet men efter att ha krigat och fått lyfta skiten ett tjugotal gånger gav jag upp.

Synd att det inte går i källaren, har inte brf någon annan lokal/ källargym i närheten där du kan få sätta upp den? Eller hör med angränsande brf om du får sätta upp den i deras källare utbyte emot att folk i de huset kan använda säcken också.
Citera
2012-10-31, 04:14
Medlem
Kebabsugers avatar
du menar gå till grannen och fråga om jag får hänga min säck i hans hus, i källaren ? ;:O

ang waverunner, antog det med tanke på tyngden är längst ner och man slår högst upp, behöver inte vara Archimedes för att fatta att det nog inte skall funka :P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in