2012-10-25, 23:23
Medlem
Även om jag inte bor i Malmö så blir jag fundersam över om det verkligen är lönsamt att ha två stora flygplatser i Öresundsregionen. I och med att Schengen-samarbetet finns så är ju vilken resa inom Europa som en Inrikesresa. Efter att Citybanan invigts så går det ju ännu snabbare att nå Kastrup (och även miljövänligare) än Sturup. Är det bara jag som tycker att Sturup borde läggas ner och att sedan satsa mer på Kastrup istället?
Citera
2012-10-25, 23:29
Medlem
Gorillabass avatar
Går väldigt mycket annat dit än bara passagerartrafik, DHL, UPS, TNT osv..
Citera
2012-10-25, 23:42
Medlem
OFOTCNs avatar
Som Gorillabas skrivit - det är en stor fraktflygplats.
Citera
2012-10-26, 12:30
Moderator
Neksnors avatar
För vanligt reguljärt passagerarflyg känns den ganska onödig, men den kan väl vara användbar för gods, charter och kanske lågprisflyg?
Citera
2012-10-26, 12:39
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NonDivineMind
Även om jag inte bor i Malmö så blir jag fundersam över om det verkligen är lönsamt att ha två stora flygplatser i Öresundsregionen. I och med att Schengen-samarbetet finns så är ju vilken resa inom Europa som en Inrikesresa. Efter att Citybanan invigts så går det ju ännu snabbare att nå Kastrup (och även miljövänligare) än Sturup. Är det bara jag som tycker att Sturup borde läggas ner och att sedan satsa mer på Kastrup istället?
Det reser ju också väldigt mycket danskar från Sturup..
Med närliggande områden i Danmark blir det ca 3,6 miljoner människor i upptagningsområdet för sturup.
Nästan 2 miljoner passagerare 2011.

Känns inte direkt som en "onödig" flygplats. Dessutom så är KAstrup värdelöst om man kommer mitt i natten och skall ta sig vidare till Malmö. Har du ingen bil på flygplatsen så är du rökt eftersom tågen börjar gå först på morgonen.
Citera
2012-10-26, 12:57
Medlem
Orm Ondes avatar
Som jag brukar säga: det gnälls alltid mycket från olika håll när ny infrastruktur skall på plats, men när allting är klart så är det nästan ingen som ångrar att bron, vägen eller flygplatsen kom till. Jag kan tänka mig att Sturups relativa betydelse som personflygplats kan minska i och med att det blivit enklare att ta sig till Kastrup, men nog kan det vara bra att ha tillgång till ytterligare en större flygplats i regionen. Som någon skrev, så är det ju inte bara personer som transporteras utan gods också.
Citera
2012-10-27, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Det reser ju också väldigt mycket danskar från Sturup..
Med närliggande områden i Danmark blir det ca 3,6 miljoner människor i upptagningsområdet för sturup.
Nästan 2 miljoner passagerare 2011.

Känns inte direkt som en "onödig" flygplats. Dessutom så är KAstrup värdelöst om man kommer mitt i natten och skall ta sig vidare till Malmö. Har du ingen bil på flygplatsen så är du rökt eftersom tågen börjar gå först på morgonen.

Öresundstågen går dygnet runt alla dagar i veckan så det där var ju en lite märklig formulering.
Visst det är sant att det endast går ett tåg i timmen under natten och vid ett tillfälle runt 4-5 tiden kan du råka ut för att behöva vänta ca 1 1/2 timme.
Men om vi håller oss till diskussionen så är det ju aldrig lättare under någon tidpunkt på hela dygnet att ta sig från Sturup till Malmö, kontra Kastrup - Malmö..
Citera
2012-10-27, 12:37
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel-Malmo
Öresundstågen går dygnet runt alla dagar i veckan så det där var ju en lite märklig formulering.
Visst det är sant att det endast går ett tåg i timmen under natten och vid ett tillfälle runt 4-5 tiden kan du råka ut för att behöva vänta ca 1 1/2 timme.
Men om vi håller oss till diskussionen så är det ju aldrig lättare under någon tidpunkt på hela dygnet att ta sig från Sturup till Malmö, kontra Kastrup - Malmö..
Har du bilen på Sturup så är du i malmö på 15 minuter.(du slipper alltså stå och vänta först i minst 1 timme) Kostar dessutom väldigt lite att ha bilen på sturup gentemot kastrup så det där var ju en lite märklig formulering.
Citera
2012-10-28, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Har du bilen på Sturup så är du i malmö på 15 minuter.(du slipper alltså stå och vänta först i minst 1 timme) Kostar dessutom väldigt lite att ha bilen på sturup gentemot kastrup så det där var ju en lite märklig formulering.

I slutändan var ditt enda argument alltså att parkeringen var billigare på Sturup...
Citera
2012-10-28, 12:07
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel-Malmo
I slutändan var ditt enda argument alltså att parkeringen var billigare på Sturup...
Nej definitvt inte. Snarare att Sturup inte är en onödig flygplats som kan ersättas av Kastrup.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in