Om jag formulerar mig såhär. Om du själv uppvuxit med samma värderingar/kultur/sociala förutsättningar som individen, eller gruppen av individer du hatar. Hade inte du då tänkt och handlat på samma sätt som dem du just nu avskyr? Man måste ju se bortom det omedelbara och förstå VARFÖR någonting är på ett visst sätt. Hat uppstår genom att du inte förstår bakomliggande orsaker och dömer individen/erna (eller vadhelst hatet är riktat mot) på lösa grunder. Det är lättare att kategorisera, än att stanna upp och uppmärksamma allt som händer och sker, på ett objektivt sätt, utan förutfattade meningar.
Någon är ett arsle? Du kan antingen välja att hata personen utan vidare eftertanke, eller så kan du se att han/hon kanske blivit uppfostrad till att vara ett arsle.
Exempel; Någon läser ditt inlägg och drar snabbt slutsatsen att du är en rasist och väljer därför att hata dig. Personen negligerar då vikten av de sociala normer som indoktrinerat och format dig sedan födseln (vi är ju alla mer eller mindre indoktrinerade, inget personligt). Du kanske även upplevt, läst eller på annat sätt tillförskaffat dig förutfattad information utan att angripa frågan ur alla perspektiv.
Skulle jag välja att hata någonting så skulle det vara västvärlden som våldtar resten av jordens befolkning på daglig basis? Du gnäller över att enstaka rötägg till invandrare begår våldsbrott (för det är långt ifrån ALLA som gör det). Samtidigt har vi från i-länder tillgång till 90% av jordens resurser medan vi bara står för 10% av jordens population? Vem är det nu som är värd att hata? Men sådant tänker man ju inte på när man har det bra, det får en ju att må dåligt över sig själv. Därmed inte sagt att vi borde hata oss själva. Majoriteten av oss har inte koll på dessa siffror (och vi söker inte heller informationen då den skulle skapa en kognitiv diskrepans) Visste du förövrigt att det finns tillräckligt med mat för att fylla hela jordens befolknings dagliga behov av mat? Samtidigt svälter barn ihjäl världen över, vi blir feta och aftonhoran skriver plus artiklar om bantning.
Om du nu skulle få för dig att be om källor så hänvisar jag till den här boken;
http://guessoumiss.files.wordpress.com/2011/08/understanding-global-security.pdf
ÅTER TILL ÄMNET!
Att hata någonting är trångsynt. Att handla därefter kan innebära att man ostraciserar människor, eller rentav skadar dem fysiskt. Ser inte vad man kan uppnå med hat, som man inte kan uppnå med kärlek. Det är inte ROLIGT att känna hat. Det är ingenting man får ut någonting av personligen (utom möjligen ett uppblåst ego). Make love, not war
Siffrorna jag tar upp i det här inlägget skall ses som relativa, och inte som definitiva. Det var ett tag sedan jag läste dem. Boken är hämtad ur min säkerhets och miljö kurs vid universitetet. Skyller eventuella stavfel och dåliga formuleringar på en sömnlös natt.