2019-07-03, 17:59
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Med individuell och personlig frihet kommer en del personligt ansvar och det du frågar efter beslutade "män" om vid Alsnö stadga 1280 i något som kallades edsöreslagar. (som i sin tur har anor från 1100-talet)
Kvinnor har aldrig motarbetats, tvärtom. De har beskyddats på ett sätt som män, som utsetts att beskydda dem pga sina fysiska förutsättningar eller samhällen som tillsammans beskyddat dem aldrig fått uppleva.

Vad du inte begriper är att i förhållande till precis samtliga andra grupper, möjligen barn undantaget har kvinnor behandlas som kungligheter.

Men nu, precis som då har det alltid funnits brottslingar och i början slog vi helt enkelt bara ihjäl dem. Idag skyddas brottslingarna ofta av kvinnorna själva. Våld i nära relationer anmäls inte alls så ofta som det sker och ofta tar kvinnor till och med tillbaka sina anmälningar för att man är rädd för konsekvenserna av att inte ha sin familj kvar. Män anmäler nästan aldrig. troligen av samma anledningar. men också för att det förväntas av män att de ska ha det yttersta ansvaret och kontrollen.
Både du och jag vet att detta inte är sant i de flesta fall. Den formella eller informella makten i varje hushåll har kvinnan.

Så vi kommer tillbaka till frågan. Hur fria vill vi vara under eget ansvar och vart ska vi hitta tillräckligt med polis och väktare för att hålla varje kvinna säker dygnet runt.

När du tänkt klart där, kanske du kan ägna en tanke åt äldre, barn och pojkar och män, som också kanske, ibland, eventuellt, kan tänkas behöva någon form av skydd.

De drabbas trots allt oftare av våld än kvinnor.

Jag kan tänka mig att adressera din "konsensus" att "det är män som är förövare", "män som sitter i fängelser" osv i en annan post. Den är ett klassiskt tankebrott som riktar in sig på utfall och tar inga som helst hänsyn till prevalens eller sammanhang. Jag skulle inte behöva ändra mycket i lagen för att få en majoritet kvinnor i fängelser i stället, men eftersom varken lagen eller rättsskipningen är könsneutral, blir det just ett tankeexperiment varje gång.

Fast det sista argumentet här att "jag kan ändra i lagen för att få kvinnor i fängelse"är ju totalt idiotiskt. Jag kan också ändra lagar och slänga kreti och pleti i fängelse. Jag tycker du förnekar sanningen så det går över i ren dumdristighet när du försöker hävda att kvinnor skulle vara lika stora brottsutövare som män. Lagar stiftas för att hålla ordning i samhället och då görs bedömningar för vad som är rimligt och inte.
Till exempel är det inte rimligt att ha människor som går omkring och slår ner andra personer, eller som tvingar till sig olika saker, kan vara föremål, sex eller tjänster i allmänhet.

Men att det pågår enskilda maktförhållanden i hushåll är inte något som lagstiftas kring sålänge det inte mynnar ut i fysiskt våld, därför att det är farligt. Jag är väl medveten om att psykisk terror är eller kan bli extremt allvarligt, men vad som pågår i varje enskilt hushåll går inte att lagstifta kring. Verbala konflikter lagstiftas inte heller kring ute i samhället.

Jag tänker på alla i samhället, både äldre, barn och de män som råkar ut för våld. Dock utsätts de av andra män. Det är sällan kvinnor som misshandlar eller rånar. Så jag vet inte vad du vill ha sagt med detta?
Jag har ingenstans skrivit att jag inte bryr mig om samtliga, tvärtom är jag till skillnad från dig väldigt noga med att poängtera att det inte gäller alla eller ens de flesta män. Men de som är våldsamma är ett jäkla stort problem, och från början var det helt enkelt bara att "kvinnor är bättre på att inte vara till besvär i samhället", vilket stämmer!
Citera
2019-07-03, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Står hur klart som helst att jag inte nämner en specifik person som ”världens smartaste”.

För att slippa upprepa mig hänvisar jag till mitt svar: (FB) Är kvinnor bättre än män på något?

Hur använder du citationstecken menar du? När det inte är citat?
Citera
2019-07-03, 20:29
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Ja och du är huvudpersonen i tråden. Ironiskt va?
Du blir kallad idiot helt enkelt därför att du är en, iallafall uttrycker du dig som en. Samt ljuger och manipulerar fakta. Så, som sagt, du kanske ska fundera över vilket bemötande du tycker att du förtjänar.
Som jag skrev, jag kallas för idiot och lögnare men det finns inte en enda lögn i ett enda inlägg från mig i tråden, och ingen har citerat en fast jag bett om det. Så det gör väl i så fall dig till lögnare.
Citera
2019-07-03, 23:03
Medlem
Voelsens avatar
Tittar in i tråden igen. Har det kommit fram nån slutsats?
TS efterfrågade nåt som kvinnor är bättre på än män. Nå?
Citera
2019-07-03, 23:19
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voelsen
Tittar in i tråden igen. Har det kommit fram nån slutsats?
TS efterfrågade nåt som kvinnor är bättre på än män. Nå?

Tydligen så har en kvinna rekordet i att kunna spruta längst vid orgasm, det är väl det tråden kommit fram till.
Citera
2019-07-03, 23:23
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Fast det sista argumentet här att "jag kan ändra i lagen för att få kvinnor i fängelse"är ju totalt idiotiskt. Jag kan också ändra lagar och slänga kreti och pleti i fängelse. Jag tycker du förnekar sanningen så det går över i ren dumdristighet när du försöker hävda att kvinnor skulle vara lika stora brottsutövare som män. Lagar stiftas för att hålla ordning i samhället och då görs bedömningar för vad som är rimligt och inte.
Till exempel är det inte rimligt att ha människor som går omkring och slår ner andra personer, eller som tvingar till sig olika saker, kan vara föremål, sex eller tjänster i allmänhet.

Men att det pågår enskilda maktförhållanden i hushåll är inte något som lagstiftas kring sålänge det inte mynnar ut i fysiskt våld, därför att det är farligt. Jag är väl medveten om att psykisk terror är eller kan bli extremt allvarligt, men vad som pågår i varje enskilt hushåll går inte att lagstifta kring. Verbala konflikter lagstiftas inte heller kring ute i samhället.

Jag tänker på alla i samhället, både äldre, barn och de män som råkar ut för våld. Dock utsätts de av andra män. Det är sällan kvinnor som misshandlar eller rånar. Så jag vet inte vad du vill ha sagt med detta?
Jag har ingenstans skrivit att jag inte bryr mig om samtliga, tvärtom är jag till skillnad från dig väldigt noga med att poängtera att det inte gäller alla eller ens de flesta män. Men de som är våldsamma är ett jäkla stort problem, och från början var det helt enkelt bara att "kvinnor är bättre på att inte vara till besvär i samhället", vilket stämmer!
Jag säger samtyckeslagen och Gymnasielagen som exempel.
Det räcker så.
Jo, kvinnor är lika kapabla till våld som män. Oftare till psykiskt våld.
Citera
2019-07-03, 23:33
Medlem
Voelsens avatar
"Power-Pissing" tror jag kvinnor är bättre på.
Har aldrig sett en man pissa tre meter.
Citera
2019-07-04, 02:38
Medlem
NiveaBodylotions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voelsen
"Power-Pissing" tror jag kvinnor är bättre på.
Har aldrig sett en man pissa tre meter.
Dock tror jag mäns ejakulation är snabbare än kvinnors(om det då heter så när kvinnor har fontänorgasm eller en orgasmstråle). Misslyckas dock med att finna en trovärdig källa aaargh!

Sedan är rekordet 18 feet(5,5 meter ungefär) via manlig ejakulation:

http://www.getfrank.co.nz/dating-romance-relationships/sex/fascinating-sperm-facts

Citat:
The human male ejaculates on average distance of 7 to 10 inches, the world record for the farthest spoof is 18 feet!!

Detta är alltså från en kvinnlig sexexpert.
Senast redigerad av NiveaBodylotion 2019-07-04 kl. 02:41.
Citera
2019-07-04, 07:55
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Jag säger samtyckeslagen och Gymnasielagen som exempel.
Det räcker så.
Jo, kvinnor är lika kapabla till våld som män. Oftare till psykiskt våld.

Psykiskt våld och fysiskt våld är inte samma sak och straffas inte enligt samma skala. Fysiskt våld är en annan sak, en omedelbar fara för någons liv, vilket inte psykiskt våld är. Även om människor tar självmord och blir olyckliga p.g.a. psykiskt våld är det fortfarande en helt annan sak.
Nej det räcker inte så. Det är bara i dina fantasier som kvinnor begår lika mycket straffvärdiga brott som män. Om vi ska kunna ha någon seriös diskussion kring det så måste du släppa det hittepået. Du är ganska ensam i den åsikten, absolut majoritet av samhället är överens om att flest män begår de grövsta och mest straffvärdiga brotten.
Kvinnor gör mycket annat skit för samhället, men fysiskt våld och att begå brott i största allmänhet hör inte dit.
Citera
2019-07-04, 09:31
Medlem
KallePiggs avatar
Kvinnor är bra på att leka med småbarn, gnälla om oförrätter och göra livet surt för män i största allmänhet. De är också hycklare då de klagar på "toxisk maskulinitet" samtidigt som de skickar sina trosor till seriemördare. De måste se en bebis "gulliga" ansikte för att knyta an och är fullt kapabla att döda sina egna foster ("abort").. Kvinnans enda vapen mot mannen är sex.
Citera
2019-07-04, 09:39
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Psykiskt våld och fysiskt våld är inte samma sak och straffas inte enligt samma skala. Fysiskt våld är en annan sak, en omedelbar fara för någons liv, vilket inte psykiskt våld är. Även om människor tar självmord och blir olyckliga p.g.a. psykiskt våld är det fortfarande en helt annan sak.
Nej det räcker inte så. Det är bara i dina fantasier som kvinnor begår lika mycket straffvärdiga brott som män. Om vi ska kunna ha någon seriös diskussion kring det så måste du släppa det hittepået. Du är ganska ensam i den åsikten, absolut majoritet av samhället är överens om att flest män begår de grövsta och mest straffvärdiga brotten.
Kvinnor gör mycket annat skit för samhället, men fysiskt våld och att begå brott i största allmänhet hör inte dit.
Det sitter överlägset fler män än kvinnor i våra fängelser. Det har absolut ingen förnekat, eller hur?

Det kan ha att göra med att män förväntas visa handlingskraft och oftare är utåtagerande när de pressas. Till skillnad mot kvinnor som hellre agerar bakom ryggen på den de vill rikta sig mot.
och du, våld är våld. Psykiskt våld kan mycket väl vara lika dödligt som fysiskt våld och exempel på det finns.

Jag tror inte du har en aning om hur mycket våld barn får ta emot i hemmen från kvinnor som avreagerar sig på de små.
Här får du en låt med Mustasch som berättar om ett fall:
https://www.youtube.com/watch?v=LDDjDjHcOhk
Googla gärna på Yara där. Försök hålla tillbaks tårarna om du kan.

Eller försöker du förminska ett våld för att det i jämförelse med annat våld tar sig andra uttryck? Du vet, som i whataboutism? Enligt lagstiftaren är psykiskt våld lika allvarligt som fysiskt våld, men få döms för det och en teori är att domänen domineras totalt av kvinnor.
https://www.lawline.se/answers/fysisk-och-psykisk-misshandel

Du får själv bedöma om teorin kan äga sin riktighet.

Är vi överens om att fördöma allt våld? Låt oss i så fall försöka titta framåt efter orsaker och eventuella lösningar. Fair enough?
Citera
2019-07-04, 09:47
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Det sitter överlägset fler män än kvinnor i våra fängelser. Det har absolut ingen förnekat, eller hur?

Det kan ha att göra med att män förväntas visa handlingskraft och oftare är utåtagerande när de pressas. Till skillnad mot kvinnor som hellre agerar bakom ryggen på den de vill rikta sig mot.
och du, våld är våld. Psykiskt våld kan mycket väl vara lika dödligt som fysiskt våld och exempel på det finns.

Jag tror inte du har en aning om hur mycket våld barn får ta emot i hemmen från kvinnor som avreagerar sig på de små.
Här får du en låt med Mustasch som berättar om ett fall:
https://www.youtube.com/watch?v=LDDjDjHcOhk
Googla gärna på Yara där. Försök hålla tillbaks tårarna om du kan.

Eller försöker du förminska ett våld för att det i jämförelse med annat våld tar sig andra uttryck? Du vet, som i whataboutism? Enligt lagstiftaren är psykiskt våld lika allvarligt som fysiskt våld, men få döms för det och en teori är att domänen domineras totalt av kvinnor.
https://www.lawline.se/answers/fysisk-och-psykisk-misshandel

Du får själv bedöma om teorin kan äga sin riktighet.

Är vi överens om att fördöma allt våld? Låt oss i så fall försöka titta framåt efter orsaker och eventuella lösningar. Fair enough?

Varför jag skiljer på fysiskt våld och psykiskt våld är därför att fysiskt våld kan vara dödande i direkt mening. Det kan drabba vem som helst, var som helst
Därför är det viktigt att överdrivet våldsbenägna människor sitter inspärrade, annars är det för farligt att gå omkring ute på gatorna.

Psykisk våld sker oftast i relationer, antingen mellan vuxna eller mellan barn och vuxna. Jag har inte förnekat att kvinnor utsätter barn för detta, likväl som män gör. Jag har inte sett statistik på vilket kön som gör det mest (YouTube är inte en källa enligt mig).
Men för att en vuxen person ska drabbas av psykiskt våld förutsätter det att personen är kvar i förhållandet och dessutom är "mottaglig" för att bli utsatt. Jag är väl medveten om att det går att bryta ner den mänskliga hjärnan genom upprepad psykisk misshandel/kontroll, men faktum kvarstår, det är inte omedelbart dödande, så som knivhugg eller sparkar och slag kan vara.
Kvinnor som stannar hos män som misshandlar tycker jag delvis också har ett ansvar i detta. De kan söka hjälp och lämna mannen. Det enda jag kan tänka mig är att de är rädda för sitt liv, alltså att mannen ska döda dem om de lämnar. Är mannen av den kalibern lär han dock ha ihjäl dem förr eller senare ändå.

Det är en svår fråga alltsammans, men psykisk misshandel mellan vuxna är väl ändå svårt att ha straff för?
Gällande psykisk misshandel av barn så ska det definitivt straffas!

Tillägg: mäns våld kan absolut ha att göra med att Dee är mer utåtagerande och förväntas agera. Och jag vet att män brukar våld mot andra ibland för att förvara kvinnor också.
Jag är väl mer vid åsikten att jag vill minimera skadan. Anledningen till varför män brukar så "mycket" våld är i skrivande stund mindre viktig, däremot att minimera skadorna på samhället och vanliga medborgare är viktigt.
Jag är ingen förespråkare av att "prata" sig till förändringar. Jag har aldrig sett det fungera hittills, det enda som verkar fungera på den mänskliga hjärnan är tydliga krav, gränser och konsekvenser när detta inte efterföljs.
Senast redigerad av Moment22x22 2019-07-04 kl. 09:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in