Citat:
Med individuell och personlig frihet kommer en del personligt ansvar och det du frågar efter beslutade "män" om vid Alsnö stadga 1280 i något som kallades edsöreslagar. (som i sin tur har anor från 1100-talet)
Kvinnor har aldrig motarbetats, tvärtom. De har beskyddats på ett sätt som män, som utsetts att beskydda dem pga sina fysiska förutsättningar eller samhällen som tillsammans beskyddat dem aldrig fått uppleva.
Vad du inte begriper är att i förhållande till precis samtliga andra grupper, möjligen barn undantaget har kvinnor behandlas som kungligheter.
Men nu, precis som då har det alltid funnits brottslingar och i början slog vi helt enkelt bara ihjäl dem. Idag skyddas brottslingarna ofta av kvinnorna själva. Våld i nära relationer anmäls inte alls så ofta som det sker och ofta tar kvinnor till och med tillbaka sina anmälningar för att man är rädd för konsekvenserna av att inte ha sin familj kvar. Män anmäler nästan aldrig. troligen av samma anledningar. men också för att det förväntas av män att de ska ha det yttersta ansvaret och kontrollen.
Både du och jag vet att detta inte är sant i de flesta fall. Den formella eller informella makten i varje hushåll har kvinnan.
Så vi kommer tillbaka till frågan. Hur fria vill vi vara under eget ansvar och vart ska vi hitta tillräckligt med polis och väktare för att hålla varje kvinna säker dygnet runt.
När du tänkt klart där, kanske du kan ägna en tanke åt äldre, barn och pojkar och män, som också kanske, ibland, eventuellt, kan tänkas behöva någon form av skydd.
De drabbas trots allt oftare av våld än kvinnor.
Jag kan tänka mig att adressera din "konsensus" att "det är män som är förövare", "män som sitter i fängelser" osv i en annan post. Den är ett klassiskt tankebrott som riktar in sig på utfall och tar inga som helst hänsyn till prevalens eller sammanhang. Jag skulle inte behöva ändra mycket i lagen för att få en majoritet kvinnor i fängelser i stället, men eftersom varken lagen eller rättsskipningen är könsneutral, blir det just ett tankeexperiment varje gång.
Kvinnor har aldrig motarbetats, tvärtom. De har beskyddats på ett sätt som män, som utsetts att beskydda dem pga sina fysiska förutsättningar eller samhällen som tillsammans beskyddat dem aldrig fått uppleva.
Vad du inte begriper är att i förhållande till precis samtliga andra grupper, möjligen barn undantaget har kvinnor behandlas som kungligheter.
Men nu, precis som då har det alltid funnits brottslingar och i början slog vi helt enkelt bara ihjäl dem. Idag skyddas brottslingarna ofta av kvinnorna själva. Våld i nära relationer anmäls inte alls så ofta som det sker och ofta tar kvinnor till och med tillbaka sina anmälningar för att man är rädd för konsekvenserna av att inte ha sin familj kvar. Män anmäler nästan aldrig. troligen av samma anledningar. men också för att det förväntas av män att de ska ha det yttersta ansvaret och kontrollen.
Både du och jag vet att detta inte är sant i de flesta fall. Den formella eller informella makten i varje hushåll har kvinnan.
Så vi kommer tillbaka till frågan. Hur fria vill vi vara under eget ansvar och vart ska vi hitta tillräckligt med polis och väktare för att hålla varje kvinna säker dygnet runt.
När du tänkt klart där, kanske du kan ägna en tanke åt äldre, barn och pojkar och män, som också kanske, ibland, eventuellt, kan tänkas behöva någon form av skydd.
De drabbas trots allt oftare av våld än kvinnor.
Jag kan tänka mig att adressera din "konsensus" att "det är män som är förövare", "män som sitter i fängelser" osv i en annan post. Den är ett klassiskt tankebrott som riktar in sig på utfall och tar inga som helst hänsyn till prevalens eller sammanhang. Jag skulle inte behöva ändra mycket i lagen för att få en majoritet kvinnor i fängelser i stället, men eftersom varken lagen eller rättsskipningen är könsneutral, blir det just ett tankeexperiment varje gång.
Fast det sista argumentet här att "jag kan ändra i lagen för att få kvinnor i fängelse"är ju totalt idiotiskt. Jag kan också ändra lagar och slänga kreti och pleti i fängelse. Jag tycker du förnekar sanningen så det går över i ren dumdristighet när du försöker hävda att kvinnor skulle vara lika stora brottsutövare som män. Lagar stiftas för att hålla ordning i samhället och då görs bedömningar för vad som är rimligt och inte.
Till exempel är det inte rimligt att ha människor som går omkring och slår ner andra personer, eller som tvingar till sig olika saker, kan vara föremål, sex eller tjänster i allmänhet.
Men att det pågår enskilda maktförhållanden i hushåll är inte något som lagstiftas kring sålänge det inte mynnar ut i fysiskt våld, därför att det är farligt. Jag är väl medveten om att psykisk terror är eller kan bli extremt allvarligt, men vad som pågår i varje enskilt hushåll går inte att lagstifta kring. Verbala konflikter lagstiftas inte heller kring ute i samhället.
Jag tänker på alla i samhället, både äldre, barn och de män som råkar ut för våld. Dock utsätts de av andra män. Det är sällan kvinnor som misshandlar eller rånar. Så jag vet inte vad du vill ha sagt med detta?
Jag har ingenstans skrivit att jag inte bryr mig om samtliga, tvärtom är jag till skillnad från dig väldigt noga med att poängtera att det inte gäller alla eller ens de flesta män. Men de som är våldsamma är ett jäkla stort problem, och från början var det helt enkelt bara att "kvinnor är bättre på att inte vara till besvär i samhället", vilket stämmer!