2012-10-26, 02:13
Medlem
herbsngarlics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eezo
Visst, män är säkert inblandade i fler olyckor än vad kvinnor är i trafiken men jag tror ändå man får ta den där statistiken med en nypa salt.

Även fast 47% av körkortsinnehavarna är kvinnor så tror jag att män kör MYCKET mer än vad kvinnor gör. De kör mer på jobbet för de är fler män inom de branscherna man måste ha en bil i (lastbilschaufför, taxi, montage, etc.) och även privat också. I de flesta familjer är det mannen som kör någonstans om familjen ska åka bort.

Man har självklart tagit det du säger i beaktande och kommit fram till att det fortfarande inte beror på att män kör mer bil än kvinnor. Väldigt intressant läsning (finns förstås mer för den som är intresserad, blott en googling bort):

Mäns och kvinnors bilkörning

Citat:
"Analysen av 464 olyckor åren 2000-2009 visar att risken att bli påkörd som fotgängare är större för kvinnor än för män. I tre av fyra fotgängarolyckor var det en man som körde bilen. När det gäller dödsolyckor är det män bakom ratten i 15 fall av 16."

"Den höga andelen män kan inte förklaras med att män kör mer än kvinnor. Även när man tar hänsyn till att män reser längre sträckor så löper de dubbelt så hög risk att dö i trafiken som kvinnor."

"Att män är en större säkerhetsrisk än kvinnor i trafiken råder det därför ingen som helst tvivel om. Men vad beror det på? En förklaring som ofta lyfts fram är att manlighet och risktagande hör ihop, män tar mer risker än kvinnor vilket leder till fler olyckor och incidenter."

"42 procent av männen och 31 procent av kvinnorna säger att de alltid eller ofta
kör för fort."

"20 procent av männen och 15 procent av kvinnorna pratar ofta i mobiltelefon när de kör bil. Fler kvinnor än män tycker att det borde vara helt förbjudet att prata i mobil när man kör bil."

"Hela 61 procent av männen mot endast 37 procent av kvinnorna har råkat ut för en trafikolycka som bilförare."

Statistik ska alltid ses som en pekpinne och den kan vara mer eller mindre kraftigt riktad åt ett håll. Nu råkar statistiken just i detta exempel vara kraftigt riktad mot att män i alla lägen råkar ut för fler trafikolyckor än kvinnor. Att ta det med "en nypa salt" innebär inte att helt kunna förkasta siffrorna.

I länken nedan var det 1970 lite drygt dubbelt så många män som kvinnor dödade och svårt skadade i trafikolyckor (898 vs 409), det har blivit färre olyckor men idag (senaste siffror från 2011) är det tre gånger så många män som kvinnor (241 vs 78). Spännande.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Press/Statistik/Vag/Olycksstatistik/Olycksstatistik-vag/Nationell-statistik1/Arsvis-statistik/Historik-kon/
Citera
2012-10-26, 04:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krugge
Föda barn, sära på benen utomlands, känsloargument, komma ihåg onödigt dravel som används som vapen i argumentationer, titta på Desperate Housewives och vara groggluder.

Vad du var bitter då.
Citera
2012-10-26, 07:18
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herbsngarlic
Enligt statistiken är kvinnor bättre/säkrare i trafiken än män. Det gäller allt från att hålla hastigheter till riskbeteenden som t ex impulsiv körning, alkohol och grupptryck.

Män är kraftigt överrepresenterade i olycksstatistiken som både förare och medpassagerare. År 2011 var 47 % av körkortsinnehavarna kvinnor.

http://www.trafikverket.se/Privat/Trafiksakerhet/Olycksstatistik/Vag/Nationell-statistik/Aktuell--kon/
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Press/Statistik/Vag/Korkort/Statistik-over-korkortsinnehavare-efter-kon/
Nej det där stämmer inte. För det första kör män mycket mer än kvinnor och därför fler olyckor. Sen så har män en mycket högre alkoholkonsumtion vilket också leder fler olyckor hos männen. Statistiken är väldigt missvisande i mitt tycke.
Citera
2012-10-26, 10:13
Medlem
Chattanogas avatar
Citat:
Enligt statistiken är kvinnor bättre/säkrare i trafiken än män. Det gäller allt från att hålla hastigheter till riskbeteenden som t ex impulsiv körning, alkohol och grupptryck.

Män är kraftigt överrepresenterade i olycksstatistiken som både förare och medpassagerare. År 2011 var 47 % av körkortsinnehavarna kvinnor.

http://www.trafikverket.se/Privat/Trafiksakerhet/Olycksstatistik/Vag/Nationell-statistik/Aktuell--kon/
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Press/Statistik/Vag/Korkort/Statistik-over-korkortsinnehavare-efter-kon/

Om man definierar säker bilkörning som: "Antal körda kilometer per olycka", så är kvinnor rejält frånåkta (om uttrycket ursäktas): Kvinnor står för 25% av personbilskörandet, men 38% av alla olyckor, dvs en kraftig överrepresentation.

Kort sagt: att män är inblandade i fler olyckor beror på att män kör mer bil, och vistas mer i vägtrafikmiljö. Per körd personbilskilometer är män kraftigt underrepresenterade i alla olyckstyper, utom dödsolyckor.

http://1-5miljonerklubben.wikispaces.com/Bilk%C3%B6rning

Att manliga medpassagerare (enligt din källa) är överrepresenterade i olycksstatistiken borde stämma till eftertanke.
Senast redigerad av Chattanoga 2012-10-26 kl. 10:26.
Citera
2012-10-26, 10:32
Medlem
Skulle jag vara tjej, så skulle jag kanske acceptera, men i övrigt fullständigt strunta i generella utsagor i alla fall. Jag skulle veta vad jag själv kan, och jag skulle vilja fortsätta att göra det som faller mig på läppen.

Däremot skulle jag vara rädd för att en del korkade män, skulle använda generell statestik till att försöka hindra mig från dittan och dattan i mitt liv.

Alltså vad vill folk, eller vad är rimligt att använda de ofta skämtsamma utsagorna i den här tråden till?
Senast redigerad av ManManne 2012-10-26 kl. 11:08.
Citera
2012-10-26, 10:59
Medlem
Ingenieurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Skulle jag vara tjej, så skulle jag kanske acceptera, men i övrigt fullständigt strunta i generella utsagor i alla fall. Jag skulle veta vad jag själv kan, och jag skulle vilja fortsätta att göra det som faller mig på läppen.

Däremot skulle jag vara rätt för att en del korkade män, skulle använda generell statestik till att försöka hindra mig från dittan och dattan i mitt liv.

Alltså vad vill folk, eller vad är rimligt att använda de ofta skämtsamma utsagorna i den här tråden till?

Givetvis är vi alla individer. Men man får inte blunda för tydliga skillnader mellan grupper.
Sådan vetskap kan användas för att utforma familjepolitik, skolan och utbildning mm.

Exempel:
Om man vet att 90% av alla sökande till en utbildning är av ett visst kön, så kan man utnyttja detta för att uppnå högre resultat i utbildningen.

Idag tycker vi istället att det är hemskt och försöker få 50/50 fördelning på alla utbildningar. En direkt destruktiv politik som inte respekterar människors fria vilja.
Citera
2012-10-26, 13:38
Medlem
herbsngarlics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
Nej det där stämmer inte. För det första kör män mycket mer än kvinnor och därför fler olyckor. Sen så har män en mycket högre alkoholkonsumtion vilket också leder fler olyckor hos männen. Statistiken är väldigt missvisande i mitt tycke.

Citat:
Ursprungligen postat av Chattanoga
Om man definierar säker bilkörning som: "Antal körda kilometer per olycka", så är kvinnor rejält frånåkta (om uttrycket ursäktas): Kvinnor står för 25% av personbilskörandet, men 38% av alla olyckor, dvs en kraftig överrepresentation.

Kort sagt: att män är inblandade i fler olyckor beror på att män kör mer bil, och vistas mer i vägtrafikmiljö. Per körd personbilskilometer är män kraftigt underrepresenterade i alla olyckstyper, utom dödsolyckor.

http://1-5miljonerklubben.wikispaces.com/Bilk%C3%B6rning

Att manliga medpassagerare (enligt din källa) är överrepresenterade i olycksstatistiken borde stämma till eftertanke.

Se tidigare inlägg.

Det är väldigt typiskt att bortförklara siffror som dessa med att män kör mer bil än kvinnor men så fantastiskt stor skillnad är det inte (jag har letat och letat efter statistiken från trafikverket jag hade igår men jag hittar den inte nu bara för det, återkommer om jag finner den). Och att män ska ha högre alkoholkonsumtion, eh jaha? Är det i samband med bilkörning så är det ju en faktor som gör dem till sämre bilförare och osäkrare än kvinnor i trafiken generellt sätt. Hur kan den kommentaren någonsin vara till männens fördel här?

Män pratar oftare i mobiltelefon medan de kör, de somnar oftare bakom ratten och de kör oftare för fort. De tar även större och fler risker i trafiken än kvinnor. Dessa samlade saker tillsammans med att män står för tre gånger så många olyckor (döda och svårt skadade) som kvinnor gör att kvinnor är säkrare i trafiken och därmed bättre bilförare.
Citera
2012-10-26, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redbullz
Kom i en diskussion med min flickvän om detta idag.
Hon sa att killar är starkare fysiskt men tjejer är starkare psykiskt. Bullshit tycker jag. Tjejer är 10 gånger lättare att trycka ner och har mycket lägre självförtroende i allmänhet.

Jag började provocera henne till en början. Men hur fel det än är att säga rakt ut så har alltid tanken funnits där i bakhuvudet.

Män är bättre än kvinnor på allt

Detta är inget påhopp utan vill bara att någon övertalar mig eller bevisar att jag har fel

Dom är bättre på att Ljuga, Hyckla, Gnälla på skit, Vara otrogna, Snylta på männens framgångar, Må psykiskt dåligt i flera år av att skorna dom ville ha inte fanns i rätt storlek och liknande saker.
Citera
2012-10-26, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unbannable
Må psykiskt dåligt i flera år av att skorna dom ville ha inte fanns i rätt storlek

Ja, eller fel färg. Det där med färgen är väldigt viktigt. Det som de är överlägset bäst på är i alla fall att inse hur alla fel och alla världens problem som eventuellt uppstår alltid är attacker från den elaka omgivningen.
Senast redigerad av ManManne 2012-10-26 kl. 14:13.
Citera
2012-10-26, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Ja, eller fel färg. Det där med färgen är väldigt viktigt. Det som de är överlägset bäst på är i alla fall att inse hur alla fel och alla världens problem som eventuellt uppstår alltid är attacker från den elaka omgivningen.

Ja och att dom själva aldrig är ansvariga för någonting, det är alltid någon annans fel.
Citera
2012-10-26, 14:51
Medlem
Chattanogas avatar
Citat:
Se tidigare inlägg.

... män kör mer bil än kvinnor men så fantastiskt stor skillnad är det inte (jag har letat och letat efter statistiken från trafikverket jag hade igår men jag hittar den inte nu bara för det, återkommer om jag finner den).

Enligt Miljövårdsberedningen, VTI, SIKA (Res2005-2006), NTF och Vägverket står män för ca 72 procent (68-75) av personbilskörandet (följ länken i mitt tidigare inlägg). Menar du att trafikverket har siffror som skiljer sig väsentligt från dessa?
Citera
2012-10-26, 15:11
Medlem
WeraHBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Herbert
Första raden i ditt inlägg och din egen avatar samanfattar dig själv rätt bra just nu. Man kan säga att du ägde dig själv.

För att vara seriös för ett ögonblick så är jag för båda könen att ha samma rätt att göra vad dem vill med sina liv. Ser man det rent statistiskt så är män bra på vissa saker och kvinnor på andra. Generellt är det bara kul om en kille blir bra barnskötare och en kvinna duktig stycknästare eller vad man nu vill.

Problemen börjar när man pratar kvotering osv. Kvotering har inget med jämnstäldhet att göra. Det är konstlat och dömt att misslyckad.

Vi måste höra oss av med förutfattade meningar; uppmuntra personer i din närhet att bli bra på något oavsett kön. Men att kvotera är ju lika dumt som att välja bort pga kön. Det är ju faktiskt samma sak.

Spontant: är inte tjejer generellt sjukt nycket mer socialt kompetenta?
(Försäljare räknas inte)

Ja, det är väl en självklarhet? Men sen har de olika könen olika förutsättningar, men det är inget som bestämer hurvida det är möjligt att utföra något eller inte.

Socialkompetens kan ju beskrivas i hur många olika former som helst egentligen, men helt ärligt skulle jag faktiskt säga att det finns killar som har det, och det finns tjejer som har det. Inget ett kön bestämmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in