2012-10-24, 22:01
Medlem
sparv3ns avatar
Hallaj!

Ska ordna med buljongen till kommande fonduekväll men har ingen större koll på vad man bör tänka på. Har kollat runt lite och har väl en aning om hur jag ska göra men tänkte höra med er om ni kan dela med er av era bästa recept.

Blir väl lite blandat i grytan, så som älg, nöt, fläsk osv.

Ge mig lite tips!
Citera
2012-10-24, 22:05
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparv3n
Hallaj!

Ska ordna med buljongen till kommande fonduekväll men har ingen större koll på vad man bör tänka på. Har kollat runt lite och har väl en aning om hur jag ska göra men tänkte höra med er om ni kan dela med er av era bästa recept.

Blir väl lite blandat i grytan, så som älg, nöt, fläsk osv.

Ge mig lite tips!

Är du säker på att du vill ha buljong att fonduea i? Själv tycker jag det blir som kokt kött. Riktigt varm olja ger köttet lite bättre karaktär
Citera
2012-10-25, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Är du säker på att du vill ha buljong att fonduea i? Själv tycker jag det blir som kokt kött. Riktigt varm olja ger köttet lite bättre karaktär

yep, ställer samma fråga

dock, gillar du asiatisk mat finns det en väldigt god buljongfondue i bonniers kokbok (i alla fall i den första utgåvan, har inte koll på den senaste)... kött, räkor m.m.

vietnamesisk stemaboat

kan du rimligtvis hitta på nätet om du googlar

middagen avslutas med att man dricker upp buljongen i varsin liten skål

och det är inte bra att köra med tärning eller flaskbuljong, koka buljongen från grunden... förlsagsvbis att du köper en gammal höna o gör buljong på... dom flesta seriösa köttbutiker kan sälja märgben till dig, lägg ner det också i buljongen
Citera
2012-10-25, 15:51
Medlem
sparv3ns avatar
Olja kanske är något att sikta på. Smaksätter man oljan eller?
Citera
2012-10-25, 15:57
Medlem
Carl Serungs avatar
Mina erfarenheter av Fondue (Och den är lång ska ni veta!) är att den med buljong är överlägset godare än den med olja.

Jag brukar göra en rätt kraftig köttbuljong som grundbas. Tillsätter sedan rödvin, kinesisk soya,lite tomatpure, vitlök och lite timjan efter smak.Ev också lite chilli
Ett alternativ till den sprättande och osande oljan är att använda kokosfett.
Senast redigerad av Carl Serung 2012-10-25 kl. 16:00.
Citera
2012-10-25, 16:00
Medlem
Föredrar olja alla dagar i veckan. För min del vill jag njuta av köttet som det är. Olja ger ger en fin yta, vilket är det jag är ute efter när jag äter kött-fondue. Dvs att bryna ytan på köttet lite.
Citera
2012-10-25, 18:20
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparv3n
Olja kanske är något att sikta på. Smaksätter man oljan eller?

Nej! Man låter köttet smaka kött. En del såser som komplement och att doppa frittarna i så är du hemma
Citera
2012-10-25, 20:25
Medlem
sparv3ns avatar
Då siktar jag nog på en buljong skulle jag tro. Ska kolla på närmaste butik med vettigt sortiment om dom har några märgben.

Koka till det och sen köra på Carl's alternativ.
Citera
2012-10-26, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cookalong2
Föredrar olja alla dagar i veckan. För min del vill jag njuta av köttet som det är. Olja ger ger en fin yta, vilket är det jag är ute efter när jag äter kött-fondue. Dvs att bryna ytan på köttet lite.

ta en fin bit entrecote... stek den runt om på hög värme... lägg i frysen så den stelnar ngt (så att den går att skära i)... skär i tunna skivor (den är nu rå förutom ytan), som du sedan kan doppa ner i din buljong ... då för du både och

klassisk svensk mat där man vill ha en rejäl bit kött och typ potatis till, om det är det man vill åt så är det olja som gäller
Citera
2012-10-26, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handke
ta en fin bit entrecote... stek den runt om på hög värme... lägg i frysen så den stelnar ngt (så att den går att skära i)... skär i tunna skivor (den är nu rå förutom ytan), som du sedan kan doppa ner i din buljong ... då för du både och

klassisk svensk mat där man vill ha en rejäl bit kött och typ potatis till, om det är det man vill åt så är det olja som gäller
Är det inte lätt hänt att man råkar värma den för mycket då i buljongen? Jag vill bara ha den lite stekt på ytan personligen. Behålla köttsmaken. Sedan kan man tillföra andra smaker med sås t.ex.
Citera
2012-10-27, 17:03
Medlem
sparv3ns avatar
Tack för alla tipsen! Har inte riktigt bestämt mig än men vi får väl se vad det blir.
Citera
2015-02-06, 19:03
Medlem
Jag vill göra en buljong med smak av kantareller / svamp. (Om det är möjligt dvs)

Jag har gott om trattkantareller och karljohansvamp.

Finns det ngn vänlig själ som kan beskriva utförligt hur jag skall gå till väga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in