Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-10-24, 20:15
Medlem
test1fys avatar
Hallå, efter att ha hängt här i några år börjar jag ledsna på att aldrig se om en användare som skrivit ett inlägg är online eller inte. Jag är alltså färgblind, och om jag tittar på den lilla pricken som antingen är röd eller grön i 5-6 sekunder så kan jag avgöra om den är röd eller grön, vilket är omständigt. Dessutom måste jag ha max ljusstyrka för att kunna göra se färgerna öht.

Finns många sätt man kan ändra det här på, t.ex. genom att designa en enkel symbol som ser ut på ett sätt om användaren är online och på ett annat om den är offline. Att byta färger känns inte helt logiskt då vi är rätt vana med att rött är negativt och grönt är positivt. Ett annat alternativ är att man har en text där det står "Användaren är online", eller bara "Online nu"

Är det några andra färgblinda här som känner igen sig? Jag tycker inte det här bör vara högsta prioritet för forumfixarna men det vore trevligt med en förändring. Bör dessutom inte vara alltför svårt att ändra.
Citera
2012-10-24, 20:17
Medlem
epost72s avatar
Håll muspekaren över symbolen...
Citera
2012-10-24, 20:17
Medlem
tzjs avatar
Jag tycker idén är bra. Hade gärna sett fler funktioner får folk med andra behov än "normala".

Större knappar, större text, högre kontrast (går att byta tema iofs) mm.
Något man skall kunna ställa in i kontrollpanelen efter behov.

Flashback tycker jag skall vara lättillgängligt för så många som möjligt.
Citera
2012-10-24, 20:22
Medlem
test1fys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Håll muspekaren över symbolen...

Det brukar jag göra om jag har låg ljusstyrka på en laptop, men håller du inte med om att det är lite väl omständigt, särskilt om man vill få en överblick om vilka som är aktiva i en pågående diskussion eller dylikt?
Citera
2012-10-24, 20:27
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av test1fy
Det brukar jag göra om jag har låg ljusstyrka på en laptop, men håller du inte med om att det är lite väl omständigt, särskilt om man vill få en överblick om vilka som är aktiva i en pågående diskussion eller dylikt?
Ja det är inte lätt att veta om du visste eftersom du inte skrev något om det.

För min del kan man lika gärna ta bort indikatorn helt eftersom den saknar funktion.

https://www.flashback.org/t1118077
Senast redigerad av epost72 2012-10-24 kl. 20:31.
Citera
2012-10-24, 20:29
Moderator
^Eazs avatar
Kan inte annat än hålla med, även om jag inte själv lider av det så är upp till ~10% av befolkningen som lider av detta (edit vilket då betyder ~10% av besökarna här).
Citera
2012-10-24, 20:32
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
För min del kan man lika gärna ta bort indikatorn helt eftersom den saknar funktion.
På vilket sätt saknar den funktion? Om man är inbegripen i en "diskussion" med en användare (många inlägg fram och tillbaka med några minuters mellanrum) och användaren helt plötsligt är offline är det ju ingen idé att fortsätta om man fått den indikationen.
Citera
2012-10-24, 20:36
Medlem
tempeZZts avatar
En helt annan aspekt i frågan och en parallell till det faktum att otroligt många kommenterar i trådar som handlar om subs med att säga: "lär dig engelska". Det finns döva som inte kan se en film utan subs, men den acceptansen finns inte.

Dags för många att förstå att en del personer behöver hjälpmedel i samhället för att erhålla ett likvärdigt liv.
Citera
2012-10-24, 20:50
Tekniker
kookamungas avatar
Om det är fler saker som krånglar till det för färgblinda får du gärna skriva det. Att fixa en sån här sak tycker jag är viktigt, och det är inte särskilt tidskrävande heller.
Citera
2012-10-24, 20:58
Medlem
tempeZZts avatar
Jag är själv inte färgblind, men är det inte så att just rött och grönt är det som är svårast att urskilja?

Enklast i det här fallet vore kanske att lägga in status i form av text "Online" eller "Offline" istället?

Om nu inte e-posten tycker att det är onödigt.
Citera
2012-10-24, 21:41
Medlem
test1fys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Jag är själv inte färgblind, men är det inte så att just rött och grönt är det som är svårast att urskilja?

Enklast i det här fallet vore kanske att lägga in status i form av text "Online" eller "Offline" istället?

Om nu inte e-posten tycker att det är onödigt.

Ja, det är rött och grönt som är svårt att se skillnad på, det är den vanligaste färgblindheten. Särskilt om det är små ytor det handlar om, klart jag ser skillnad på ett helt klargrönt respektive blodrött A4-papper om jag håller det i min hand. http://www.fargblind.se/fargblind-test.asp på det där testet är det endast den första, 25, jag kan urskilja. På de övriga ser jag att det FINNS några tecken men jag kan inte urskilja vilka. Om jag får gissa är det en 8a, 3a eller 5a på den sista. Online och offlineknappen kan jag alltså se skillnad på om jag har max ljusstyrka, fokuserar ordentligt och kollar från olika vinklar.

Citat:
Ursprungligen postat av kookamunga
Om det är fler saker som krånglar till det för färgblinda får du gärna skriva det. Att fixa en sån här sak tycker jag är viktigt, och det är inte särskilt tidskrävande heller.

Inte vad jag kan komma på, PM-funktionen funkar ju t.ex. väldigt bra.
Citera
2012-10-24, 21:45
Moderator
^Eazs avatar
Lätt lösning:

Svart och vit.

Ifylld - online.
Blank - offline
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera