2012-10-24, 17:15
Medlem
BonZus avatar
För er som inte känner till vad Nordeas säkra kortbetalningar är så handlar det om att man kopplar ett sk. "internetkortnummer" till ens betalkort. Detta internetkortnummer kunde man aktivera varje gång man ville göra en betalning i t.ex. en webbutik och det innebar att det bara kunde dras pengar en gång (för varje aktivering). Så om man ville göra två olika betalningar samma dag så var man tvungen att aktivera det två gånger.

Så här står det på internetbanken iaf:
Citat:
Från och med 18 november 2012 går det inte längre att ansluta bank-/kreditkort till "Säkra kortbetalningar" i Internetbanken. Redan anmälda kortnummer till tjänsten kommer att upphöra samma datum.

Tjänsten Säkra kortbetalningar dvs möjlighet att skapa ett internetkortnummer på inloggade sidor i Internetbanken, stängs på grund av att tjänsten inte längre är lika efterfrågad.

Vi rekommenderar dig att istället använda kort och kortläsare och handla på internetbutiker som är anslutna till den globala säkerhetslösningen Verified by Visa och MasterCard SecureCode. Allt fler Internetbutiker ansluter sig löpande till säkerhetslösningen.

Sedan hänvisar de till denna sida: http://www.nordea.se/Privat/Vardagstj%C3%A4nster/Kort/S%C3%A4krare+kortk%C3%B6p+p%C3%A5+Internet/205784.html

Det som fungerar dåligt med det de vill är att knappt någon utländsk butik använder "Verified by Visa" som jag handlar ifrån

Diskutera följande: Är det dumt att Nordea tar bort denna tjänst eller är det bara jag som är för försiktig när det gäller betalningar över nätet? Finns det någon annan bank som använder ett liknande system?
Citera
2012-10-24, 17:22
Medlem
Sjukt irriterande.. Har själv Swedbank och använder deras liknande tjänst riktigt ofta.. Tjejen har Nordea och använder denna tjänst ofta. Jag tror dom gör ett riktigt dåligt dra genom att plocka bort denna tjänst..
Citera
2012-10-24, 17:34
Medlem
Använd ett kreditkort istället för bankkort vid internetköp är mitt tips. Konsumentkreditlagen ger ett bättre skydd.

Nordeas lösning som kräver att man har med sig sin dosa för internetbetalning tycker jag är värdelös. Med rätt riskmedvetenhet är bedrägeririsken på internet låg. Jag har handlat på nätet i minst 10 år och inte råkat illa ut än.

På handelsbanken kan man öppna/stäng sitt kort för internet/utlandsköp via telefonbanken eller internet.
Citera
2012-10-24, 18:03
Medlem
BonZus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oneofmany
Använd ett kreditkort istället för bankkort vid internetköp är mitt tips. Konsumentkreditlagen ger ett bättre skydd.

Nordeas lösning som kräver att man har med sig sin dosa för internetbetalning tycker jag är värdelös. Med rätt riskmedvetenhet är bedrägeririsken på internet låg. Jag har handlat på nätet i minst 10 år och inte råkat illa ut än.

På handelsbanken kan man öppna/stäng sitt kort för internet/utlandsköp via telefonbanken eller internet.
Tycker det är rätt onödigt med flera kort men visst det kan vara en lösning.

Jag är ganska säker på att jag inte skulle ha råkat ut för ett bedrägeri om jag inte hade dessa säkra kortbetalningar, för även jag är rätt försiktig av mig. Men för mig handlar det mest om "Better safe than sorry".
Citera
2012-10-24, 18:05
Medlem
BonZus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silen
Sjukt irriterande.. Har själv Swedbank och använder deras liknande tjänst riktigt ofta.. Tjejen har Nordea och använder denna tjänst ofta. Jag tror dom gör ett riktigt dåligt dra genom att plocka bort denna tjänst..
Precis, det känns som om det blir mer omständigt nu och särskilt med tanke på att det "gamla" systemet fungerade på alla nätbutiker medan det "nya" bara fungerar på de butiker som anslutit sig till systemet
Citera
2012-10-24, 18:20
Medlem
Nordeas vinst för tredje kvartalet i år var bara 922 miljoner euro, cirka 8 miljarder kronor. Så man får ha förståelse för att de måste dra in på servicen.

http://www.skanskan.se/article/20121024/TTEKONOMI/310249925/-/nordeas-vinst-922-miljoner-euro

Citera
2012-10-24, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BonZu
Precis, det känns som om det blir mer omständigt nu och särskilt med tanke på att det "gamla" systemet fungerade på alla nätbutiker medan det "nya" bara fungerar på de butiker som anslutit sig till systemet

Exakt.. Det bästa är självklart ett system som fungerar överallt. Oavsett om företaget har anslutit sig till ett specifikt systemet eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in