2012-10-24, 16:22
Medlem
Som det står i rubriken, jag har nu köpt en helt ny bil på kredit och debiterat 1241 - personbilar och krediterat 2350 - andra långfristiga skulder till låneinstitut.

Men hur gör man med momsen?
Citera
2012-10-24, 19:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av aaaanders00
Som det står i rubriken, jag har nu köpt en helt ny bil på kredit och debiterat 1241 - personbilar och krediterat 2350 - andra långfristiga skulder till låneinstitut.

Men hur gör man med momsen?

Okej. För att reda ut saker och ting.
Har du gått på banken och lånat pengar, och sedan köpt bilen? Eller talar vi om leasing, och i så fall är det Finansiell leasing eller Operationell leasing. I så fall så måste du först ta reda på om du blir ett K3 företag eller bokför enligt IFRS.

Momsen bokför du i den takt den inkommer fakturerat oavsett. Så är det alternativet med banklån så har du ju betalat momsen redan. Är det alternativen med leasing, oavsett operationel eller finansiell bokför du vid fakturan.
Varför jag frågade om K3 och IFRS kopplat till form av köpet är att det kan innebära att du antingen ska ta med bilen i balansräkningen eller ej.
Citera
2012-10-24, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demiurg2
Okej. För att reda ut saker och ting.
Har du gått på banken och lånat pengar, och sedan köpt bilen? Eller talar vi om leasing, och i så fall är det Finansiell leasing eller Operationell leasing. I så fall så måste du först ta reda på om du blir ett K3 företag eller bokför enligt IFRS.

Momsen bokför du i den takt den inkommer fakturerat oavsett. Så är det alternativet med banklån så har du ju betalat momsen redan. Är det alternativen med leasing, oavsett operationel eller finansiell bokför du vid fakturan.
Varför jag frågade om K3 och IFRS kopplat till form av köpet är att det kan innebära att du antingen ska ta med bilen i balansräkningen eller ej.

Tack för det snabba svaret, jag är helt ny när det gäller allt detta och har läst igenom några böcker.

Det är inget lån från banken utan det är kredit från bilföretagets finansieringsavdelning (andra kreditinstitut?). Jag har fått hem en faktura och det finns inget moms specifierat. Bolaget är ett mindre aktiebolag (har redan en revisor men vill gärna bokföra själv vid sidan om).

Det jag har gjort nu är dessa konteringar:

Debet Personbilar 1241: 65000 kr (hela bilens värde)
Kredit Bank 1920: 2000 kr (mellanskillnad)
Kredit Låneskuld till kreditinstitut 2410: 63000 kr (lånet)

Momsen som fattas :S

EDIT: Tror att jag fixat det.... eller?

Debet personbilar 1241: 52160 kr
Kredit låneskuld till kreditinstitut 2410: 63000 kr
Kredit bank 1920: 2000 kr
Debet ingående moms: 12840 kr
Senast redigerad av aaaanders00 2012-10-24 kl. 20:11.
Citera
2012-10-24, 20:10
Bannlyst
Citat:
Tack för det snabba svaret, jag är helt ny när det gäller allt detta och har läst igenom några böcker.

Det är inget lån från banken utan det är kredit från bilföretagets finansieringsavdelning (andra kreditinstitut?). Jag har fått hem en faktura och det finns inget moms specifierat. Bolaget är ett mindre aktiebolag (har redan en revisor men vill gärna bokföra själv vid sidan om).

Det jag har gjort nu är dessa konteringar:

Debet Personbilar 1241: 65000 kr (hela bilens värde)
Kredit Bank 1920: 2000 kr (mellanskillnad)
Kredit Låneskuld till kreditinstitut 2410: 63000 kr (lånet)

Momsen som fattas :S

Hej!
Okej, det är alltså ett lån.
Då bokför du hela momsen på en gång.
Simpelt as that!
Glöm bara inte att föra in räntekostnaderna när avbetalningsavierna ploppar in.
Citera
2012-10-24, 20:12
Medlem
Citat:
Hej!
Simpelt as that!

Ah, vi skrev samtidigt!

Du ska ha ett stort tack!
Citera
2012-10-24, 21:01
Medlem
Citat:
Hej!
Simpelt as that!

Vänta lite nu....
Det saknas lite information för att man ska kunna säga att momsen dras av på en gång.
Vi kan anta att det är en personbil, eftersom TS bokfört det som personbil. Men vilken verksamhet har TS. Moms på inköp personbilar är ALDRIG avdragsgill utan för budfirmor, biluthyrare och taxibolag. Eller för bilhandlare, men om TS varit bilhandlare borde det varit lager, och inte inventarie.

Till TS
Om det är en personbil och bolagets verksamhet består av något av det jag nämnt ovan är mossen avdragsgill. Om inte är momsen inte avdragsgill och ska läggas till investeringen, dvs bilen bokförs som en inventarie inklusive moms. Är det en lastbil med en tjänstevikt på över 3500 kg får momsen dras på en gång.
Citera
2012-10-24, 21:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av swedebig
Vänta lite nu....
Det saknas lite information för att man ska kunna säga att momsen dras av på en gång.
Vi kan anta att det är en personbil, eftersom TS bokfört det som personbil. Men vilken verksamhet har TS. Moms på inköp personbilar är ALDRIG avdragsgill utan för budfirmor, biluthyrare och taxibolag. Eller för bilhandlare, men om TS varit bilhandlare borde det varit lager, och inte inventarie.

Personbil???
Crap, det borde stå som firmabil... Missade den rödlöken. Då är den avdragsgill om den används för tjänstebruk. Dock ska momsen bokas in bokföringsmässigt sett.
Citera
2012-10-24, 21:06
Medlem
Citat:
Personbil???
Crap, det borde stå som firmabil... Missade den rödlöken. Då är den avdragsgill om den används för tjänstebruk. Dock ska momsen bokas in bokföringsmässigt sett.

Spelar ingen roll,momsen är inte avdragsgill på inköp. Halva momsen är avdragsgill vid leasing. Dock måste bilen användas mist 100 mil i tjänsten för att halva momsen ska vara avdragsgill.
På inköp blir momsen aldrig avdragsgill om det inte är en bil föruthyrnig, taxi eller budbil.
Citera
2012-10-25, 06:13
Medlem
Har läst lite angående detta och det är en budfirma det handlar om, då går det att dra av momsen helt första gången?
Citera
2012-10-25, 07:58
Medlem
Citat:
Har läst lite angående detta och det är en budfirma det handlar om, då går det att dra av momsen helt första gången?

Japp, då är momsen avdragsgill.
Citera
2012-10-25, 10:34
Medlem
Jag är lite nyfiken, vad får man för helt ny bil för 65.000:-?
Har du fått en faktura på hela bilens värde, och innehåller den i så fall moms?
Citera
2012-10-25, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cig35
Jag är lite nyfiken, vad får man för helt ny bil för 65.000:-?
Har du fått en faktura på hela bilens värde, och innehåller den i så fall moms?

Den är ny för mig, den är från 2009 och har gått rätt så mycket. Jo, priset är inklusive moms.

Tack alla!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in