Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-10-26, 12:04
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Fast då är all information som reg. datum, varningar och avstängningar, antal inlägg, länk till inlägg och trådstarter också onödiga enligt dig med tanke på att det inte finns någon egentlig fördel?

Bara för att det går att ta reda på informationen redan nu skadar det inte med användarvänlighet och att ha så mycket information som möjligt lättillgängligt.
Nä, det är inte riktigt samma sak. Antal skrivna inlägg påverkar du själv. Regdatum är också ditt val. Postade inlägg är också något du själv står för och inte går att ifrågasätta. Denna information kommer från dig, och det är den som presenteras för alla andra också.

Utöver detta har du varningarna och raderade inlägg. Det sköts av moderatorer och får anses ha hyfsat officiell status och är så gott som alltid korrekt info (ja, folk får ibland felaktiga varningar, men dessa är försvinnande få sett till hur många som delas ut), och därför anses informationen vara okej för mottagaren - det vill säga du själv - att ta del av. Är du missnöjd med vad du ser där kan du diskutera med moderatorer för att reda ut det utan att någon annan har med saken att göra.

När du däremot kommer in på rapporterade inlägg så är det lite annorlunda eftersom det är något som beror på andra användare. Det finns ingen absolut korrelation mellan rapporterade inlägg, raderade inlägg och utdelade varningar - du kan ha otur och råka ut för något mongo som rapporterar precis allt du skriver, och dessutom gör det flera gånger. Inlägg du själv rapporterar kan kanske vara av intresse för dig, men samtidigt kan det mycket väl vara så att du är mongot som okynnesrapporterar och därmed egentligen inget som spelar roll.

Nackdelarna med att se rapporterade inlägg är att det öppnar för meningslöst tjafs där det blir bråk bara för att någon fått inlägg rapporterade, att en användares inlägg nedvärderas bara för att denne har fått mycket rapporterat, eller att någon anklagas för att kyssa moderatorröv bara för att det står att han eller hon rapporterat tusentals inlägg.
Citera
2012-10-26, 12:31
Medlem
vivalarevolucions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Nackdelarna med att se rapporterade inlägg är att det öppnar för meningslöst tjafs där det blir bråk bara för att någon fått inlägg rapporterade, att en användares inlägg nedvärderas bara för att denne har fått mycket rapporterat, eller att någon anklagas för att kyssa moderatorröv bara för att det står att han eller hon rapporterat tusentals inlägg.
Fast funktionen som Denom föreslår är anonym, precis som den nya varningslistan. Det är alltså endast statistik man själv kan se, vilket egentligen inte har några nackdelar öht.
Citera
2012-10-26, 12:33
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Nä, det är inte riktigt samma sak. Antal skrivna inlägg påverkar du själv. Regdatum är också ditt val. Postade inlägg är också något du själv står för och inte går att ifrågasätta. Denna information kommer från dig, och det är den som presenteras för alla andra också.
Fast vad motiverar då att inte presentera totala postcounten i profilen?
Det som står där nu är ja bara räknade inlägg.
Iofs så jag inte helt säker på att jag vill påminnas om den bistra sanningen.
Om jag inte minns fel så är det så att inlägg som hamnat i papperskorgen eller raderats räknas in i den verkliga totala postcounten.

Sedan kan man iofs fundera på om den siffran ska vara officiell eller personlig.

Kanske kan det strula till det om användaren tittar på fel "räkneverk" och hävdar att man minsann visst skrapat ihop 200 inlägg och bör få tillgång till LB exempelvis.
Citera
2012-10-26, 12:43
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vivalarevolucion
Fast funktionen som Denom föreslår är anonym, precis som den nya varningslistan. Det är alltså endast statistik man själv kan se, vilket egentligen inte har några nackdelar öht.
Jo, eftersom det öppnar för 'Jaha, så kom Dumjävel X och direkt rapporterade mitt inlägg'. Hade det funnits något värde i informationen hade det kanske varit motiverbart att presentera det, men eftersom den är totalt meningslös ser jag inga fördelar men däremot nackdelar.
Citera
2012-10-26, 12:47
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Fast vad motiverar då att inte presentera totala postcounten i profilen?
Nu bryr jag mig egentligen inte särskilt mycket om den räknaren, men i och med att den är så pass otydlig som den är så skulle jag hellre se att den först uppgraderades innan den blev något alla kunde se på sin egen profil. I och med att systemet inte skiljer mellan raderade inlägg och inlägg postade i forum utan postcount så blir det svårt att säga något vettigt utifrån vad den visar.

Att alla skulle kunna se andras räknare vore däremot en dålig idé då även det kan användas som en missvisande kvalitetsstämpel, och då något som dyker upp som argument för varför någon inte ska tas på allvar.
Citera
2012-10-26, 23:08
Medlem
Denoms avatar
Citat:
När du däremot kommer in på rapporterade inlägg så är det lite annorlunda eftersom det är något som beror på andra användare. Det finns ingen absolut korrelation mellan rapporterade inlägg, raderade inlägg och utdelade varningar - du kan ha otur och råka ut för något mongo som rapporterar precis allt du skriver, och dessutom gör det flera gånger. Inlägg du själv rapporterar kan kanske vara av intresse för dig, men samtidigt kan det mycket väl vara så att du är mongot som okynnesrapporterar och därmed egentligen inget som spelar roll.

Vi har funktionen "mina citerade inlägg" för att lättare se respons på ens inlägg. Att då lägga till "mina rapporterade inlägg" (medlemmar har bara har tillgång till sina egna) ser jag som en självklar utveckling för respons på sina inlägg och kunna ändra sin framtoning. För alla medlemmars skull anser jag dock fortfarande att en RP lämnas in anonymt såklart!

Jag ser det däremot som positivt att kunna ges möjligheten att ta del av feedback i andra fall än då det går vidare till en Varning från moderator utan att själv behöva söka igenom alla sina inlägg. Vad jag menar är att man som användare ska kunna få se en lista på de senaste av ens inlägg att bli rapporterade och för vilket regelbrott. Inte vem som postade RP om inlägget.

Det skulle i mina ögon vara en positiv utveckling av användarvänligheten utan att nödvändigtvis kräva något extremt merjobb för att ordna funktionen då all nödvändig information redan finns tillgänglig.
Citat:

Nackdelar med att du kommer med kritik är att du inte läser igenom vad som skrivs till att börja med. Förslaget är som sagt en personlig funktion begränsad till att kolla igenom ens egen statistik och feedback på inlägg respektive vad de RPs man dragit iväg resulterat i.
Citat:
Jo, eftersom det öppnar för 'Jaha, så kom Dumjävel X och direkt rapporterade mitt inlägg'. Hade det funnits något värde i informationen hade det kanske varit motiverbart att presentera det, men eftersom den är totalt meningslös ser jag inga fördelar men däremot nackdelar.
Nej det öppnar inte upp för mer än det jag kan göra redan idag genom att klicka på "rapportera" på mitt inlägg och se ifall någon har rapporterat det och för vad någon rapporterat det.

Där har du ett redan existerande "Jaha, så kom Dumjävel X och direkt rapporterade mitt inlägg"-problem som alltså finns redan innan uppkomsten av mitt förslag, stör du dig på den nuvarande funktionen också då alltså?

Eller vill du bara vara barsnligt grinig genom att leta fel där det inte finns några?
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Jag tror inte på att man ska kunna se RP:ade inlägg. Det kan nog skapa alldeles för mycket osämja, speciellt om den som skickat rapporten blir synlig.
Detta anser jag ska vara en anonym funktion.
Redan idag kan du klicka runt, inlägg för inlägg och se ifall något av dem har blivit rapporterat (när man klickar upp RP-rutan och det står "detta inlägg har redan blivit rapporterat för bla bla bla..."). Jag vill bara att de ska flaggas i en egen flik som bara medlemmen själv har lättillgänglig på det sättet. Du kommer fortfarande inte kunna se RPs motiveringar eller vem som RPat ditt inlägg utan jag vill bara se en bättre sammanförd statistik över de RPs man drar iväg och de RPs ens egna inlägg får.
Citat:
Ursprungligen postat av FBMinchia
Jag menar, det vore ju störtskönt om man skulle se att man hade hundra rp:ade och noll varningar.
Ja precis, det är bara positivt att kunna få sådan feedback av statistiken.
Citat:
Att alla skulle kunna se andras räknare vore däremot en dålig idé då även det kan användas som en missvisande kvalitetsstämpel, och då något som dyker upp som argument för varför någon inte ska tas på allvar.
Som jag skrev tidigare och behövde förtydliga för dig då du inte klarade av att läsa. Förslagen om funktionerna är personliga. Inte någonting som man kan se på andra runt om på forumet, inte någonting andra ska kunna se på din profil utan förslagen är att extrafunktionerna är för personlig feedback genom att kunna ta del av all statistik som rör sin egen användare. Ingenting annat.
Senast redigerad av Denom 2012-10-26 kl. 23:29.
Citera
2012-10-27, 14:52
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Jag ser det däremot som positivt att kunna ges möjligheten att ta del av feedback i andra fall än då det går vidare till en Varning från moderator utan att själv behöva söka igenom alla sina inlägg. Vad jag menar är att man som användare ska kunna få se en lista på de senaste av ens inlägg att bli rapporterade och för vilket regelbrott. Inte vem som postade RP om inlägget.

Det skulle i mina ögon vara en positiv utveckling av användarvänligheten utan att nödvändigtvis kräva något extremt merjobb för att ordna funktionen då all nödvändig information redan finns tillgänglig.
Vad du fortfarande inte förstår är att ett rapporterat inlägg inte säger någonting alls eftersom det dagligen skickas hundratals felaktiga rapporter. Det är alltså ingen som helst feedback av värde oavsett hur kul du själv tycker det är.
Citat:
Nej det öppnar inte upp för mer än det jag kan göra redan idag genom att klicka på "rapportera" på mitt inlägg och se ifall någon har rapporterat det och för vad någon rapporterat det.
Fel. Det är en förbannad skillnad mellan att gå igenom och klicka på vartenda ett inlägg kontra att få det serverat på sin användarprofil.
Citat:
Där har du ett redan existerande "Jaha, så kom Dumjävel X och direkt rapporterade mitt inlägg"-problem som alltså finns redan innan uppkomsten av mitt förslag, stör du dig på den nuvarande funktionen också då alltså?
Ja, till viss del gör jag eftersom det här tjafset redan idag existerar. Att underlätta för folk att hitta informationen gör att fler kommer att tjafsa om det. När man då sätter det i relation till dina argument - det är kul med statistik - så är det fortfarande en väldigt enkel avvägning.
Citat:
Eller vill du bara vara barsnligt grinig genom att leta fel där det inte finns några?
Att du inte förstår är tyvärr inte samma sak som att felen inte finns där, för det gör de.
Citat:
Som jag skrev tidigare och behövde förtydliga för dig då du inte klarade av att läsa. Förslagen om funktionerna är personliga. Inte någonting som man kan se på andra runt om på forumet, inte någonting andra ska kunna se på din profil utan förslagen är att extrafunktionerna är för personlig feedback genom att kunna ta del av all statistik som rör sin egen användare. Ingenting annat.
Fast om man nu ska kritisera läskunnighet så tycker jag personligen att det minsta man kan göra är att läsa igenom inlägget man gnäller på. Om du gör det - du kan ta det långsamt och läsa högt ifall det underlättar - så ser du att jag svarar på ett inlägg från epost72 där han funderar över huruvida en sådan funktion som diskuteras hör hemma på en privat eller publik sida.
Citera
2012-10-27, 15:02
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Nu bryr jag mig egentligen inte särskilt mycket om den räknaren, men i och med att den är så pass otydlig som den är så skulle jag hellre se att den först uppgraderades innan den blev något alla kunde se på sin egen profil. I och med att systemet inte skiljer mellan raderade inlägg och inlägg postade i forum utan postcount så blir det svårt att säga något vettigt utifrån vad den visar.

Jag köper ditt skäl och håller med om att siffran i nuläget är missvisande.
Det är bara en siffra och vet man inte vad siffran baseras på så säger den ingenting.

Mer rätt vore
isf att i profilen visa
  1. Antal inlägg skrivna i forum utan PC
  2. Antal inlägg som raderats
  3. Antal inlägg som hamnat i papperskorgen
Med det vid handen så är det inte så sannolikt att Tekniker kommer lägga tid på att försöka lösa detta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in