Citat:
Ursprungligen postat av lrad070142
Du har förstått precis vad jag menar!
Man behöver inte överdriva eller vara osaklig, när man diskuterar "flyktingmottagning". Verkligheten är tillräckligt hemsk, utan att man behöver visa flera år gamla interiörbilder från huvudbyggnaden (där administratörerna sitter). Mina barn gick sina första år i skolan, i baracker som var bra mycket risigare än de sido-byggnader som visas i tidningarna. Men de kände sig inte därför tvungna att knivskära eller våldta varandra. Eller tända eld på bygget.
Om man uppger sig sig ha ett skyddsbehov, så är det märkligt att man klagar på madrasserna, avståndet till närmsta kiosk, att man har "tråkigt", att man tvingas äta samma mat som alla åldringar i kommunen, etc. Men det finns en uppsjö av trådar som behandlar det.
Man kan väl jämföra flyktingbostäderna med hur alla svenska unga män tillbringade ett år av sitt liv, åtminstone fram till för några år sedan: lumpen.
Sova på logement som man själv för hålla rent, få mat serverad tre gånger om dagen och några kronor per dag över till nöjen och hygienartiklar. Visst, det var inte så jättekul eller jättelyxigt men det var en begränsad tid av mitt liv. Om vi klarade oss på det så tror jag att även flyktingar, som då påstås fly från helvetet på jorden, också gör det.
Lite lustigt var att flyktingarna som bor på "herrgården" i Glava i Värmland (fast de bor i annexen utanför herrgården) klagade på maten. "Det är hundmat" sa en mörkhyad flykting i ett svt-reportage.
Maten kommer från samma storkök som lagar maten till alla äldreboenden i Arvika.
Jag tycker att man kan framhålla att de förhållanden som de här flyktingarna lever i under några begränsade månader i väntan på beslut om uppehållstillstånd, så lever många svenskar också i perioder. Antingen när vi gjorde lumpen, eller om man arbetspendlar till närmaste storstad, som många hantverkare gör till exempel och bor på vandrarhem, i byggbaracker, på enkla hotell eller vandrarhem.
Maten de serveras är samma som våra äldre får.
Jag försöker verkligen undvika att hamna fällan där man diskuterar hur hemskt alla stackars flyktingar har det och hur fruktansvärt bra alla vi andra har det. Jag konstaterar att under perioder av våra liv så har många av oss svenskar både bott och ätit spartanskt och det gör även våra nyanlända svenskar i några månader. Varför är det värre för dem än för oss andra?