2012-10-23, 13:45
Medlem
Hej!

Jag har letat länge efter en lösning på att skapa en digital kokbok, men har ännu inte hittat någon bra lösning som täcker alla behov som jag har tänkt mig.

Mina behov:
* En digital kokbok med mina egna favoritrecept.
* En grupp personer ska kunna lägga till recept och se kokboken.
* Samlingen ska helst finnas tillgänglig på nätet så den även kan uppdateras därifrån.
* Den digitala kokboken ska kunna presentera recepten på ett enkelt men snyggt sätt.

Den lösning som jag hittills hittat som ligger närmast de här kraven är att använda sig av Google (Google Drive). Där man kan skapa och dela dokument. Har även hittat några mallar som man skulle kunna använda sig av som t.ex. ett kalkyldokument med ett tillhörande formulär. Men därefter är det svårt att presentera recepten på ett vettigt sätt.

Är det någon som använder sig av en digital kokbok och har några bra tips? Hur har ni samlat ihop alla recept? Och hur har ni recepten presenterade?

Tacksam för hjälp!

//Peter
Citera
2012-10-23, 14:52
Medlem
990099s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hadepeter
Hej!

Jag har letat länge efter en lösning på att skapa en digital kokbok, men har ännu inte hittat någon bra lösning som täcker alla behov som jag har tänkt mig.

Mina behov:
* En digital kokbok med mina egna favoritrecept.
* En grupp personer ska kunna lägga till recept och se kokboken.
* Samlingen ska helst finnas tillgänglig på nätet så den även kan uppdateras därifrån.
* Den digitala kokboken ska kunna presentera recepten på ett enkelt men snyggt sätt.

Den lösning som jag hittills hittat som ligger närmast de här kraven är att använda sig av Google (Google Drive). Där man kan skapa och dela dokument. Har även hittat några mallar som man skulle kunna använda sig av som t.ex. ett kalkyldokument med ett tillhörande formulär. Men därefter är det svårt att presentera recepten på ett vettigt sätt.

Är det någon som använder sig av en digital kokbok och har några bra tips? Hur har ni samlat ihop alla recept? Och hur har ni recepten presenterade?

Tacksam för hjälp!

//Peter

Fins redan att köpa i England funkar som en digital fotoram med SD kort har funnits på marknaden i ett par år men funkar inte något vidare.
Citera
2012-10-23, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 990099
Fins redan att köpa i England funkar som en digital fotoram med SD kort har funnits på marknaden i ett par år men funkar inte något vidare.

Ok, det lät ju inte som någon perfekt lösning. Ser gärna att flera personer kan använda sig av kokboken på olika platser via Internet, utan att man har en särskild "fotoram".

Finns det mer förslag på en smart lösning för detta?
Citera
2012-10-24, 20:56
Moderator
rotadents avatar
Det är lite lustigt att det inte finns en bra lösning för det här redan. Med tanke på att så många har surfplattor och liknande som funkar bra i köket så borde det finnas en del sånt, men jag har inte hittat något vettigt. Jag har en receptbank i datorn, men det är bara en jäkla massa PDF:er i en mapp. Jag har dels sånt jag har skrivit ihop själv, dels sånt jag skrivit ut från nätet (PDF-skrivare) och dels sånt jag scannat från tidningar och böcker jag lånat. Sen kör jag laptopen på ett avlastningsbord i köket. Det funkar ju rätt bra, men det vore smidigare med en registerlösning där man kunde lägga in allt sökbart med olika taggar och ordna det i kategorier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in