2012-10-22, 21:40
Medlem
Hejsan allihopa! Har skrivit en insändare, som jag lägger upp här, och vill få så mycket kritik som möjligt. Det är så att jag vill göra denna insändare riktigt bra. Men det svåra här är att allt måste vara anpassat efter en ynka A4 sida! Därför kan man inte riktigt gå in i detaljer... Hur som helst! I den här insändaren ska allt vara nutid eftersom jag lever under den tid när judeinsamlingarna inrättas i hemlandet

PS. Det är ingen skoluppgift. Utan jag över mig genom att skriva på olika tempus!

Alla är välkommna att hjälpa till med öppna armar!

I ett flertal länder har nazisterna börjat inrätta olika sorters uppsamlingsläger för judar och förintelseläger. Nu verkar dessa rent av lokaliseras till i första hand vårt älskade land, Polen. Först tog nazisterna över vårt land i mars 1939 och jag trodde att det räckte med det – de fick vår mark. Men nu har de också börjat inrätta allt fler uppsamlingsläger under olika namn. Nazisternas mål är sannolikt att utrota alla slags folk som de inte tycker förtjänar att leva. Det första man bör veta om nazisterna är att de aldrig skonar någon, inte ens småbarn. De dödar alla som står i deras väg eller försöker göra motstånd. Vi alla, inte bara judar, i Polen riskerar att bli dödade av dessa grova mördare. Därför måste vi göra något åt detta nu innan det är för sent!

Att nazisterna bland annat vill utrota alla judar har flera allvarliga nackdelar för samhället. För det första har judarna de allra bästa jobben i landet och många är välbärgade långt över genomsnittet. Judar driver många fabriker och företag. Landets ekonomi kommer att drabbas svårt om judarna ”förintas” eller får sina affärer brända och krossade.

För det andra är det emot lagen att dräpa människor. Faktum är att många nazister är kristna. Kristendomen är ju kärlekens religion och man ska enligt religionen aldrig döda. Men varför gör nazisterna det då? Drygt tre miljoner tyska soldater finns. Att det knappt finns några som följer sin religion och avstår från att lyda Hitlers order, det tyder ju på att de flesta soldaterna på något sätt blivit hjärntvättade av Hitler.

För det tredje tror jag att många vanliga människor skulle må illa av att via radion höra hur ungdomar och gamlingar avrättas av nazisterna. Vissa personer blir så illa berörda och uppgivna att de inte längre orkar stå ut. De tar helt enkelt också livet av sig.

Vi måste agera nu och hindra nazisterna från att lyckas med deras hemska mål – detta till varje pris. Låt oss skicka ett brev till Roosevelt och be om hjälp, eller på annat sätt göra ett avtal med någon stormakt som USA om att befria Polen från nazisterna! I gengäld kan vi ge en bit av vårt land, eller bidra till kostnaderna för räddarnas militära resurser. Flera miljoner oskyldiga människoliv står på spel, vi får inte låta tyskarna lyckas med att utplåna vårt folk!

En upprörd Polack
Citera
2012-10-22, 22:00
Medlem
Så för ditt eget höga nöjes skulle låtsas du att du lever på 30-talet och ska skriva en insändare på exakt 1 A4-sida...?

Nåja. Texten känns nästan lite barnslig, ungefär som om en fjortonåring skriver till Kamratposten. Argumentationen är väl inte sylvass heller.
Citera
2012-10-22, 22:16
Medlem
Har aldrig skrivit insändare förr faktiskt.

Vad kan jag då skriva om? Har du tips ? Hur hade du skrivit?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in