Citat:
Ursprungligen postat av
pomperipossa1
Ja spånhuvud tycker jag är låg nivå att kalla andras medlemmar på forumet för. På vilket sätt jag känner de inblandande tänker jag inte svara på . Läs bakåt i länken så ser du att MT och nästan hela hans släkt utpekas som skyldiga. Så du tror att SL är helt oskyldig? Inte vet jag, men det finns många detaljer i bakgrunden här.. Mer tänker jag inte gå in på vad jag vet. Det kommer förhoppningsvis utredningen att visa. Vet dock att mycket direkta sakfel och antaganden finns gott om i den här tråden.
Ja, det har förekommit en del sakfel här i tråden. Jag kan rätta ett av dem nu.
GL ägde vid sitt frånfälle, mig veterligen, 13 fastigheter till ett sammanlagt taxeringsvärde om närmare 25 miljoner kronor. GL:s far hette O.A.G. L*ndblad (OL) och var född 1922. Han avled 2007.
Fram till 2006-02-01 ägdes fastigheterna tillsammans av GL och OL. De ägde olika procentsatser av fastigheterna och i några av fastigheterna fanns även andra personer (sannolikt släktingar) som ägde någon enstaka del av dem.
2006-02-01 ger OL sina andelar av fastigheterna i gåva till SL. SL beviljas lagfart på fastigheterna. Det är nu i huvudsak SL och GL som äger fastigheterna (utom möjligtvis någon enstaka liten del någonstans).
2010-11-? SL och MT förlovar sig
2011-02-23 SL ger i gåva sina andelar av fastigheterna till GL. När det gäller en av fastigheterna är det ett "blandat fång" eftersom GL också övertar en skuld på 600 000 kr som härrör från en av fastigheterna, en reversfodran till H. L*undblad. Denna skuld har alltså med fastigheten att göra och är inget som SL själv dragit på sig. GL, som redan äger andra halvan av fastigheten, har en motsvarande skuld. SL har själv skrivit under gåvobreven och hennes namnteckning har vidimerats av två utomstående personer (båda anställda på LRF Konsult).
Efter detta så äger GL samtliga fastigheter och SL:s innehav är utplånat.
Man kan då fråga sig (eller jag gjorde iaf) varför får SL fastigheterna i gåva av sin farfar, äger dessa nästan på dagen i fem år och sedan skriver över dem på sin far? I min värld känns det självklart att det här upplägget var bestämt redan då SL erhöll fastigheterna från OL.
Med tanke på att LRF Konsult är inblandade och att de är experter på generationsskiften avseende lantbruks/skogsbruksegendomar så är det väl inte så långsökt att tro att man antingen ville kringå arvsregler eller skatteregler? GL var ju onekligen en man med huvudet på skaft.
I slutet på 2004 försvann arvs- och gåvoskatten.
Ett alternativ är då att man var orolig för att denna skulle återkomma och ville skjuta vidare egendomen till nästnästa generation när man hade chansen att göra detta skattefritt och på så sätt slippa att egendomarna arvsbeskattades två gånger innan det hamnade hos SL.
Ett annat alternativ har med de fem åren att göra.
Citat:
Ärvdabalk (1958:637)
Kapitel 3
3 § Har efterlevande maken genom gåva eller annan därmed jämförlig handling, utan tillbörlig hänsyn till den först avlidnes arvingar, orsakat väsentlig minskning av sin egendom, skall av den lott, som vid efterlevande makens död tillkommer hans arvingar, vederlag utgå till arvingarna efter den först avlidne för vad av minskningen belöper å deras andel i boet.
Kan vederlag ej utgå, skall gåvan eller dess värde återbäras, såframt den som mottog gåvan insåg eller bort inse, att den lände arvingarna efter den först avlidne till förfång. Talan härom må dock ej väckas, sedan fem år förflutit från det gåvan mottogs.
Var vid dödsfallet gåva, som tillkommit under omständigheter varom ovan sägs, ej fullbordad, må den ej göras gällande, i den mån det skulle lända arvingarna efter den först avlidne till förfång.
Alltså, om OL var gift och hade barn med någon annan kvinna (eller om denna kvinna hade egna barn som gjort ett arvsavstående till förmån för OL) än GL:s mor och dessa barn hade rätt till efterarv efter OL så kan OL ha skänkt fastigheterna till SL för att inte behöva dela upp dessa mellan olika arvingar. Eftersom gåvan inte var till GL skulle den inte heller behöva avräknas som förskott på arv i samband med bouppteckningen.
Jag tycker själv att alternativ två är lite långsökt men personligen är jag övertygad om att det finns en anledning till att SL ägde fastigheterna fem år och tre veckor och sen gav dem i gåva till sin far. Jag är också övertygad om att hela förfarandet var bestämt på förhand och att det finns en anledning till att man väljer att slussa fastigheterna via SL till GL.
SL förlovade sig med MT i november 2010. Alltså 3 månader innan hon gav bort fastigheterna till GL. Hade GL och SL varit osams vid denna tidpunkt har jag svårt att tro att SL skulle gått med på att skänka fastigheter med ett taxeringsvärde om 12 miljoner kronor till GL. Det troliga borde snarare vara att hon hade satt sig på tvären och vägrat? Hon ägde mellan 2006 och 2011 bland annat 50 % av fastigheterna i Norra Förlösa.
Så, vilket sakfel är det då jag pratade om? Jo, att GL "skrev bort" SL från fastigheterna. Om SL ägde fastigheter så kan GL förstås inte bestämma om hon ska fortsätta äga dem eller inte, det kan bara SL själv. SL har skänkt sin del av fastigheterna till GL och är naturligtvis fullständigt medveten om att hon inte längre är ägare till fastigheterna.
Personligen tror jag inte heller att det hela har att göra med att GL var sur över att SL och MT hade förlovat sig och ville ha tillbaka fastigheterna (han hade ju inte ens ägt delarna innan - det var ju OL som gjorde) utan att förfarandet var uppgjort på förhand 2006.